×
×

یادی از شیراز و بهارنارنج‌های بهاری‌اش

  • کد نوشته: 51826
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۷ام فروردین ۱۳۹۳
  • ۰
  • استاد حسن ناهید نوازنده پیشگام نی معتقد است تعطیلات نوروزی بهترن فرصت برای شنیدن موسیقی خوب ایرانی است. این نوازنده پیشکسوت نی در گفتگو با خبرنگار مهر از مردم خواست که شادی و نشاط را سرلوحه زندگی خود قرار دهند و گفت: مردم با گوش دادن به موسیقی‌های خوب در تعطیلات نوروزی می‌توانند اوقات خود […]

  • استاد حسن ناهید نوازنده پیشگام نی معتقد است تعطیلات نوروزی بهترن فرصت برای شنیدن موسیقی خوب ایرانی است.

    این نوازنده پیشکسوت نی در گفتگو با خبرنگار مهر از مردم خواست که شادی و نشاط را سرلوحه زندگی خود قرار دهند و گفت: مردم با گوش دادن به موسیقی‌های خوب در تعطیلات نوروزی می‌توانند اوقات خود را غنی‌تر کنند. البته من از این منظر مردم را به شنیدن موسیقی دعوت می کنم که حتما بین خوب یا بد بودن آن تمایز قائل شوند و آثار خوب گوش دهند. من اصلا دوست ندارم علاقه مندان به فرهنگ و هنر در تعطیلات به موسیقی هایی گوش دهند که در شان مردم ایران نیست.

    وی ادامه داد: البته تشخیص موسیقی خوب و بد فقط از طریق گوش دادن به موسیقی میسر نمی‌شود. این امر زمانی می تواند محقق شود که رسانه هایی مانند تلویزیون بسیار بیشتر از اینها به موسیقی خوب اهمیت دهند در غیر این صورت اگر موسیقی بد و ارائه آن در رسانه ملی رواج پیدا کند نه تنها شنیدن آن را به مردم در تعطیلات نوروز پیشنهاد نمی کنم بلکه از آنها می خواهم به کار دیگری غیر از موسیقی بپردازند.

    حسن ناهید خاطرنشان کرد: نوروز به معنا و مفهوم واقعی، بهترین فرصت برای جستجو و شنیدن موسیقی خوب است و این شانسی بود که من از سالها پیش دنبال آن بودم و در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی هر زمان که نوروز فرا می‌رسید بهترین فرصت را پیدا می کردم که به موسیقی خوب گوش کنم. موسیقی که در دوران ما معطوف به رادیو و برنامه گلها بود و من هیچ گاه این نواها و آواها را فراموش نمی کنم. همین آثار باعث شدند روزی به آرزوی دیرینه ام که همانا ورود به این برنامه بود دست پیدا کنم؛ برنامه‌ای که استاد حسن کسایی و بسیاری از بزرگان موسیقی ایرانی با آثارشان آن را گوش‌نواز کرده بودند.

    این مدرس موسیقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: من اصالتا یک شیرازی ام و همه هم می دانند که شیراز در روزهای آغازین بهار یکی از بهترین مناطق کشورمان به لحاظ آب و هوایی است. من هم به عشق چنین فضای دلنواز و آرام بخشی که بوی نارنج زینت‌دهنده آن بود ترغیب می شدم که به شیراز سفر کنم. سفری که در ایام جوانی با حضور در کنار پدر و مادر و دورهمی‌هایی که با هنرمندانی چون فرهنگ شریف، علی تجویدی، اسدالله ملک، جهانگیر ملک، محمودی خوانساری و بسیاری از دوستانم در این شهر داشتیم بهترین خاطرات را برای من رقم زد.

    این هنرمند پیشگام موسیقی ایرانی در پایان گفت: غیر از اوقات خوشی که من در کنار این هنرمندان داشتم اتفاقات دیگری هم می افتاد و آن اجرا و بحث پیرامون گونه های مختلف موسیقی ایرانی بود که بودن در کنار هر کدام از این بزرگان به دلیل فعالیت متنوعی که در عرصه موسیقی داشتند برای من کلاس درسی بود که فراموشش نمی‌کنم.

    https://musiceiranian.ir/?p=51826
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *