×
×

برای زنده یاد بابک بیات (آهنگساز)

  • کد نوشته: 5308
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۵ام آذر ۱۳۸۹
  • ۲ دیدگاه
  • چهار سال از خاموشی «بابک بیات» مردی که بیش از ۱۸ سال به تعبیر خودش، سینه‌خیز در عرصه‌ی موسیقی پیش ‌رفت، موسیقی فیلم ساخت و با عشق و علاقه کار کرد،گذشت. به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امروز ۵ آذر ماه سال ۸۹ ،چهار سال از رفتن بابک بیات، مرد ۶۰ ساله‌ی […]

  • چهار سال از خاموشی «بابک بیات» مردی که بیش از ۱۸ سال به تعبیر خودش، سینه‌خیز در عرصه‌ی موسیقی پیش ‌رفت، موسیقی فیلم ساخت و با عشق و علاقه کار کرد،گذشت.

    به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امروز ۵ آذر ماه سال ۸۹ ،چهار سال از رفتن بابک بیات، مرد ۶۰ ساله‌ی موسیقی ایران می‌گذرد، در سال ۸۵ که پاییز بسیاری از بزرگان فرهنگ و هنر بود، او نیز رفت؛ همان سازنده‌ی موسیقی متن فیلم‌های «عروسی خوبان»، «شاید وقتی دیگر» و «مسافران» و ده‌ها فیلمی که در سینمای ایران ماندگار شدند.

    خودش می‌گفت: “بیش از ۱۸ سال سینه‌خیز در این حرفه حرکت کردم، موسیقی فیلم ساختم و با عشق و علاقه کارم را ادامه دادم و اگر صورت هزینه‌های و دستمزد من را در این مدت نگاه کنید، از اینکه یک آهنگ‌ساز با این همه زحمت چنین زندگی می‌کند و درآمد کمی در حد یک کارمند داشته است، خنده‌تان می‌گیرد … “

    می‌خواست “حکم” آخرین کارش باشد، اما نشد؛ اما می‌گفت: “چند فکری بودن گروه دست‌اندرکار و … باعث شد با مسعود کیمیایی همکاری نکند.”

    بیات همواره از حضور جوان‌ها در حرفه‌ی ساخت موسیقی فیلم راضی بود؛ اما خود اذعان می‌داشت، متاسفانه بسیاری از این‌ها از آن حس موسیقایی و تخصص در موسیقی فیلم برخوردار نیستند و فقط آن را یدک می‌کشند و چون کار دیگری بلد نیستند موسیقی فیلم بسازند.

    او بعد از فیلم “به من نگاه کن” کار تازه‌ای نکرد؛ “آرزوی پیشرفت برای موسیقی فیلم در ایران را دارم؛ من از این راه زندگی می‌کردم اما هم‌اکنون حاضرم کار نکنم تا موسیقی فیلم در این مملکت دست کسانی باشد که تخصص این کار را دارند.”

    «ولایت عشق»، «کشتی آنجلیکا»، «عروس»، «نقطه‌ ضعف»، «اتوبوس»، «پهلوانان نمی‌میرند»، «جهان پهلوان تختی» و افسانه‌ی «سلطان و شبان» از دیگر آثاری هستند که بیات برای آن‌ها موسیقی ساخت و رفت.

    گفته می‌شود بابک بیات موسیقى فیلم را با فیلم “غریبه” که با همراهى واروژان ساخته شد، شروع کرد. بعد از آن، موسیقى فیلم‌هاى «خوشید در مرداب»، «شب آفتابى»، «برهنه تا ظهر با سرعت»، «فریاد زیر آب»، سریال «چنگک» و بسیارى موسیقى فیلم‌هاى دیگر را ساخت.

    بابک بیات آهنگساز بیش از صد فیلم سینمای ایران ساعت ۸ صبح ـ یک‌شنبه پنجم آذرـ سال ۸۵ از دنیا رفت.

    https://musiceiranian.ir/?p=5308
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *