×
×

موسیقی کودک به جشنواره موسیقی فجر بازگشت

  • کد نوشته: 49194
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۱ام بهمن ۱۳۹۲
  • ۰
  • بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر، بخش موسیقی کودک را بار دیگر در جدول اجراهای این جشنواره گنجاند و چهار گروه موسیقی در این بخش هنرنمایی خواهند کرد. بیست‌و‌نهمین جشنواره موسیقی فجر، بخش موسیقی کودک را بار دیگر به این جشنواره بازگرداند و چهار گروه در این بخش از جشنواره ۲۹ هنرنمایی خواهند کرد. گروه […]

  • بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر، بخش موسیقی کودک را بار دیگر در جدول اجراهای این جشنواره گنجاند و چهار گروه موسیقی در این بخش هنرنمایی خواهند کرد.

    بیست‌و‌نهمین جشنواره موسیقی فجر، بخش موسیقی کودک را بار دیگر به این جشنواره بازگرداند و چهار گروه در این بخش از جشنواره ۲۹ هنرنمایی خواهند کرد.

    گروه موسیقی “کودکان ارف” به سرپرستی مسعود نظر، ارکستر زهی “ایران زمین” به سرپرستی سودابه سالم، ارکستر بزرگ پارس به سرپرستی ناصر نظر، گروه موسیقی آشیانه کودک و نوجوان به سرپرستی فیروز رستمی گروه‌های شرکت‌کننده در بخش موسیقی کودک هستند.

    گفتنی است گروه‌های شرکت‌کننده در بخش کودک بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر در سالن اریکه ایرانیان آثار خود را اجرا خواهند کرد. همچنین سال گذشته بخش موسیقی کودک از جشنواره موسیقی فجر حذف شد اما خوشبختانه امسال این بخش دوباره به جدول جشنواره و اجراها اضافه شده است. در ادامه با گروه‌های مطرح کودک که قرار است به صحنه روند گفت و گویی انجام دادیم که از نظرتان می‌گذرد:

    گروه موسیقی کودکان ارف به سرپرستی مسعود نظر

    گروه موسیقی کودکان ارف به همراه رشید وطن دوست در بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر به صحنه می‌روند. مسعود نظر، سرپرست گروه موسیقی کودکان ارف گفت: گروه موسیقی “کودکان ارف” ۲۷ بهمن ماه سال جاری ساعت ۱۸:۳۰ در بخش کودک بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر و در سالن اریکه ایرانیان به اجرای برنامه می‌پردازد.

    سرپرست گروه موسیقی کودکان ارف در ادامه بیان کرد: در این کنسرت به همراه رشید وطن دوست و گروه موسیقی کودکان ارف به اجرای برنامه می پردازیم، همچنین بخشی از این کنسرت به اجرای ارکستر بزرگ ارف اختصاص دارد.

    نظر خاطرنشان کرد: این کنسرت شامل سه بخش است که بخش اول به اجرای کودکان، بخش دوم به اجرای نوجوانان و بخش سوم به اجرای جوانان اختصاص دارد، همچنین در بخش اول گروه سنی ۷ تا ۱۰ سال، در بخش دوم گروه سنی ۱۲ تا ۱۴ سال و در بخش سوم گروه سنی ۱۵ تا ۶۵ سال به اجرای برنامه می پردازند.

    مسعود نظر در ادامه افزود: همچنین در این کنسرت رشید وطن دوست دو قطعه اجرا می‌کند که شامل قطعه “یاد کودکی” و “سرزمین من” است که قطعه “یاد کودکی” توسط خودم آهنگسازی و تنظیم شده است.

    سرپرست گروه موسیقی کودکان ارف گفت:در بخش آخر این کنسرت از کودک پنج ساله تا پیرزن و پیرمردهای ۶۵ ساله به اجرای برنامه می‌پردازند، همچنین در این کنسرت گروه کر والدین نیز به صحنه می‌روند.

    “مسعود نظر” هنرآموخته کانون پرورش فکری، هنرستان موسیقی و دوره‌های موسیقی و رهبری ارکستر در کشورهای سوییس و ایتالیا است. او صاحب دانش و تجربه آهنگسازی و آموزش موسیقی کودک و نوجوان است. وی از سال ۱۳۶۵ فعالیت خود را در این زمینه شروع کرده و تاکنون چندین کتاب آموزشی، تألیف و تعدادی ترانه و آهنگ برای کودکان و نوجوانان ساخته و یک آموزشگاه موسیقی تأسیس کرده است. “مسعود نظر” آموزشگاه موسیقی ارف (۱) و (۲) را تأسیس کرده و سرپرستی می‌کند.

    ارکستر زهی “ایران زمین” به سرپرستی سودابه سالم

    ارکستر زهی “ایران زمین” به سرپرستی سودابه سالم در بخش کودک بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر به صحنه می‌رود.

    سودابه سالم، گفت: ارکستر زهی “ایران زمین” ۲۴ بهمن ماه سال جاری ساعت ۱۸:۳۰ در سالن اریکه ایرانیان و در بخش کودک بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه می پردازد. در این کنسرت به همراه ارکستر ایران زمین به صحنه نمی‌رویم زیرا شرایط برگزاری کنسرت این ارکستر مهیا نبود، همچنین سالنی که برای بخش کودک در نظر گرفته شده است بسیار کوچک بود در نتیجه تصمیم گرفتیم در جشنواره موسیقی فجر امسال به همراه گروه‌های دیگری به اجرای برنامه بپردازیم.

    سالم خاطرنشان کرد: در این کنسرت به همراه گروه‌ سازهای زهی، گروه دف، گروه گیتار به صحنه می‌رویم که رده سنی گروه‌ها از ۸ تا ۱۸ سال است. همچنین در هر گروه ۱۸ نوازنده به اجرای برنامه می‌پردازند.

    سودابه سالم در ادامه تاکید کرد: در این کنسرت دانیال جوراب‌چی (سرپرست گروه سازهای زهی)، فرهاد مجیدزاده (سرپرست گروه گیتار)، پرهام صارمی و یاور احمدی‌فر (سرپرست گروه دف) حضور دارند.

    گفتنی است، سودابه سالم اول بهمن ماه ۱۳۳۳ در تهران متولد شد. او فارغ‌التحصیل هنرستان ملی و دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته موسیقی است. سودابه سالم در حال حاضر شاخص‌ترین چهره فعال در موسیقی کودک به شمار می رود که بنای آموزش موسیقی به کودکان ایران زمین را نه الگوهای غربی، بلکه استفاده از عناصر موسیقی بومی گذاشته است.

    ارکستر بزرگ پارس به سرپرستی ناصر نظر

    ارکستر بزرگ پارس به سرپرستی ناصر نظر در بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه می‌پردازد. ناصر نظر، سرپرست گروه پارس گفت: گروه “پارس” ۲۵ بهمن ماه سال جاری ساعت ۱۸:۳۰ در سالن اریکه ایرانیان به اجرای برنامه می‌پردازد.

    سرپرست گروه پارس در ادامه بیان کرد: این کنسرت شامل دو بخش است که بخش اول به اجرای ارکستر ایرانی به سرپرستی محمدرضا فیاض اختصاص دارد، همچنین این ارکستر ۱۵ نوازنده دارد که از سازهای قانون، سنتور، عود، کمانچه، دف، تنبک و…. استفاده می شود.

    نظر خاطرنشان کرد: همچنین بخش دوم این کنسرت به اجرای ارکستر بزرگ پارس اختصاص دارد و چهار قطعه از ساخته های خودم با عنوان قطعات کودکان بم، رنگارنگ، دوستی مترسک و پرنده و ابرها برای مخاطبان اجرا می‌شود.

    ناصر نظر در ادامه افزود: ارکستر بزرگ پارس شامل ۲۰۰ نوازنده است که شامل سازهای زهی، ارکستر، گروه کر و سازهای پرکاشن است.

    سرپرست گروه پارس در پایان گفت: اعضای ارکستر بزرگ پارس در آموزشگاه پارس آموزش دیدند و به کلاس‌های پیشرفته راه پیدا کردند که امیدواریم این کنسرت مورد قبول مخاطبان قرار گیرد.

    گفتنی است، ناصر نظر در سال ۱۳۴۱ در تهران به دنیا آمد. از سال ۱۳۵۰ موسیقی را با شرکت در کلاس‌های ارف کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد. سال ۱۳۵۵ ساز کلارینت و پیانو را در کارگاه رادیو و تلوزیون ملی ایران فراگرفت. پس از انقلاب تدریس موسیقی ارف را در کارگاه موسیقی آغاز کرد و گروه مربیان ارف را در سال ۱۳۶۴ تاسیس نمود. فنون رهبری ارکستر را زیر نظر حشمت سنجری فراگرفت و در سال ۱۳۶۹ ارکستر پارس و گروه کر پارس را تشکیل داد و از آن سال تاکنون در جشنواره‌های متعدد موسیقی فجر و روز جهانی کودک برنامه اجرا نموده است. همچنین او اولین ارکستر سمفونیک نوجوان را نیز پایه‌گذاری کرده‌ است.

    آشیانه کودک و نوجوان قصه های حرکتی به سرپرستی فریبرز رستمی

    گروه آشیانه کودک و نوجوان قصه های حرکتی به سرپرستی فریبرز رستمی در جشنواره موسیقی فجر به صحنه می‌رود. فریبرز رستمی، سرپرست گروه آشیانه کودک و نوجوان قصه های حرکتی گفت: گروه آشیانه کودک و نوجوان قصه های حرکتی ۲۶ بهمن ماه سال جاری ساعت ۱۸:۳۰ در سالن اریکه ایرانیان به صحنه می‌رود.

    رستمی در ادامه بیان کرد: این کنسرت به حرکت، قصه و موسیقی اختصاص دارد که موسیقی در راس قرار دارد، همچنین این کنسرت شامل دو بخش است که بخش اول با عنوان “قصه عاشیق غریب” به روایت و رپرتوارهای اجرای عاشیق های آذربایجان اختصاص دارد.

    فریبرز رستمی خاطرنشان کرد: این بخش شامل ۱۱ پرده است که ما فقط سه پرده آن را اجرا می کنیم، همچنین این کنسرت کاملا ایرانی است و به موسیقی اقوام ایرانی و موسیقی ردیف دستگاهی اختصاص دارد.

    سرپرست گروه آشیانه کودک و نوجوان قصه های حرکتی تاکید کرد: همچنین بخش دوم به آواز بازی اختصاص دارد که چهار آواز بازی با عنوان آزادی بهار، درخت کاری، آوازبازی حیوانات، مار و کرگدن اختصاص دارد.

    رستمی در ادامه افزود: همچنین آواز بازی حیوانات شامل معرفی و چیستان است که جنبه طنز دارد. همچنین رده سنی اعضای گروه ۶ تا ۱۳ سال است.

    فریبرز رستمی در پایان گفت: همچنین در این کنسرت کودکان با حرکت، سازهای کوبه ای و آواز به اجرای برنامه می‌پردازند.
    گفتنی است، گروه موسیقی آشیانه کودک و نوجوان به سرپرستی رستمی در سال ۱۳۹۰ جایزه بهترین اثر جشنواره موسیقی کودک را از آن خود کرد.

    این گروه متشکل از سی نفر کودک و نوجوان است که همگی در کلاس‌های آموزشگاه موسیقی آشیانه کودک و نوجوان آموزش دیده‌اند و متکی بر الگوی آموزشی این مرکز مهارت‌های سازی – آوازی، حرکت و ریتم را در دوره‌های آموزشی‌شان آموخته‌اند.

    https://musiceiranian.ir/?p=49194
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *