×
×

ادامه روند لغو کنسرت‌ها در یزد

  • کد نوشته: 53635
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۱ام اردیبهشت ۱۳۹۳
  • ۱ دیدگاه
  •  در حالی که برگزاری کنسرت یکی از فعالیت‌های ارزشمند هنری به شمار می‌رود و در دهه گذشته برگزاری کنسرت‌ها، روند مطلوبی در سراسر کشور به خود گرفته، در یزد همچنان برگزاری کنسرت با مشکل مواجه است و حتی کنسرت‌های دارای مجوز نیز به واسطه برخی تحرکات لغو می‌شوند. به گزارش خبرنگار مهر، طی چند سال […]

  •  در حالی که برگزاری کنسرت یکی از فعالیت‌های ارزشمند هنری به شمار می‌رود و در دهه گذشته برگزاری کنسرت‌ها، روند مطلوبی در سراسر کشور به خود گرفته، در یزد همچنان برگزاری کنسرت با مشکل مواجه است و حتی کنسرت‌های دارای مجوز نیز به واسطه برخی تحرکات لغو می‌شوند.

    به گزارش خبرنگار مهر، طی چند سال اخیر، برگزاری کنسرت در یزد به تعداد انگشتان دست بوده اما نیمی از این تعداد نیز یا لغو شده یا پس از برگزاری، حرف و حدیث های بسیاری در مورد آن مطرح شده و رسانه‌ها نیز به میدان آمده و هر یک صرف نظر از آسیب شناسی این موضوع، به دفاع یا رد لغو این کنسرت ها پرداخته اند.

    کنسرت همایون شجریان در سال گذشته از کنسرت‌هایی بود که به رغم استقبال بی‌نظیر مردم، لغو شد و مجوز آن که تا نیمه راه رفته و تایید شده بود، باطل شد.

    کنسرت هایی که همیشه در یزد حاشیه ساز شدند

    کنسرت کودکان نیز که حدود دو سال پیش در یزد برگزار شد و کودکان چهار تا ۱۴ ساله به برگزاری آن پرداختند، با حاشیه های بسیاری همراه بود و رسانه های مختلف ایرادهای ریز و درشت کوچکی از این کنسرت گرفتند و اجرای کودکان دختر و پسر در کنار یکدیگر را عملی وقیحانه و ضد فرهنگ خواندند.

    نظیر این برخوردها طی چند سال اخیر در یزد انگار باب شده و گروه های هنری نیز دیگر رغبتی به برگزاری کنسرت در این استان ندارند.

    اما دامنه این مشکلات منحصر به کنسرت های کودکان و سنتی و پاپ و… نیست و تقریبا همه گروه های هنری خارج از استان برای برگزاری کنسرت در یزد با مشکل مواجه هستند.

    لغو برنامه از سوی گروهی که هویت آنها مشخص نیست

    اما پنجشنبه شب گذشته،‌ در جدیدترین اقدام گروه‌هایی که هویت آنها چندان برای مسئولان استان مشخص نیست، کنسرت وحید تاج هم لغو شد.

    یکی از کارشناسان هنری اداره ارشاد در مورد این کنسرت به خبرنگار مهر گفت: مجوز همه کنسرت‌ها پس از آنکه توسط اداره ارشاد تایید می‌شود، به اماکن و اطلاعات نیز ارسال می شود تا آنها پس از بررسی و استعلام های مختلف، مجوز برگزاری کنسرت را تایید کنند و تا این اتفاق از سوی اماکن و اداره اطلاعات نیفتد، هیچ کنسرتی در یزد برگزار نمی شود.

    وی که خواست نامش فاش نشود، عنوان کرد: گروه مسیحا به خوانندگی وحید تاج که برای روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته، ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت ماه مجوز برگزاری کنسرت دریافت کرده بود، ناچار به اجرای نصفه نیمه برنامه های خود شد که این امر علاوه بر نارضایتی گروه، نارضایتی مردم را نیز به دنبال داشت.

    حاشیه‌های کنسرت دیشب به خاطر خوانندگی شاگرد شجریان در این گروه اتفاق افتاد

    وی افزود: روز پنجشنبه یک گروه ۶۰ نفره به بهانه اینکه وحید تاج، شاگر محمدرضا شجریان است، خواستار لغو اجرا و کنسرت وی شدند.

    وی عنوان کرد: این امر سبب شد تا پنجشنبه از سه سانس پیش‌بینی شده، تنها یک سانس اجرا شود و روز جمعه نیز کنسرت بدون خوانندگی وحید تاج برگزار شد و تاج مانند سایر مردم از روی صندلی ها به تماشای کار هم گروهی‌های خود پرداخت.

    این کارشناس اداره ارشاد با بیان اینکه، هر نامی از تاج به زبان می آمد، واکنش این گروه را به همراه داشت، عنوان کرد: ارشاد یزد به واقع شرمنده این گروه هنری شد.

    اما سرپرست اداره ارشاد هم که چندماهی بیشتر از حکم سرپرستی وی نگذشته است، ترجیح داد در زمینه کنسرت‌ها وارد گفتگو با خبرنگار مهر نشود و پاسخگویی به این موضوع را به ورشویی، معاون هنری اداره ارشاد موکول کرد. ورشویی نیز به گفته برخی از خبرنگاران استان،‌ از دیشب از دسترس خارج شده و امکان برقراری ارتباط با وی نیست.

    معاون سیاسی و امنیتی استاندار یزد،‌ تنها مسئولی بود که در مورد این موضوع حاضر به گفتگو با خبرنگار مهر شد.

    در تامین امنیت کنسرت کوتاهی شد

    محمدعلی طالبی با اشاره به وقایعی که پنجشنبه شب گذشته در کنسرت گروه مسیحا اتفاق افتاد، ضمن ابراز ناراحتی از اتفاق رخ داده اظهار داشت: متاسفانه دیشب در بحث تامین امنیت کنسرتی که اتفاقا مجوز هم داشت، کوتاهی شد.

    وی خاطرنشان کرد: به دلیل لغو برنامه اصلی این کنسرت و مشکلاتی که پیش از این نیز در مورد کنسرت‌های مختلف در استان یزد رخ داده بود، یک کمیته در استانداری یزد تشکیل شد.

    طالبی عنوان کرد: استانداری یزد ظرف روزهای آینده با همکاری دستگاه های امنیتی، قضایی و انتظامی، نسبت به شناسایی افرادی که در شلوغی های دیشب و برنامه های گذشته و به هم خوردن امنیت این کنسرت نقش داشتند، اقدام خواهد کرد.

    تاکید استاندار در برخورد با عوامل اخلال در برگزاری برنامه دیشب

    معاون سیاسی و امنیتی استاندار یزد خاطرنشان کرد: استاندار یزد نیز بر برخورد با این عوامل برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث و برخوردها، تاکید کرده است.

    وی یادآور شد: در کمیته ای که به همین منظور تشکیل شد، قرار شد راهکارهایی برای جلوگیری از تکرار این قبیل مسائل پیشنهاد داده شود و در شورای تامین استان به تصویب برسد.

    طالبی اظهار امیدواری کرد: با تصویب شورای تامین استان یزد، دیگر در یزد شاهد این قبیل اتفاقات نباشیم.

    وی در پاسخ به سئوال مهر در مورد تامین خسارت هایی که به مردم و برگزارکنندگان این کنسرت وارد شده است، بیان داشت: به اداره ارشاد استان یزد برای جبران خسارت این گروه تاکید داشته ایم و خواسته ایم که آن را به هر طریقی مدنظر قرار دهند.

    معاون سیاسی و امنیتی استاندار یزد اظهار امیدواری کرد: با ارائه مجوزهای دیگر به این گروه، زمینه جبران خسارتهای آنها را فراهم کنند.

    هنرمندان دیگر رغبتی به برگزاری کنسرت در یزد ندارند

    گرچه مسئولان اقدامات لازم را در این زمینه انجام دادند و خود نیز در کنسرت حاضر شدند اما تامین امنیت کنسرت انجام نشد و به رغم آنکه مسئولان انتظامی با پیشینه برگزاری کنسرت در یزد مواجه بوده اند، پیش بینی های لازم در این زمینه انجام نشد و برای چندمین بار کنسرت در یزد لغو شد.

    اگر در گذشته قبل از اجرا و قبل از فروش بلیط اقدام به لغو کنسرت ها می شد،‌ این بار، این اتفاق در حالی افتاد که بیش از دو هزار نفر در هر سانس در سالن بلیط تهیه کرده و منتظر اجرای برنامه بودند.

    عدم برگزاری کنسرت‌ها به ویژه کنسرت‌های سنتی به بهانه های مختلف در حالی در استان یزد اتفاق می‌افتد که هر روز علاقه جوانان این شهر به موسیقی‌های آنسوی آب بیشتر می‌شود و در حالی که می‌توان بخشی از علایق و نیازهای جوانان این شهر در این زمینه را با راه های قانونی و شرعی تامین کرد، هیچ گروه هنری علاقه ای به برگزاری کنسرت در یزد ندارد.

    https://musiceiranian.ir/?p=53635
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *