×
×

در بازدید از مهر عنوان کرد

  • کد نوشته: 48534
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۲ام بهمن ۱۳۹۲
  • ۰
  • آیت‌الله حائری شیرازی با حضور در خبرگزاری مهر دیدگاه‌های خود را درباره رویکرد کشورهای سلطه‌گر در جنگ فرهنگی در قالب ذبح فرهنگی، تعامل دین و علم در حوزه‌های مختلف به ویژه هنر، لزوم تدوین کتاب‌هایی در زمینه تعریف شرک و مشرک و …بیان کرد.  در ادامه دیدگاه وی را در رابطه با موسیقی بخوانید.  اگر […]

  • IMG14544409آیت‌الله حائری شیرازی با حضور در خبرگزاری مهر دیدگاه‌های خود را درباره رویکرد کشورهای سلطه‌گر در جنگ فرهنگی در قالب ذبح فرهنگی، تعامل دین و علم در حوزه‌های مختلف به ویژه هنر، لزوم تدوین کتاب‌هایی در زمینه تعریف شرک و مشرک و …بیان کرد.
     در ادامه دیدگاه وی را در رابطه با موسیقی بخوانید.

     اگر بخواهیم کمی جزئی‌تر درباره مسائل فرهنگی هنری صحبت کنیم، به چند دغدغه اهالی هنر و دین اشاره می کنیم. ما فقه پویا و زنده شیعه را داریم که در مورد تمام مسائل به جزئیات هم پرداخته و در گذر زمان بهترین راهکارها را برای چالش‌های روز ارائه داده است، اما همین فقه پویا در تعامل با هنرهایی از جمله موسیقی هنوز مسائل حل نشده‌ای دارد. در این حوزه چگونه باید عمل کرد؟

    _ آیا علم درباره موسیقی حرف آخرش را زده است؟ نزده است.

    اینکه بعضی از موسیقی‌ها ضررهای جسمی و روحی دارند، محل سوال است؟ خیر. پس وقتی چیزی داریم که می‌تواند برای سلامت مضر باشد اگر شرع نسبت به آن نظر ممنوع داشته باشد آیا اشکالی دارد؟

    *خیر.

    – ما موسیقی‌های حلالی در عالم داریم و اگر علم موسیقی نباشد من از کجا بدانم کار بلبل و قناری یک کار شاهکار خلقت است؟ اگر موسیقی نباشد چگونه می‌شود صدا را تشدید کرد، با دستگاه های موسیقی چطو نت رعایت می شود، اینها علم است. کدامیک از علما گفته اند که اطلاعات و دانستن نت اشکال دارد؟ هیچ کدام از علما با این مشکل ندارد و حالا به این نکته می رسیم که قرآن باید به زیبایی خوانده شود، آیا همان قوانین صوت نباید در زیبا خواندن قرآن رعایت شود؟ یعنی اگر می خواهید جواب عالمانه بگیرید باید قوانین صوت را بشناسید تا بتوانید بگویید با زیبا خواندن قرآن خود زیبایی قرآن هم درک می شود. پس اینها چیزی نیست که علما با آن مخالفت داشته باشند.

    علما با لهو  و لعب و اینکه بی‌حساب و کتاب مجالس عیش و طرب درست شود و بعد افراد تحریک شوند و به سمت کارهای نامربوط بروند، مشکل دارند. آیا نمی شود بوسیله موسیقی بعضی از تحریکات را بوجود آورد؟ همان طور که مشروبات اختیار را از انسان می‌گیرند، موسیقی هم می‌تواند اختیار را از مردم بگیرد.

    بگذارید علم حرفش را بزند آنگاه دین هم حرف خود را خواهد گفت.

    کسی جایگاه رفیع صوت خوش را رد نمی کند. پیامبر ما از خوش صوت‌ترین افراد بوده است. سقاها در زمان امام سجاد (ع) زمانی که صدای قرآن خواندن ایشان را می شنیدند میخکوب می شدند و بعد می فهمیدند که مشکشان سبک شده است.

    آیه ای داریم که می گوید «وَیُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَآئِثَ». شما ثابت کنید موسیقی طیبات است علما هم می گویند حلال است.

    علما جز خبائث چیزی را حرام نمی کنند. مگر نمی گویید که هرچه ضرر دارد جزو خبائث است. موسیقی هنوز پرده‌هایی دارد که باید بر روی آنها بحث شود. علم حرف آخرش را بزند آنگاه علما هم حرف آخر خود را می گویند.

    روزگارانی علما سیگار می‌کشیدند و هیچ کدام هم آن را تحریم نکرده بودند اما الان خیلی‌ها آن را تحریم کرده‌اند. من از آیت‌الله مکارم شیرازی که تحریم کرده است، پرسیدم که چرا سیگار تحریم شده است؟ ایشان گفتند که علم گفته است، مضر است. یعنی اینقدر عالم به علم اهمیت می دهد که حتی بر پایه نظرات پزشکی فتوا می‌دهد.

    موسیقی هم همین طور است. علم هنوز نظر نهایی را درباره بخش مضر و مفید موسیقی نداده است پس عالم دینی هم نظر قطعی نمی‌دهد؛ مگر در مورد موسیقی که منجر به لهو و لعب شود که دین می‌گوید حرام است.

    https://musiceiranian.ir/?p=48534
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *