×
×

سخنی با کارن همایونفر درباره سیمرغ بهترین آهنگسازی در جشنواره فیلم فجر

  • کد نوشته: 50362
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۶ام اسفند ۱۳۹۲
  • ۰
  • [ هومن ظریف رضائیان – روزنامه‌نگار ] اینکه از هالیوود، هنرمندی را به عنوان سوغاتی ناخواسته، به بهانه پروژه‌های عظیم ارزشی و اعتقادی، به ایران وارد کنند، سنتی دیرباز است. مجریان فرهنگی این دیار، اگرچه هالیوود را بد و اَخ می‌دانند، اما در عمل ثابت کرده‌اند که در برابر هالیوود منفعل هستند. کافی است نیم‌نگاهی […]

  • [ هومن ظریف رضائیان – روزنامه‌نگار ]

    اینکه از هالیوود، هنرمندی را به عنوان سوغاتی ناخواسته، به بهانه پروژه‌های عظیم ارزشی و اعتقادی، به ایران وارد کنند، سنتی دیرباز است. مجریان فرهنگی این دیار، اگرچه هالیوود را بد و اَخ می‌دانند، اما در عمل ثابت کرده‌اند که در برابر هالیوود منفعل هستند. کافی است نیم‌نگاهی به ساختار فیلم‌هایی که می‌خواهند به زعم مدیران فرهنگی با ساختار فرمالیستی جهانی شوند، بیندازید. چه بسا، نام کوچک شما، کارن عزیز، در جامعه امروز، به خاطر دوری مردم از سرچشمه‌های ادبی و فرهنگی خود، یکی از عوامل بیش متنیتی باشد که خواسته و ناخواسته، شما را در زمره هموطنان ارمنی ارجمند معرفی کند! (واژه کارن در دهخدا: نام سردار قشون مهرداد شاهزاده ٔ اشکانی که با اشک بیستم (گودرز) جنگید).

    عیب از نگاه غیرمسئولانه و شاید رند مجریان پروژه‌های بزرگ است که می‌خواهند به مدد نام‌های دهان‌پرکن و نامأنوس برای جامعه آشفته ذهن امروز، عوامل فیلم خود را انتخاب کنند. برای چه؟ برای ساختن تیترهای جذ اب و پُررنگ و لعاب. حضور آهنگساز هالیوودی در پروژه بزرگ «رستاخیز» و باز هم رجوع به تصلیب حضرت مسیح،‌‌ همان موضوعی که در قرآنی که حسین (ع) برای آن به‌پاخاست، قویا رد شده است. و شاید حضور استفان عزیز stephen warbeck، گوشزد ایمان یک مسیحی به ارزش‌های حسینی – که جانم فدای مظلومیتش باد-قلمداد شود. شاید در ادامه ایمان پسر اولیور استون!

    انگار ارزش‌های انسانی صحنه کربلا، لکنت بازگویی دارد که ایشان را مجاب کرده است تا برای واکاوی ارزش‌های حسینی، از آهنگسازی خارجی بهره ببرند. حال‌ ای کاش، آهنگساز مدعو، گوشه‌ای از سبک جامعه‌شناسانه بزرگانی چون می‌کلوش روژا، موریس ژار و پیتر گابریل را در کارنامه‌اش داشت. این‌ها را کارن عزیز به تو می‌گویم چون نمک‌گیر سکانس شورانگیز و جامعه‌شناسانه‌ای از شما هستم در فیلم «اسب حیوان نجیبی است» جایی که نقد موسیقی روز را در استودیو شاهد بودیم.

    کاش در حد فیلم موش سرآشپز Ratatouille، آهنگساز رستاخیز، نگران کاراکترهای ارزشمند و گرانقدر واقعه جاویدان کربلا بود. جیاچینو، آهنگساز موش سرآشپز، برای هر مزه‌ای که سرآشپز می‌چشید، موتیفی ساخته بود! اما آهنگساز رستاخیز دریغ که حتی زحمت ساخت یک ملودی، برای تمامیت اثر رستاخیز، به خود هموار نکرد. هرچه بود سرو صدا بود. اصلا آهنگساز محترم رستاخیز می‌دانست که تصویر سینمایی جوانمرد کربلا، حضرت عباس(ع)، درست یا غلط، برای نخستین باری است که بر پرده سینما بی‌پرده نقش خواهد بست؟! کارن عزیز، حق با توست و با تو باد که منفعل اسامی دهان پرکن نیستید.

    https://musiceiranian.ir/?p=50362
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *