×
×

کیانی خبر داد:

  • کد نوشته: 53481
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۰ام اردیبهشت ۱۳۹۳
  • ۰
  • نوازنده پیشگام سنتور از انتشار دو اثر موسیقایی از کنسرت‌های گذشته خود با زنده‌یاد محمدرضا لطفی طی روزهای آینده خبر داد. مجید کیانی در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح تازه‌ترین فعالیت های خود در عرصه موسیقی گفت: «کارگاه نمایش» عنوان یکی از تازه‌ترین آلبوم های موسیقایی من است که سال ۵۴ در کنسرتی به […]

  • نوازنده پیشگام سنتور از انتشار دو اثر موسیقایی از کنسرت‌های گذشته خود با زنده‌یاد محمدرضا لطفی طی روزهای آینده خبر داد.

    مجید کیانی در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح تازه‌ترین فعالیت های خود در عرصه موسیقی گفت: «کارگاه نمایش» عنوان یکی از تازه‌ترین آلبوم های موسیقایی من است که سال ۵۴ در کنسرتی به همین نام با حضور هنرمندانی چون زنده یاد محمدرضا لطفی و زنده یاد ناصر فرهنگ‌فر اجرا کردیم و این بار تصمیم گرفتم به بهانه درگذشت استاد لطفی آن را منتشر کنم.

    وی ادامه داد: آلبوم دیگری که برای انتشار به بهانه درگذشت استاد لطفی در نظر گرفته ام «کرشمه» نام دارد که  این آلبوم هم بر اساس اجرای زنده ای از هم‌نوازی سنتور من و تارِ استاد لطفی تولید شده است و به زودی توسط انتشارات «سروستاه» برای علاقه‌مندان موسیقی ایرانی عرضه می شود.

    این نوازنده پیشکسوت سنتور با اشاره به فعالیت‌های دیگر خود در عرصه موسیقی گفت: به واسطه روز گرامیداشت فردوسی در ۲۵ اردیبهشت ماه یک آلبوم موسیقی را در قالب دو لوح فشرده برای  عرضه در بازار موسیقی آماده کرده‌ام که این دو اثر سال ۹۰ ضبط شده‌اند. اثر اول تکنوازی سنتور و اثر دوم سخنرانی من با موضوع «فردوسی و هنر موسیقی» است که به زودی منتشر می شود.

    کیانی در پایان عنوان کرد: در روزهای پایانی اردیبهشت هم یک سخنرانی پیرامون همین موضوعی که به آن اشاره کردم در موزه موسیقی برگزار می شود که جزییات آن طی روزهای آینده اعلام خواهد شد.

    استاد مجید کیانی سال ۲۰ در تهران به دنیا آمد. این هنرمند ردیف سنتور ابوالحسن صبا و قطعات علینقی وزیری و روح‌الله خالقی را به مدت چهارسال در هنرستان آزاد موسیقی ملی فراگرفت. سپس در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران قسمتی از ردیف میرزا عبدالله  را نزد داریوش صفوت و نورعلی خان برومند آموخت و برای مدت چهار سال دیگر نزد برومند بقیه ردیف میرزاعبدالله و همچنین شیوه سنتورنوازی حبیب سماعی را آموخت.

    این هنرمند پس از آن مدت ۲ سال نزد عبدالله دوامی برای آموختن ردیف آوازی و همچنین چگونگی اجرای موسیقی ایرانی تحصیل کرد. سپس مدت ۳ سال در دانشگاه سوربن پاریس نزد تران وانکه و ادیت وبر در رشته اتنوموزیکولوژی تحصیل کرد.این نوازنده سنتور، ردیفدان و مدرس موسیقی در سال  ۵۸ در حالی که از سوی دولت فرانسه اقامت و بورس تحصیلی دریافت کرده بود همراه با اعضای خانواده‌اش به ایران بازگشت و تا کنون در ایران مانده‌است.

    تدریس موسیقی ردیف در موسسه فرهنگی هنری سروستاه، تدریس موسیقی ردیف در مکتب خانه میرزا عبدالله مدیریت گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبا در سال‌های ۷۳ الی ۷۹، تدریس درس ردیف موسیقی ایران در دانشگاه تهران به مدت ۲۳ سال، مدیریت مرکز حفظ و پژوهش موسیقی ایران، رئیس گروه موسیقی فرهنگستان هنر وعضویت در شورای عالی یونسکو در ایران از جمله های فعالیتهای این هنرمند در عرصه موسیقی است.

    از جمله کارهای ماندنی مجید کیانی به همنوازی او با محمدرضا لطفی و داریوش فرهنگ‌فر و نیز آلبوم ترجیع‌بند با آواز رامبد صدیف می‌توان اشاره کرد که این اثر دومی از جمله آثار ماندگار در تاریخ موسیقی آوازی و بداهه‌نوازی و بداهه‌خوانی ایران به شمار می‌رود.

    https://musiceiranian.ir/?p=53481
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *