×
×

رییسی: این صدای من نیست

  • کد نوشته: 48528
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۲ام بهمن ۱۳۹۲
  • ۰
  • موسیقی ایرانیان – خانه هنر (سینما و تلویزیون) /مهر نوشت:   نیما رئیسی با انتقاد از افرادی که به تقلید لحن و صدای گویندگان دیگر در تیزرخوانی می‌پردازند، تصریح کرد: ۲ سال است تیزرهای یک شبکه مخابراتی را نخوانده‌ام و خواندن تیزر تبلیغاتی تُن ماهی که به تمسخر ترانه فریدون فروغی می‌پردازد، کار من نیست اما […]

  • 2-1-2014131173541موسیقی ایرانیان – خانه هنر (سینما و تلویزیون) /مهر نوشت:  

    نیما رئیسی با انتقاد از افرادی که به تقلید لحن و صدای گویندگان دیگر در تیزرخوانی می‌پردازند، تصریح کرد: ۲ سال است تیزرهای یک شبکه مخابراتی را نخوانده‌ام و خواندن تیزر تبلیغاتی تُن ماهی که به تمسخر ترانه فریدون فروغی می‌پردازد، کار من نیست اما همه فکر می‎کنند نیما رئیسی این تیزرها را اجرا کرده است.

    نیما رئیسی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر که در عرصه گویندگی برنامه‌های رادیویی و تیزر نیز باسابقه است درباره معضلی که اخیرا در عرصه تیزرخوانی ایجاد شده است به مهر گفت: مدتی است صدای بنده و بسیاری از گویندگان حرفه‌ای که مشخصا کار تیزر انجام می‌دهند تقلید و مشابه‌سازی می‌شود به نحوی که برخی علاوه بر صدای من، صدای گویندگان قدیمی همچون بهروز رضوی و مهران دوستی را نیز تقلید می‌کنند و این کار را آنقدر بد انجام می‌‎دهند که انگار دارند صدای آن گوینده را مسخره می‌کنند.

    وی با اشاره به اینکه هرازچند گاهی در کنار بازیگری، به عنوان یک کار حاشیه‌ای تیزر هم خوانده‌ است، بیان کرد: اینکه شخصی هویت کاری و هنری یک هنرمند را بدزدد و به چیزی نازل و درجه دو تبدیل کند و به مخاطب ارائه بدهد، باعث آزار انسان می‌شود. این کار دقیقا به مثابه دزدی و جعل هویت است.

    بازیگر سریال «داستان یک شهر» تأکید کرد: ممکن است برخی از دوستان دستمزد کمتری از من برای گویندگی متن یک تیزر دریافت کنند یا بنده در دسترس نباشم یا هر چیز دیگر، اما چرا باید صدای من شبیه سازی شود؟ آن فرد اگر مهارت دارد و گوینده است، با صدای خودش تیزر بخواند.

    رئیسی با انتقاد از چنین عملکردی به تیزری اشاره کرد که به هجو ترانه زنده یاد فریدون فروغی برای تبلیغ یک شرکت تولیدکننده تن ماهی پرداخته است و تصریح کرد: قطعا اگر به من می‌گفتند چنین تبلیغی را بخوان صد البته که نمی‌خواندم. چرا من باید ترانه یک خواننده قدیمی نازنین که طرفداران خودش را دارد و از آثار برتر و ماندگار موسیقی ایران است مسخره کنم؟ اگر ایده تازه و خلاقیت ندارید، چرا به جان هنر دیگران می افتید و تیشه به ریشه هنر این مرز و بوم و خاطرات مردم می زنید. این یک کار بی شرمانه غیرهنری است.

    وی ادامه داد: اگر خانواده زنده‌یاد فروغی در جریان این کار قرار می‌گرفتند مسلما اجازه نمی‌دادند اینطور از ترانه و ملودی ماندگار وی سوءاستفاده شود. اما آدمی که نمی‌دانم چه اسمی می‌توان رویش گذاشت، خیلی راحت این کار را می‌کند و آن را طوری انجام می‌دهد که این شبهه ایجاد شود که نیما رئیسی این اثر را خوانده است!

    بازیگر سریال‌های «ستاره حیات» و «پروانه» با بیان اینکه مدت ۲ سال است تیزرهای یک شبکه مخابراتی را نخوانده است، یادآور شد: نخستین تیزرهای آن شبکه مخابراتی را من خواندم، بعد قراردادم تمام شد و البته دیگر هم تمدید نکردم. طبیعی است که آنها حق دارند با هر گوینده دیگری کار کنند، طی دو سال گذشته با اینکه حتی یک تیزر هم برای آن شرکت نخواندم ولی همه فکر می‌کنند هنوز گوینده آن تیزرها من هستم دلیل آن هم این است که هنوز صدای مرا تقلید می‌کنند.

    وی اضافه کرد: گوینده جدید می‌توانست با صدا و لحن خودش تیزرها را بخواند، چون هر کس صدای منحصر به فرد خودش را دارد. اما اینکه کسی سعی کند لحن و صدای دیگری را تقلید کند بد است. البته به نظر من تقلید صدای دیگران جهت سرگرم شدن مردم در جشنها و جنگ‎های شادی کار جالبی است، اما اینکه یک نفر صدای دیگران را ابزار درآمدزایی خودش کند، کاری ناپسند و شرم آور است.

    رئیسی خاطرنشان کرد: در این زمینه فقط من لطمه نخوردم و از گویندگانی با سابقه ۳۰ و ۴۰ ساله هم تقلید می‌شود. در این زمینه، گذشته از موضوعات مالی، آبرو و هویت کاری و هنری افراد اهمیت دارد.

    وی در پایان با اشاره به ممیزی‌های گوناگون سازمان صدا و سیما اذعان کرد: قطعا فردی که درسیستم سازمان در اداره بازرگانی به تیزرها کد می‌دهد و کارش این است، می‌تواند صدای اصلی را از صدای تقلبی تشخیص دهد. چرا سازمان صدا و سیما روی این بخش نظارت ندارد؟ آن نظارت‌های سختگیرانه روی دوبله کجا رفته است؟ متاسفانه هیچ نوع نظارتی در این زمینه وجود ندارد.

    https://musiceiranian.ir/?p=48528
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *