×
×

به سرپرستی خشایار پارسا

  • کد نوشته: 49192
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۱ام بهمن ۱۳۹۲
  • ۰
  • گروه «همنوازان فاخته» قطعات بی‌کلام «شوق»، «ضربی اصفهان» و«هفت ضربی همایون» از ساخته‌های هامون بهرامی مقدم و تصانیف «زِ گریه» با غزلی از حافظ و «جور زمان» با شعری از زهره پناهی و صدای علی زندوکیلی را در جشنواره اجرا می‌کند. این گروه از سال ۱۳۸۶ به سرپرستی خشایار پارسا شکل گرفته و امسال، نخستین […]

  • گروه «همنوازان فاخته» قطعات بی‌کلام «شوق»، «ضربی اصفهان» و«هفت ضربی همایون» از ساخته‌های هامون بهرامی مقدم و تصانیف «زِ گریه» با غزلی از حافظ و «جور زمان» با شعری از زهره پناهی و صدای علی زندوکیلی را در جشنواره اجرا می‌کند.

    این گروه از سال ۱۳۸۶ به سرپرستی خشایار پارسا شکل گرفته و امسال، نخستین سالی است که در جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کند. این گروه در سال‌های نخست به بازسازی آثار کلاسیک موسیقی دستگاهی ایران پرداخت و اجراهای مختلفی را در شهر‌های تنکابن، چالوس، نوشهر و تهران داشت. در سالهای اخیر، این گروه به اجرای آثاری می‌پردازد که ساختۀ برخی از اعضاء است و به صورت گروهی تنظیم می‌شود.

    گروه همنوازان فاخته، در سال ۱۳۸۹، یکی از گروه‌های برگزیدۀ جشنوارۀ جوان ایرانی شد.

    پارسا با اشاره به این‌که اصالت موسیقی کلاسیک ایرانی براساس بداهه‌نوازی و تک‌خوانی استوار است، گفت: گروه‌نوازی، زیبایی‌های خاص خود را دارد اما اصالت موسیقی ما با تک‌خوانی و تک‌نوازی و بداهه است و این هنرها هر روز کمرنگ‌تر می‌شوند.

    به گفته او توجه جوانان به گروه‌نوازی به دو علت است. یک به این‌خاطر که گروه‌نوازی، مخاطب عام دارد و دوم به این جهت که تک‌نوازان ما یا تقلید می‌کنند یا توان استادان قدیم را ندارند.

    پارسا با اشاره به این‌که گروه «همنوازان فاخته» بخشی از برنامه خود را به ساز و آواز گروهی اختصاص داده است، گفت: ما بخش ساز و آواز هم داریم و تنها به اجرای تصنیف نمی‌پردازیم اما ساز و آواز ما متفاوت است و گروهی اجرا می‌شود چراکه گروه در این سال‌ها به موسیقی کلاسیک ایرانی، چندان وفادار نبوده است.

    او در پاسخ به این‌که آیا انتخاب علی‌زند وکیلی توجه به پدیده خواننده محوری بوده، گفت: اگر خواننده مهارت داشته و به امضای خاص خود رسیده باشد و تقلید نکند، چه اشکالی دارد که انتخاب ما بر اساس خواننده محوری باشد! ما زندوکیلی را به خاطر توانایی‌هایش انتخاب کردیم.

    خشایار پارسا (سنتور و سرپرست گروه)، هامون بهرامی مقدم (سنتور و آهنگساز)، کیانوش خلیلیان (نی)، هدایت کلاری (عود و سه‌تار)، نیما داغمه‌چی (تار)، رویا نیو (دف)، علیرضا رسولی (قیچک آلتو)، علی زند وکیلی (خواننده)، طیبه جوربنیان (همخوان)، آرمان حیدریان (کمانچه)، حسین گازر (تنبک)، مهدی فرخی (کوزه) اعضاس این گروه هستند.

    گروه همنوازان فاخته ۲۵ بهمن ساعت ۱۹ در برج آزادی و در بخش رقابتی به صحنه می‌رود.

    بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ۲۴ بهمن تا یکم اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=49192
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *