×
×

خانه مشروطه در کرمانشاه با حضور شهرام ناظری راه اندازی شد

  • کد نوشته: 48801
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۴ام بهمن ۱۳۹۲
  • ۰
  • بوسه ماندگار شوالیه آواز ایران بر مزار سردار آزادی/ عکس

    خانه مشروطه در کرمانشاه با حضور شهرام ناظری راه اندازی شد
  • برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید

    برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید

    با حضور شهرام ناظری بر سر مزار یارمحمدخان کرمانشاهی، رسماً کمپین خانه مشروطه در کرمانشاه و همچنین طرح بازسازی مزار یار محمدخان راه‌اندازی شد.

    این مراسم ظهر یکشنبه (۱۳ بهمن ماه) در سالن مرکز بهداشت و درمان استان کرمانشاه برگزار شد و در ابتدا مدیر مسئول هفته نامه سراسری نقدحال و مسئول کمپین خانه مشروطه با اشاره به سفر شهرام ناظری به کرمانشاه اظهار کرد: وقتی متوجه شدیم که کانون وکلاء کرمانشاه استاد ناظری را به کرمانشاه دعوت کرده، سعی کردیم از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را ببریم و از قدرت اطلاع رسانی شهرام ناظری در جهت شناساندن سردار غریب مشروطه کمک بگیریم.

    غلامرضا نوری علاء با بیان اینکه سردار یار محمدخان کرمانشاهی بسیار مورد قبول کرمانشاهیان و طرفداران مشروطه است عنوان کرد: اگر شأن و مقام یار محمدخان از باقرخان و ستارخان بالاتر نباشد پایین‌تر هم نیست ولی متأسفانه نه تنها مردم کشورمان بلکه ما کرمانشاهیان نیز وی را به خوبی نمی‌شناسیم.

    نوری در ادامه با اشاره به سه بار تعویض قبرستان کرمانشاه در طی ۱۰۰ سال گذشته گفت: این امر منجر به بی هویتی برای مردمان ما می‌شود و با وجود این بی هویتی طبیعی است که سردار یار محمدخان ناشناخته بماند. به همین منظور در تلاش هستیم نام سردار غریب کرمانشاهی را احیاء کنیم و در این راه از تمامی پتانسیل موجود در جهت نشان دادن خدمات ارزشمند این چهره برجسته آزادی استفاده خواهیم برد.

    بعد از سخنان نوری علاء، فرشید یوسفی – شاعر و محقق برجسته‌ی کرمانشاهی – بر روی سن آمد و به سخن گفتن پیرامون مکان دفن سردار یار محمدخان پرداخت.

    وی با بیان اینکه در گذشته قبرستانی در این مکان بوده که تنها قبر یار محمدخان از آن باقی مانده است، گفت: در رژیم قبلی قرار بود این مکان به پارک یار محمدخان تبدیل شود ولی بعد از انقلاب این امر فراموش شد و طرح تبدیل این مکان به بیمارستان و نقلیه بهداشت پیریزی شد.

    وی افزود: مهندسی ترک مسئولیت انجام این پروژه را به عهده داشت که وقتی من دیدم قبر یار محمدخان نیز از بین خواهد رفت به آن مهندس گفتم این قبرِ دوست و همراه سردار خان و باقر خان است و در نهایت با توضیحاتی که دادم وی متقاعد شد که قبر یار محمدخان را از بین نبرد و آن را اتاقی قرار داد و باقی قبرها از بین رفت.

    یوسفی با اشاره به اینکه در گذشته در تبریز سه امان نامه چاپ می‌شده عنوان کرد: این امان نامه‌ها را به درب منزل بزرگان و ثروتمندان می‌زدند که نشان می‌داد آن خانه‌ها در امان سردارخان، باقرخان و یار محمدخان است. این امر بسیار مهم را ما کرمانشاهیان باید در نظر بگیریم که یک غریبه‌ای به تبریز برود با بزرگان آنان و برابری داشته باشد.

    این محقق کرمانشاهی در ادامه به بیان خاطراتی از یار محمد خان پرداخت و اظهار کرد: روزی سردار یار محمدخان با ۳۰۰ تن سرباز به نزدیکی بیستون می‌آیند و برای رفع خستگی در کنار یک بوستان خیار می‌ایستند و هنگامی که سربازان می‌خواهند به طرف بوستان هجوم ببرند یار محمدخان با شلیک تیر هوایی این اجازه را به آن‌ها نمی‌دهد. یار محمدخان ابتدا باغبان را صدا می‌زند هزینه‌ی وی را پرداخت می‌کند و سپس به سربازها اجازه استفاده از محصول آن زمین را می‌دهد که این امر نشان دهنده‌ی عدالت این سردار بزرگ است.

    یوسفی در ادامه خاطرنشان کرد: هنگامی که یار محمد به سمت سنندج به جهت تعقیب فرمانفرما (حاکم کرمانشاه) در حرکت بود در کامیاران برای صرف نهار اطراق می‌کند که هنگام صرف نهار زنی به سمت وی می‌آید و می‌گوید این طور می‌خواهی مملکت داری بکنی؟ دو تن از سربازانت می‌خواشتند به من تجاوز کنند که در این هنگام یار محمدخان بر مغز آن دو سرباز شلیک می‌کند که این نشان می‌دهد سردار یار محمدخان به چه اندازه به ناموس اهمیت می‌داده است.

    این محقق پیشکسوت کرمانشاهی با اشاره به عدالت و توجه یار محمدخان به فقرا گفت: وقتی که یار محمدخان به کرمانشاه می‌آید به قصاب‌ها و نانواها و کسانی که مردم عادی با آن‌ها سر و کار دارند بخشنامه می‌دهد که به مردم کم فروشی، گران فروشی و ظلم نکنید. یکی از این نانواها در سبزه میدان این دستور را نمی‌پذیرد که به گوش یار محمدخان می‌رسد، یار محمدخان نیز تار سبیل خود را برای وی می‌فرستند و می‌گوید دستور را انجام بده و من هرگونه ضرر تو را جبران می‌کنم. در این هنگام شخص نانوا سبیل یار محمدخان را به درون داش می‌اندازد و هنگامی که خبر به وی می‌رسد نانوا را به دورن داش می‌اندازد.

    یوسفی در پایان با ابراز امیدواری از حضور چهره‌های تأثیرگذار فرهنگی در این مراسم گفت: امیدوارم بتوانیم حق یار محمدخان را ادا کنیم و در راه شناخت او قدمی‌هایی برداریم.
    در ادامه‌ی مراسم رییس موسسه فرهنگی مشکات با اشاره به حضور شهریار آواز ایران بر مزار سردار بزرگ مشروطه عنوان کرد: این امر را مغتنم می‌شناسیم که با حضور بر مزار اندیشمندترین جوان عصر مشروطه تلنگری به گذشته، سرشت و هویت ما زده باشد.

    محمد علی چاووشی با بیان اینکه در طی سالیان گذشته برای همه چیز تبلیغ، ترویج و اصراف می شود ولی در این میان برای کسی که ریشه‌ی ایستادن ما در این شهر و دژ استوار قدمت آزادیخواهی است این همه غفلت می‌شود اظهار کرد: نخستین اقدام در این شهر برای احیای نام یارمحمدخان در سال ۱۳۶۰ و با همت استادم -فرشید یوسفی- صورت گرفت اما از آن زمان به بعد دیگر کسی به فکر یارمحمدخان نبود و اکنون باردیگر دوستانی جمع شده‌اند و می خواهیم نام و یاد یار محمدخان کرمانشاهی را در همه جا فریاد زنیم.

    چاووشی در ادامه با اشاره به اینکه رشادت‌های یار محمدخان کرمانشاهی در کتاب های تاریخ و از سوی مورخین بنامی همچون «ناظم الاسلام کرمانی» و «احمد کسروی» بیان شده تاکید کرد: هر کسی که در تاریخ مشروطه ایران قلم زده نسبت به بزرگی، رادی، شهامت و دلاوری یار محمدخان قلم فرسایی کرده است تا جایی که کسروی تاریخ نگار مشروطه در کتاب خود می نویسد یارمحمدخان کرمانشاهی ناجی سردار و سالار -ستارخان و باقرخان- است.

    *** راه اندازی کمپین خانه مشروطه در کرمانشاه

    بعد از چاووشی نوبت به شهرام ناظری رسید که طی سخنان کوتاهی درباره یار محمدخان به بزرگی و مقام وی بپردازد.

    ناظری با بیان اینکه یار محمدخان مردی آزادیخواه و آزاده‌ای بزرگ از تبار کرمانشاهیان است، تاکید کرد: این مرد بزرگ در راه مشروطه و آزادی و سرافرازی ایران جان خود را از دست داده است و باید تلاش کنیم که نام و آوازه‌اش را در همه جا پخش کنیم و راه اندازی کمپین خانه مشروطه در کرمانشاه با همت مردم، کوچکترین اقدامی است که می‌توان در جهت زنده نگاه داشتن یاد یارمحمدخان کرمانشاهی انجام داد.

    شوالیه آواز ایران عنوان کرد: این کمترین کاری است که امروز صورت می‌پذیرد و امیدوارم در آینده شاهد انجام فعالیت های بیشتر و در خورشان یار محمدخان باشیم و علاقمندان به یار محمدخان و آزادگی با حضور در این کمپین اهداف آن بزرگ مرد تاریخ را پیگیری و ادامه دهند.

    در پایان صحبت‌های ناظری حاضرین در سالن با حضور بر سر مزار یار محمدخان کرمانشاهی – که در محوطه‌ی حیاط مرکز بهداشت کرمانشاه است – به مقام شامخ این چهره‎ی برجسته آزادی ادای احترام کردند و شهرام ناظری نیز بر قبر سردار بزرگ مشروطه بوسه زد.

    https://musiceiranian.ir/?p=48801
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *