×
×

مراسم تودیع و معارفه رییس دفتر موسیقی برگزار شد

  • کد نوشته: 47441
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۳۰ام دی ۱۳۹۲
  • ۴ دیدگاه
  • مراسم تودیع و معارفه علیرضا پاشایی سرپرست دفتر موسیقی و دکتر پیروز ارجمند رییس دفتر موسیقی صبح امروز دوشنبه ۳۰ دی با حضور علی مرادخانی معاون امور هنری، علی ترابی رییس انجمن موسیقی و حمیدرضا نوربخش، رییس خانه موسیقی هنرمندانی چون هادی منتظری، میرزمانی، سجادی، حسن ریاحی، مانی رهنما، مهدی آذرسینا، سالار عقیلی، حریر شریعت‌زاده و … در تالار رودکی برگزار شد.
    +خداحافظی «پاشایی» از دفتر موسیقی و آغاز مدیرکلی «پیروز ارجمند»

    مراسم تودیع و معارفه رییس دفتر موسیقی برگزار شد
  • مراسم تودیع و معارفه علیرضا پاشایی سرپرست دفتر موسیقی و دکتر پیروز ارجمند رییس دفتر موسیقی صبح امروز دوشنبه ۳۰ دی با حضور علی مرادخانی معاون امور هنری، علی ترابی رییس انجمن موسیقی و حمیدرضا نوربخش، رییس خانه موسیقی هنرمندانی چون هادی منتظری، میرزمانی، سجادی، حسن ریاحی، مانی رهنما، مهدی آذرسینا، سالار عقیلی، حریر شریعت‌زاده و … در تالار رودکی برگزار شد.

    موسیقی که از صدا و سیما پخش می شود در طراز موسیقی  ایران نیست

    در ابتدای این مراسم، حمیدرضا نوربخش، رییس خانه موسیقی در سخنانی گفت: من به عنوان نماینده کوچک جامعه موسیقی از اینکه این مسئولیت را به اهل‌اش سپرده‌اند و عضوی از خانواده موسیقی این مسئولیت را پذیرفته پیش از این نیز یک بار البته این اتفاق افتاده بود و آن هم انتخاب میرزمانی بود منتهی در آن زمان این پازل ناقص بود و وی نتوانست کاری جز صدور آگهی تسلیت و ترحیم برای هنرمندان انجام دهد  خرسندم.

    وی افزود:  امروز دولت تدبیر و امید با حمایت میلیونی مردم روی کار آمده است و وزیر فرهیخته‌ای به کار گماشته و معاون هنری فرهیخته‌تری مسئولیت را بر عهده گرفته و قطعا دوره دکتر پیروز ارجمند متفاوت‌تر خواهد بود، انشاءالله شاهد رخدادهای خجسته در عرصه موسیقی باشیم.

    وی سپس یادآور شد: اینکه مدیر دفتر موسیقی نداند خانه موسیقی کجاست و اینکه گذر من به عنوان رییس خانه موسیقی به دفتر موسیقی نیفتد جای بسی شگفتی است البته این را من متوجه پاشایی نمی‌دانم، کلا شاکله ارشاد بی‌اعتمادی به هنرمندان بود و این لطماتی را به هنر وارد کرد و بیشترین آن هم لطمه سلب اعتماد به جامعه موسیقی بود.

    نوربخش اظهار داشت: اولین کاری که دکتر ارجمند باید انجام دهند جلب اعتماد هنرمندان است و باید این شکاف را ترمیم کنند و هنرمندان جمع شوند و تعامل سازنده‌ای با دفتر موسیقی داشته باشند و این دفتر مرکزی شود برای هنرمندان.

    وی سپس با اشاره به سابقه همکاری با پیروز ارجمند گفت: من و پیروز ارجمند در دانشگاه تهران همکار بودیم، وی با انگیزه در بسیاری از فعالیت‌ها شرکت می‌کردند و به صورت داوطلبانه نیز فعالیت‌های وی باعث شکل‌گیری کانون دانشجویان موسیقی در دانشگاه شد، دو سال پیش یک میزگردی در مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شد و آنجا من دیدم که نگاه جامعی به موسیقی کشور دارند و من آنجا از این کار وی لذت بردم و ندیدم کسی تاکنون در مقام پژوهش تمام زوایای مسایل موسیقی را بررسی کرده باشد و به طور جامع آن را بیان کند، از آن زمان من آرزویم این بود کسی مثل وی مسئولیت دفتر موسیقی را عهده‌دار باشد که در آن زمان این را چیز بعیدی می‌دیدم ولی امروز این آرزویم محقق شده است.

    نوربخش جلب اعتماد هنرمندان ارتقای سطح بودجه دفتر موسیقی و تسهیل روند پیچیده و مطلل صدور مجوز را از جمله مطالبات جامعه موسیقی از رییس دفتر موسیقی برشمرد و گفت: باید بین بودجه موسیقی و دیگر عرصه‌های هنری همانند تجسمی و تئاتر تعادلی برقرار شود. وقتی ما خانه موسیقی داریم این خانه ۱۴ هزار عضو دارد چرا نباید به این صنف اعتماد کنیم؟

    نوربخش تعامل دفتر موسیقی با سایر نهادهای فعال در حوزه موسیقی مثل حوزه هنری، صدا و سیما اظهار داشت: باید تعامل سازنده‌ای بین دفتر موسیقی و دیگر نهادهای هم‌راستا برقرار شود تا هر کدام از اینها ساز جداگانه‌ای را نزنند. موسیقی در صدا و سیما در طراز موسیقی کشور نیست، نوع ارایه موسیقی و موسیقی‌ای که در این سازمان ارایه می‌شود در حد و اندازه موسیقی کشور ما نیست.

    رییس خانه موسیقی همچنین از دفتر موسیقی خواست که موضوع کپی‌رایت را به طور جدی پی‌گیری کند و گفت: مهم‌ترین بحثی که این دفتر باید به آن بپردازد قانون کپی‌رایت است، از رسانه ملی‌ای که این حقوق را رعایت نمی‌کند تا سایر نهادهای خصوصی باید تمهیدی اندیشیده شود تا حق کپی‌رایت به رسمیت شناخته شود. بخشی از این قانون اقتصاد ورشکسته موسیقی را ترمیم خواهد کرد.

    وی سپس با اشاره به انبوه فارغ‌التحصیلان موسیقی و بیکاری و سرخوردگی‌های آنها اظهار داشت: هر سال بر تعداد فارغ‌التحصیلان رشته موسیقی افزوده می‌شود بدون اینکه آنها بتوانند وارد بازار کار شوند، چند درصد از اینها می‌توانند وارد بازار موسیقی شوند و کار انجام دهند در صورتی که استعدادهای شگرفی بین اینها وجود دارد که تنها شاید در جشنواره‌ها بشود آنها را دید و بعد از آن دچار سرخوردگی می‌شوند. امیدوارم با تعاملی که با جامعه موسیقی می‌شود بتوانیم این حوزه به خود واگذاشته‌شده را ترمیم کنیم و حرکت‌اش دهیم.

    رییس خانه موسیقی با تأکید بر مشخص‌کردن تکلیف موسیقی در کشور گفت: با توجه به اینکه در این دوره وزیری بر سر کار آمده که خاستگاه‌اش روحانی است و همچنین معاون هنری‌ای انتخاب شده که نیز خاستگاه روحانی دارد و پیروز ارجمند هم رابطه‌ای با حوزه علمیه دارد و با حوزه علمیه رفت و آمد می‌کند انتظار می‌رود موسیقی را از این بلاتکلیفی نجات دهند و این با همکاری حوزه این با همکاری و ارتباط با حوزه علمیه شدنی است به برکت دولت شدنی است.

    در ادامه این مراسم، قطعه‌ای را امیر تاجیک اجرا کرد.

    معاون امور هنری هدیه‌ای را به رسم یادبود به علیرضا پاشایی سرپرست دفتر موسیقی اهدا کرد. همچنین حکم ریاست پیروز ارجمند بر دفتر موسیقی به وی اهدا شد.

    بعد از عید ارکسترهای تعطیل شده دوباره مشغول کار می شوند

    در ادامه این مراسم، پیروز ارجمند، رییس دفتر موسیقی گفت: من از سال پیش که آقای پاشایی را دیدم انسان مؤمن و کوشایی بودند و خدمات خوبی انجام دادند ایشان بعد از این نیز در کنار ما خواهند بود. خدمت در دولت تدبیر و امید به من فرصت تاریخی داده که در این فرصت تاریخی بتوانم از هویت فرهنگی موسیقی دفاع کنم.

    وی افزود: موسیقی‌دانان ایرانی در طول تاریخ نقش بسیار بزرگی در هویت‌بخشی تاریخی ایران داشته‌اند، پس از انقلاب موسیقی‌دانان سردمداران خدمت به انقلاب بودند از جمله گروه شیدا و عارف و تاکنون هیچ عرصه هنری به اندازه موسیقی به انقلاب خدمت نکرده است و از طرفی هیچ کدام از عرصه‌های هنری به اندازه موسیقی آسیب ندیده است. امیدوارم در دولت تدبیر و امید فرصت جبران فراهم شود.

    پیروز ارجمند با اشاره به تدوین سند توسعه موسیقی ایران از سوی وی گفت: با حضور اساتید موسیقی، جامعه‌شناسان، سند توسعه موسیقی ایرانی را تدوین کردم که این سند آسیب‌شناسی موسیقی ایرانی است و بر اساس پژوهش‌هایی است که مطالبات اهالی موسیقی را در آن بررسی کردند و کارگروه‌های تخصصی برای برنامه‌ریزی دقیق این برنامه تشکیل شده و تا یک ماه دیگر آغاز به کار خواهد کرد.

    رییس دفتر موسیقی با بیان اینکه بقای موسیقی به تولیدکنندگان و ناشران موسیقی است، گفت: باید از ظرفیت آنها استفاده کرد، مرکز موسیقی خانه امن هنرمندان است.

    پیروز ارجمند با تاکید بر راه‌اندازی ارکسترهای تعطیل‌شده گفت: ارکستر ملی، ارکستر سمفونیک، ارکستر جوانان و گروه کر دفتر موسیقی بعد از اعلام فراخوان رسما در سال آینده آغاز به کار خواهند کرد و هیچ مشکلی برای راه‌اندازی ندارند.

    رییس دفتر موسیقی با تاکید بر حفظ شأن و کرامت هنرمندان از همکاران دفتر موسیقی خواست که شأن هنرمندان را حفظ کنند و اظهار کرد: اصلاح ساختار اداری و سازمانی دفتر موسیقی از نخستین کارهایی است که بزودی در این دفتر انجام خواهد شد.

    ارجمند تاکید کرد: امیدوارم در سال آینده تمامی وعده‌های من محقق شده باشد و نظارت و ارزشیابی به هنرمندان سپرده شود.

    وی همچنین با اشاره به دیپلماسی فرهنگی ایران در بخش موسیقی اظهار داشت: ما در این برنامه‌ها توجه ویژه‌ای به موسیقی شرق و جهان اسلام خواهیم داشت. همچنین به موسیقی غرب متناسب با شئونات جامعه می‌پردازیم.

    رییس دفتر موسیقی با بیان اینکه دفتر نظارت و ارزشیابی ارشاد دفتر ممیزی نیست، اظهار داشت: در این دفتر همه شئون اسلامی و ایرانی و هنری لحاظ می‌شود شورای نظارت و ارزشیابی تشکیل می‌شود که در این شورا لیستی از هنرمندانی که مستثنی از مجوز هستند، تهیه می‌شود.

    پیروز ارجمند خاطرنشان کرد: آنچه ما در این سال‌ها از رسیدن به هدف در کارها به دور کرده افراط و تفریط بوده است، اگر تعادل در کار را رعایت کنیم می‌توانیم دفتر موسیقی را بایک اصلاحات به مرکز پویا تبدیل کنیم.

    وی همچنین گفت: با معرفی مشاور موسیقی اقتصاد موسیقی را مورد توجه قرار می‌دهیم.

    علی مرادخانی: هنرمندان ممنوع الفعالیت بازگردند/ موسیقی امروز یک ضرورت اجتماعی است

    علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز دوشنبه ۳۰ دی در مراسم تودیع و معارفه رییس دفتر موسیقی گفت: یک دوست راه را تا جایی آمده و به دوستی دیگر می‌سپارد، بالاخره روزگار همین است، این زمان شرایط به گونه‌ای است که مسایل دست به دست بین مردم می‌گردد. یک نقطه مقصدی وجود دارد که کمال هم است.

    وی در ادامه با تقدیر از نوربخش رییس خانه موسیقی گفت: ما چند گزینه برای مرکز موسیقی داشتیم و اینکه ببینیم برنامه‌ها و کارهایی که باید انجام بدهیم چیست و خلأها را بر اساس برنامه مدیر پر کنیم. با دوستان زیادی صحبت شد که در نهایت به پیروز ارجمند رسیدیم، نزدیک به سه ماه طول کشید چند نشست برگزار شد که مسئولیت این نشست‌ها بر عهده آقای نوربخش بود و در این بخش اهالی موسیقی نیز پی‌گیر بودند و نتیجه این نشست این شد.

    وی با تقدیر از زحمات پاشایی سرپرست دفتر موسیقی گفت: وی فردی مهربان و صمیمی بود و آنچه که می‌توانست انجام داد. کار در دفتر به گونه‌ای است که وقتی آقای میرزمانی هم در دفتر موسیقی بودم و من در موزه موسیقی بودم هیچ‌ کاری را از ما دریغ نکردند، یک نفر هم نمی‌تواند همه کارها را انجام بدهد، در این مدت حضور من در معاونت هنری هم آقای پاشایی کمک‌های لازم را انجام دادند.

    معاون امور هنری همچنین خاطرنشان کرد: همه ما باید یکدل به این سمت برویم که منافع شخصی خودمان را نبینیم و به نفع مردم و مخاطبان حرکت کنیم. اگر نگاه‌مان به این منوال باشد کار بزرگی انجام داده‌ایم.

    وی افزود: مهم‌ترین کاری که ما از مدیر دفتر موسیقی انتظار داریم این است که مدیران ما در جوشش با مردم سرآمد باشند و نگاه‌شان به مسایل و مشکلات بر مردم باشد. امید من این است که مدیران من از این منظر به کار مردم نگاه کنند چرا که همه مشکلات قابل حل است، مهم این است که اراده حل مشکل را داشته باشند.

    مرادخانی اذعان کرد: ما در امور اجرایی مرکز موسیقی یکی از اشکالات کار این است که کار زیاد و میزان مراجعات نیز زیاد است و اگر مدیر راهبرد نداشته باشد نمی‌تواند کاری انجام دهد، یکی از مهم‌ترین کارهایی که من در دفتر موسیقی انجام دادم پی‌گیری حقوق شهروندی بود که در همین راستا خانه موسیقی را تاسیس کردم که امروز محور اتفاقات در حوزه موسیقی در کل کشور است.

    معاون امور هنری همچنین درباره راه‌اندازی بنیاد رودکی در زمان ریاست‌اش بر دفتر موسیقی خاطرنشان کرد: خیلی از کارها را در حوزه دولتی نمی‌شود انجام داد چرا که سیستم فربه و چاق است باید برای چابک‌سازی سیستم عناصری را به کمک آورد تنها بنیاد قانونی فرهنگی هنری در کشور بنیاد رودکی است که به تصویب مجلس رسیده است.

    علی مرادخانی تاکید کرد: انتظار ما از مدیر دفتر موسیقی این است که مدیر ما نسبت به مردم نگاه درستی داشته باشد و فعالیت‌های خودش را طراحی کند و به یک راهبرد برسد و در امور نظارتی تا میِ‌تواند مردم را بی‌دغدغه کند، ما هر چقدر در این مبانی پافشاری کنیم آن طرف راحتی را ایجاد می‌کنیم.

    معاون امور هنری با تأکید بر فعالیت‌های هنرمندانی که ممنوع‌الکار شده‌اند، گفت: باید شرایطی را فراهم کنیم که هنرمندانی که ممنوع‌الفعالیت هستند از این حدود خارج شوند تا ما دچار این شرایط گذشته نشویم و در آینده نیز هیچ ممنوع‌الفعالیتی نداشته باشیم، اگر مقداری درست به موضوع نظارت نگاه کنیم می‌توانیم به شکوفایی برسیم. من امیدوارم با این نگاه بحث‌های حاکمیتی پیش ببریم، مرکز موسیقی مرکز بزرگی بر گستره کشور است.

    علی مرادخانی با اشاره به تدوین اصول فعالیت‌های راهبردی موسیقی کشور در معاونت هنری اظهار کرد: ما در یکی دو ماه گذشته با همکاری علی ترابی توانستیم اصول فعالیت‌های راهبردی موسیقی کشور را تدوین کنیم و آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه دهیم. همچنین در این مدت تدوین حقوق هنرمندان را نیز تحت ذیل حقوق شهروندی به ثمر رسانده‌ایم.

    معاون امور هنری همچنین خاطرنشان کرد: ما در حوزه موسیقی کمتر مشکل داریم، مشکل بیشتر در حوزه کلام است که موارد را باید به لحاظ نظارت به آن رسیدگی کرد.

    وی همچنین خاطرنشان کرد: امروز موسیقی آن نگاه قدیم و گذشته بر آن حاکم نیست، علاوه بر اینکه موسیقی یک علم است یک ضرورت اجتماعی است. در آینده باید حرکت‌هایی انجام دهیم که سهم مردم از موسیقی زیاد شود و انتظار داریم مرکز موسیقی شرایطی را تامین کند که میزان مصرف جامعه با هنجارهایی که در جامعه داریم و تولید‌کننده‌های ما سازگار کند و به مصرف اجتماعی برساند و مهم‌ترین کار در این زمینه دفاع از حقوق تولیدکننده است.

    مراسم تودیع و معارفه رییس دفتر موسیقی با اجرای قطعه خوشه‌چین با هنرمندی سالار عقیلی و حریر شریعت‌زاده به پایان رسید.

     

    https://musiceiranian.ir/?p=47441
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *