×
×

گزارش از ایسنا

  • کد نوشته: 46147
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۱۲ام دی ۱۳۹۲
  • ۰
  • شهر نیشابور که صبغه هنر موسیقی‌اش در خاک این دیار ریشه دوانده و اساتیدی همچون پرویز مشکاتیان، حسن پورعیدیان همچنین فرزندانی هنرمند همچون آرش کامور و حجت اشرف زاده و… را در دامان خود پرورانده، حالا به خاطر حضور متولیان غیر مرتبط با حوزه موسیقی، دیگر شاهد برگزاری کنسرت‌های موسیقی نخواهد بود. به گزارش خبرنگار […]

  • شهر نیشابور که صبغه هنر موسیقی‌اش در خاک این دیار ریشه دوانده و اساتیدی همچون پرویز مشکاتیان، حسن پورعیدیان همچنین فرزندانی هنرمند همچون آرش کامور و حجت اشرف زاده و… را در دامان خود پرورانده، حالا به خاطر حضور متولیان غیر مرتبط با حوزه موسیقی، دیگر شاهد برگزاری کنسرت‌های موسیقی نخواهد بود.

    به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، سومین روز کنسرت بهنام صفوی خواننده پاپ، یک سانس از کنسرت لغو می‌شود و مخاطبین بلیت به دست پشت درها می‌مانند و بعد از آن به بهانه‌های گوناگون کنسرت استاد پورعطایی در دوم و سوم آبان و همچنین استاد حسین علیزاده در ششم آبان و کنسرت پژوهشی هنرمند نیشابوری آرش کامور نیز لغو می‌شود.

    اما هنر و فرهنگی که در تار و پود ذهن مردم رسوخ کرده را نمی توان از بین برد.

    محو کردن هنر موسیقی ممکن نیست

    آرش کامور، کارشناس ارشد موسیقی در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، گفت: من با پشتوانه‌ای که داشتم و در دوران کاری خود با اساتیدی همچون پرویز مشکاتیان، محمدرضا لطفی و بسیاری دیگر کار کردم و به لحاظ آکادمیک نیز کارشناسی ارشد موسیقی ایرانی را دارم، در هر زمان منتظر فرصت بودم که به نیشابور بیایم و برای همشهریانم اجرا داشته باشم که میسر نشد.

    وی افزود: با یک برنامه‌ریزی ۶ ماهه، از اردیبهشت‌ماه با وجود مشغله کاری به نیشابور نقل مکان کردم تا بتوانم کاری برای همشهریانم انجام دهم و از سال‌ها پیش برای فراگیری موسیقی، سختی‌های زیادی را متحمل شدم اما هدفی به نام موسیقی ایرانی و ملی را دنبال می‌کردم که هیچگاه برای مسوولان شهر من دغدغه نبوده‌است، تمام مسوولان شهرم از آغاز فعایت من بارها و بارها تغییر کرده‌اند ولی هدف من همچنان پابرجاست.

    این آهنگساز اظهار داشت : متاسفانه مسئولین مربوطه در نیشابور از خرد جمعی برخوردار نیستند چرا که با موسیقی سلیس که ریشه در تاریخ و دل مردم این شهر دارد ، آشنا نیستند اما این موسیقی که در فرهنگ این دیار ریشه دوانده هیچگاه محو نمی‌شود و رسالت خودش را انجام می‌دهد.

    این آهنگساز با اشاره به کنسرت لغو شده خود در زادگاهش گفت: من هنرمند متعهدی هستم و هیچ گاه به طور زیرزمینی و زیر پوستی هنر خود را ارائه نداده‌ام و حدود ۸۰۰ شب در ایران کنسرت داشته‌ام و نمی‌دانم چه اتفاقی باعث می‌شود، کنسرتی که یک هفته پیش از نیشابور در کاشمر اجرا شد، حالا در زادگاه خودم لغو شود.

    بستن راه بر روی خودی، باز کردن فضای مناسب برای بیگانه است

    کامور با بیان این که اولین مساله برای حل این مشکلات شناخت است، خاطرنشان کرد: گفتن مشکلاتی که سال‌ها با هنرمندان موسیقی بوده است، تکرار مکررات است و مسئولین شهر من باید شناخت درست از فرهنگ و موسیقی ایرانی داشته باشند و پاسخگو باشند که واقعا چه علتی می‌تواند کنسرتی را لغو کند که مبنی بر کلام نیست که نگران شعر و شاعر آن باشند و مخاطبان آن، مخاطبان جدی موسیقی هستند و موسیقی را محترمانه دنبال می‌کنند.

    این نوازنده همچنین عنوان کرد: استاد حسین علیزاده نیز که جزء مفاخر ملی هستند، به نیشابور نگاه ویژه‌ای داشته و به فضای شکوهمندی که مردم نیشابور در مراسم خاک سپاری استاد مشکاتیان داشتند، اشاره می‌کند و با چنین نگاهی در این شهر تصمیم به برگزاری کنسرت دارند که کنسرت ایشان نیز لغو می‌شود؛ اما باید بدانیم بستن راه بر روی خودی‌ها، فضا را برای بیگانه گسترش می‌دهد.

    وی خاطرنشان کرد: بزرگترین ضرر، میسر نشدن دیدار من با همشهریان و مخاطبانم در نیشابور بود چرا که من کاری را ساختم برای فضای نیشابور؛ این روزها گذری است و هم اکنون با گسترش ارتباطات مخاطبین از طرق مختلف می‌توانند کار هنرمندانی را که دوست دارند دنبال کنند.

    کامور تصریح کرد: هر کس در کاری تخصص دارد و مگر جز این است که در فرمانداری مشاوران عمرانی و… کار می‌کنند ، من اعلام آمادگی کرده‌ام که با توجه به این که تحصیلات و تخصص من در موسیقی است حاضرم در این کار مشاوره بدهم و کمک کنم؛ همان‌قدر که من از مسائل عمرانی و مهندسی سر در نمی‌آورم، افراد غیر متخصص نیز از موسیقی سر در نخواهند آورد و مسئولین شهر ما باید نیمه پر لیوان را ببینند و با استفاده از پتانسیل‌ها فضای مناسب فرهنگی به دور از خدشه و هیاهو را برای نیشابور بسازند.

    باید تکلیف اجرای موسیقی روشن شود

    حمید سمقانی یک از هنرمندان فعال موسیقی شهرستان نیشابور نیز به ایسنا گفت: سال‌هاست که مشکلات و سنگ‌اندازی برای هنرمندان موسیقی وجود دارد و در هر برنامه‌ای که به درخواست مسئولین برگزار می‌شود، اجرای موسیقی ایرادی ندارد و لذا هنگام برگزاری مراسم مختلفی همچون روز ملی خیام و عطار و حضور بزرگان در نیشابور از وجود هنرمندان استفاده می‌شود، ولی وقتی خود هنرمندان تصمیم به اجرای کنسرت دارند، مسئولین همکاری نمی‌کنند و سنگ اندازی‌ها شروع می‌شود.

    این هنرمند نیشابوری ادامه داد: این در حالی است که مسئولین ادعای همکاری با هنرمندان را می‌کنند؛ در حالی که هنرمندان از سوی هیچ ارگانی حمایت نمی‌شوند بلکه گاهی متضرر هم می‌شوند.

    وی افزود: این مسائل باعث می شود هنرمندان و مخاطبین آن ها متضرر شوند چرا که علاقه‌مندان موسیقی از حضور بزرگان این هنر مانند حضور استاد حسین علیزاده و استاد پورعطایی استقبال می‌کنند و تشنه شنیدن کنسرت‌های این اساتید هستند ولی متاسفانه کنسرت‌ها لغو می‌شود.

    سمقانی درباره کنسرت‌های لغو شده اظهار داشت: ما خانواده هنری شهرستان تصمیم داشتیم در مقابل فرمانداری تجمع کنیم اما تصمیم گرفتیم ابتدا نامه‌ای برای مسئولین استانی و کشوری، وزارت ارشاد و حتی رئیس جمهور بنویسیم و اعتراض خود را به موضوع لغو و توقیف کنسرت‌ها اعلام کنیم و اگر حل نشد، این کار را انجام دهیم.

    وی عنوان کرد: هم اکنون نیز به مسئولین اعلام کرده‌ایم که دیگر در هیچ برنامه‌ای شرکت نخواهیم کرد، چرا که مسئولین تنها در اجرای برنامه‌های خود از هنر ما استفاده می‌کنند و جای سوال است که چرا در مراسم و مناسبت‌های مختلف که از سوی ارگان‌ها برگزار می‌شود اجرای موسیقی ایراد ندارد ولی وقتی هنرمندان و عوام قصد استفاده از این هنر را دارند ، مشکل ساز می‌شود.

    این فعال موسیقی گفت: مسئولین می‌گویند باید برای مقابله با تهاجم فرهنگی، فرهنگ‌سازی کرد، موسیقی ایرانی بخشی از فرهنگ ماست، چرا مردم ما باید با موسیقی خودمان غریبه باشند؟ با این اوصاف طبیعتا موسیقی‌های زیر زمینی رشد پیدا می‌کند.

    استاد غلامعلی پورعطایی دوتار نوازی که در سراسر کشور و حتی کشورهای اروپایی نیز طرفداران بی‌شماری دارد، پیش از این در مصاحبه ای با ایسنا گفت: موسیقی مقامی خراسانی سراسر مناجات و ستایش پروردگار است، با وجود این خود خراسان که سرزمین کهن این موسیقی است در حد بسیار پایین‌تری از نظر اجرای موسیقی مقامی قرار دارد و این مایه تاسف است.

    مسئولین چه می گویند؟

    نماینده مردم نیشابور: با اجرای موسیقی به شرط رعایت شعائر اسلامی موافقیم

    دکترعلی مروی نماینده مردم نیشابور در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، در رابطه با این موضوع گفت: نیشابور یک شهر مذهبی است و اجرای کنسرت نیز اگر مطابق با شئونات مردم و جایگاه نیشابور باشد خوب است و علاقمندان خود را نیز دارد ولی اگر با فرهنگ مذهبی مردم در تضاد و مغایرت باشد و یا منجر به یک سری مسائل شود، خوب نیست.

    وی همچنین در پاسخ به این سوال که موضع شما در این رابطه چیست نیز گفت: با مسائلی که با شئونات فرهنگی شهرستان مغایرت نداشته باشد کاملا موافقیم و حمایت می‌کنیم.

    این در حالی است که فرماندار شهرستان نیشابور پیش از این در گفتگویی با خبرگزاری ایسنا موضع خود را صریحا اعلام نموده و گفته است: «در گذشته شورای تامین نیشابور مصوب کرده برخی کنسرت‌ها در شهرستان اجرا نشود و در حال حاضر نیز از زمان بنده هیچ نوع کنسرتی در نیشابور اجرا نمی‌شود زیرا عملکرد کنسرت‌ها فقط در جهت استفاده مالی است»

    کنسرت‌ها در مرحله استعلام دچار مشکل می‌شوند

    غلامرضا سلامتی کارشناس هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در گفت‌گو با ایسنا- منطقه خراسان گفت: کنسرت‌های لغو شده در مرحله استعلام دچار مشکل شدند چرا که پس از صدور مجوز لازم است از شورای تامین استعلام گرفته شود تا پس از این استعلام کنسرت برگزار شود.

    وی در پاسخ به این که آیا از هنرمندان موسیقی از جانب سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور حمایتی شده یا خیر، اظهار کرد: ما در این جا تشکیل دهنده پرونده هستیم و تصمیم گیرنده اداره کل است.

    به هر ترتیب از نظر هنرمندان، مسئولین تاکنون اقدام جدی برای خدمت به هنر نداشته‌اند و پاسخ آن‌ها در مقابل پرسش‌ها اکثرا پر از ابهام بوده است؛ این در حالی است که بخشی از فرهنگ هر ملت را موسیقی آن ملت تشکیل می‌دهد و موسیقی ایرانی در شادی‌ها و غم‌های ما حضور دارد؛ اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا می‌توان برای به وجود نیامدن مشکلاتی که برخی می‌گویند “ممکن است پیش بیاید!”، به جای حل مساله، صورت مساله را پاک کرد؟

    https://musiceiranian.ir/?p=46147
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *