×
×

ارجمند: ارکستر ملی و سمفونیک سامان داده می‌شوند

  • کد نوشته: 46685
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۱۹ام دی ۱۳۹۲
  • ۰
  • پیروز ارجمند مدیر مرکز موسیقی وزارت ارشاد در نخستین گفتگوی رسانه ای‌اش پس از انتصاب درباره محور اصلی فعالیت‌های آینده خود به هموار شدن راه برای هنرمندان جوان و مشتاق تاکید کرد و از راه اندازی دوباره ارکس‌تر سمفونیک و ارکس‌تر ملی در اولین فرصت خبر داد. پیروز ارجمند که صبح دیروز پس از بیش […]

  • پیروز ارجمند مدیر مرکز موسیقی وزارت ارشاد در نخستین گفتگوی رسانه ای‌اش پس از انتصاب درباره محور اصلی فعالیت‌های آینده خود به هموار شدن راه برای هنرمندان جوان و مشتاق تاکید کرد و از راه اندازی دوباره ارکس‌تر سمفونیک و ارکس‌تر ملی در اولین فرصت خبر داد.

    پیروز ارجمند که صبح دیروز پس از بیش از سه ماه انتظار اهالی موسیقی کلیدهای دفتر موسیقی وزارت ارشاد را از مرادخانی تحویل گرفت، در اولین گفتگوی رسانه ای اش با خبرنگار موسیقی هنرنیوز از نخستین اهداف و مهم‌ترین بنیان‌های مدیریتی‌اش سخن گفت.

    وی در پاسخ به این سوال که بزرگترین معضلات حوزه موسیقی را چه می بینید اظهار داشت: در بخش موسیقی دو نقطه آسیب‌پذیر وجود دارد. نخست اقتصاد موسیقی است که باید با سیاست های حمایتی و نظارتی آن را ترمیم کرد و یکی از راه های این امر ارتقای کیفیت آثار هنریست. بدین معنا که باید تلاش کرد تا مخاطب را در طیف گسترده جذب کرد. از سوی دیگر راه حمایت از کیفیت آثار موسیقی که از رسالت‌های وزارت ارشاد محسوب می شود؛ فرهنگسازی برای رعایت حقوق مؤلف است که به حفظ حقوق معنوی هنرمند ختم می‌شود و مردم باید این موضوع را به عنوان وظیفه شرعی و قانونی خود رعایت کنند.
    این مقام مسئول افزود: موضوع دیگر حایز اهمیت ممیزی یا نظارت و بررسی آثار موسیقی است. در این بخش می‌توان اعتماد بیشتری به هنرمندان کرد و نظارت و ارزشیابی را به سمت کیفی گرایی برد. وقتی نظارت اتفاق افتد خود به خود بسیاری از اشعار و موسیقی‌‌های سهو و سخیف حذف می‌شوند و در نهایت محصول خوب و با کیفیت به مردم عرضه می‌شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از جهتی می‌توان هم‌چون وزارت بهداشت دانست. ازین جهت که هردو وظیفه کنترل کیفی را بر عهده دارند. با همین اطمینان محصول خوب و در شأن مردم که با کیفی گرایی قابل کنترل است.با همان اطمینان که می‌توان به یک رستوران وارد شد، باید بتوان به محصولات موسیقی نیز اعتماد کرد. در نتیجه محصولی به دست مخاطب خواهد رسید که از نظر کیفی متناسب با شأن اوست. از سوی دیگر بزرگترین رسالت وزارت ارشاد حمایت از تولید کنندگان و هنرمندان متعهد است که ستون‌های موسیقی این کشور هستند و ما به آن‌ها برای تولید آثار در خور نیازمند هستیم.
    مدیر مرکز موسیقی وزارت ارشاد ضمن بیان این نکته که تجربه کار به عنوان مدیری مرکز موسیقی حوزه هنری توانسته است تجربیات خوبی در اختیار وی بگذارد گفت: مدیریت‌های قبلی من مدیریت در دانشگاه و در حوزه برنامه‌ریزی فرهنگی بود و مدیریت اجرایی و تولید هنری را در حوزه هنری تجربه کردم. اتفاق حایز اهمیت در حیطه این تجربه این بود که در جریان مدیریت هنری قرار گرفتم. چراکه به عنوان یک مدیر در جریان خلق یک محصول از مرحله ایده تا مرحله تولید و انتشار قرار گرفتم. این محصول نه تنها آلبوم موسیقی که کتاب، نشریه، کنسرت‌ها، سمینار‌ها، پژوهش‌ها و … قرار گرفتم و در طول این مدت تجربه‌های گران‌قدری از جمله توانایی کنترل کیفیت در تولید یک محصول را به دست آوردم. البته سابقه کاری من در حوزه آهنگسازی فیلم و حضور در یک صنعت جمعی به نام سینما به من آموخته بود که می‌توان با بهره گیری از خرد جمعی یک محصول خوب تولید کرد. آن‌چه در حوزه به آن دست پیدا کردیم، این بود که تولید محصول موسیقی را به سمت خرد جمعی پیش ببریم و تا حدود زیادی به این کار موفق شدیم. از جمله این که از مدیر تولید به عنوان کسی که به طور مستقیم و حرفه‌ای در تولید هنری دارد و استفاده از حامیان موسیقی استفاده کردیم. ما در هیچ کجای دنیا بدون حضور حامیان مالی از صنعت موسیقی جواب نمی‌گیریم.  هر چند این سرمایه‌گذاری هم در بُعد مادی و هم معنوی بازگشت قابل توجهی دارد. از سوی دیگر یکی از موهبت‌هایی که حضور در حوزه نصیب من کرد، حمایت مدیرانی است که به بهترین نحو چگونگی همکاری در حیطه یک حرکت جمعی و اخلاق‌مدارانه را به من آموختند.
    وی درباره ارکستر ملی و سمفونیک نیز گفت: این از اولین برنامه‌های من خواهد بود، اما با زیرساخت‌هایی که دیگر بار چنین آسیبی به ارکستر ملی و سمفونیک نزند و موجب تعطیلی آن نشود. لذا ارکستر ملی، ارکستر سمفونیک و کر تالار وحدت دوباره راه اندازی خواهند شد، اما با رفع موانع و اصلاح زیرساخت‌ها و پیش‌بینی و رفع موانع احتمالی. سعی ما بر این است که این موانع را برطرف کرده و به گونه‌ای عمل کنیم که دیگر شاهد چنین مشکلی نباشیم.
    ارجمند در پایان سخنان خود درباره زمان بازگشایی ارکسترها گفت: بررسی های اولیه طی این ماه انجام خواهد شد و با اطمینان بیشتری زمان مشخص بازگشایی ارکسترها و کر را اعلام خواهم کرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=46685
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *