×
×

یادداشت از یاسر شیخی یگانه

  • کد نوشته: 51927
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۶ام فروردین ۱۳۹۳
  • ۷ دیدگاه
  • یاسر شیخی یگانه: همین دیشب بود که یکی از اجراهای قدیمی شهرام ناظری را در ایران می‌دیدم. او با همراهی ضرب زورخانه و دف، اشعاری از فردوسی را می‌خواند. به نام خدای جهان آفرین / به پیش‌ای جوانان ایران زمین به میدان برآیید و گامی زنید / به ذهن زمان نقش نامی‌ زنید الا‌ای سواران صبح […]

  • 13921126112909802129913یاسر شیخی یگانه: همین دیشب بود که یکی از اجراهای قدیمی شهرام ناظری را در ایران می‌دیدم. او با همراهی ضرب زورخانه و دف، اشعاری از فردوسی را می‌خواند.

    به نام خدای جهان آفرین / به پیش‌ای جوانان ایران زمین
    به میدان برآیید و گامی زنید / به ذهن زمان نقش نامی‌ زنید
    الا‌ای سواران صبح امید / به فردای میهن نوید آورید
    جهان عرصه عبرت آموزی است / شکست اولین گام پیروزی است
    به میدان چو یادی ز ایران کنید / زمین و زمان راگًل افشان کنید

    شعر فردوسی وقتی با آواز ایرانی همراه شود و ضرب زورخانه‌ای هم در کنارشان باشد، حاصلش حس غرور، شعف و عظمت ایران زمین را به ارمغان می‌آورد. چنین اثری می‌تواند بیانگر فرهنگ و هنر ایرانی – اسلامی باشد.

    کلامی که از زبان فردوسی باشد و سراسر حماسه، آوازی که هزاران سال قدمت را در خود داشته باشد و ضربی که صد‌ها سال برای جوانمردی بر آن کوفته‌اند؛ در مجموع می‌تواند بیانگر بخشی از هنر و فرهنگ ایران باشد.

    در اواخر سال گذشته از سوی کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال اعلام شد که خواندن سرود تیم ملی فوتبال ایران برای جام جهانی به احسان خواجه امیری سپرده شده است. حال باید توجه کرد که جام جهانی فوتبال عرصه‌ای بین المللی است و سرودی که هر کشوری برای جام جهانی انتخاب می‌شود از سوی رسانه‌های مختلف مورد توجه قرار می‌گیرد.

    آخرین باری که تیم ملی ایران به جام جهانی فوتبال رفت، سال ۲۰۰۶ در آلمان بود که بعد از کش و قوس‌های فراوان و بعد از مطرح شدن نام خواننده‌هایی چون علیرضا عصار و محمد اصفهانی به عنوان خواننده سرود تیم ملی، در‌‌نهایت امیر تاجیک سرود تیم ملی ایران را اجرا کرد. حال این پرسش مطرح می‌شود که سرود تیم ملی فوتبال ایران برای جام جهانی با چه هدفی تهیه می‌شود؟

    محمدرضا ملامحمد رئیس کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال درباره هدف تهیه آهنگ تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی برزیل می‌گوید: تهیه این آهنگ درجهت معرفی فرهنگ کشورمان است و تلاش می‌کنیم که از تمام توانمندی داخلی خود استفاده کنیم.

    او ادامه می‌دهد: در تلاشیم از همه استاندارد‌ها استفاده کنیم تا اثر گذاری این ترانه در ذهن مخاطبان ایرانی درسراسر جهان نقش ببندد. قصد داریم تا تیم ملی را باموسیقی و ترانه‌ای بسیار جذاب و ساده بدرقه کرده و با زمزمه این موسیقی در استادیوم‌های ورزشی داخل و خارج از کشور، زمینه‌های تقویت روحیه ملی وهمبستگی ملی را در بین تمام ایرانیان در اقصی نقاط ایران و جهان فراهم کنیم.

    حال باید این پرسش را برای مسئولان فرهنگی فدراسیون فوتبال مطرح کرد؛ آیا صدا و موسیقی احسان خواجه امیری بیانگر فرهنگ کشور ماست؟! آیا با سپردن خوانندگی سرود تیم ملی فوتبال ایران به احسان خواجه امیری می‌توانیم بخشی از فرهنگ ایرانی و اسلامی را به دنیا بشناسانیم؟!

    خواجه امیری خواننده خوبی است و طرفداران بسیاری هم دارد، اما کسانی که او را برای خواندن سرود تیم فوتبال ایران در جام جهانی انتخاب کرده‌اند، هرگز به سبک موسیقی او و سنخیتش با فرهنگ ایرانی – اسلامی اندیشیده‌اند؟!

    اگر قرار باشد آهنگی بیانگر فرهنگ و هنر ایران اسلامی باشد، به طور حتم موسیقی ایرانی و ادبیات کهن ایران زمین است، نه موسیقی پاپی که ریشه‌هایی غربی دارد.

    https://musiceiranian.ir/?p=51927
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *