×
×

شریف: با وجود وضعیت جسمانی‌ام، همچنان فعالیت در حوزه‌ی موسیقی را کنار نگذاشته‌ام

  • کد نوشته: 45530
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۰ام آذر ۱۳۹۲
  • ۰
  • شریف: با وجود وضعیت جسمانی‌ام، همچنان فعالیت در حوزه‌ی موسیقی را کنار نگذاشته‌ام

    شریف: با وجود وضعیت جسمانی‌ام، همچنان فعالیت در حوزه‌ی موسیقی را کنار نگذاشته‌ام
  • استاد فرهنگ شریف (برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید)

    استاد فرهنگ شریف

    فرهنگ شریف (آهنگساز و نوازنده‌ی پیشکسوت) قصد دارد خاطرات سالیان سال فعالیت به عنوان نوازنده را در قالب کتابی مصور به انتشار برساند.

    وی درمورد فعالیت‌های خود درحال حاضر به خبرنگار ایلنا گفت: با وجود وضعیت جسمانی‌ام، همچنان فعالیت در حوزه‌ی موسیقی را کنار نگذاشته‌ام. همچنین ازجمله کارهایی‌ که مدتی‌ست درحال انجام آن هستم، گردآوری خاطراتی‌ست که از دوران مختلف فعالیت خود در حوزه‌ی موسیقی (اعم از نوازندگی و آهنگسازی) داشته‌ام.

    وی ادامه داد: من تقریبا با سه نسل از اهالی موسیقی هم دوره بوده‌ام. ده سالم بود که در رادیو سولو نواختم و از آن به بعد فعالیت مستمری در موسیقی داشته‌ام. این استمرار باعث شد که با اکثر خوانندگان مطرح آن دوره همکاری داشته باشم؛ خوانندگانی نظیر گلپا،

    این نوازنده‌ی تار با اشاره به سابقه‌ی آشنایی‌اش با موسیقی عنوان کرد: از چهارسالگی به موسیقی علاقه‌مند شدم و هر آهنگی را که می‌شنیدم، به سرعت حفظ می‌شدم و از هنر اساتیدی که به خانه‌ی پدرم می‌آمدند و در جلسات دوره‌ای ساز می‌نواختند، بهره‌ی بسیار بردم. در آن دوران درک عجیبی از موسیقی داشتم و به همین دلیل به جز تار که برایم جایگاه خاصی داشت، انواع موسیقی دیگر را نیز گوش می‌دادم.

    وی افزود: تمام این محفوظات را رفته رفته در کار نوازندگی به کار گرفتم. به همین خاطر است که قطعاتی را که تا کنون ساخته و نواخته‌ام، شباهتی به یکدیگر ندارند. حتی الهامات فراوانی نیز از قطعات ارکستر سمفونی کلاسیک داشتم

    شریف به جایگاه موسیقی در خاندانش اشاره کرد و گفت: موسیقی در خانواده‌ی ما یک امر ارثی محسوب می‌شود آنچنانکه پدر و جد من نیز به موسیقی علاقه‌داشته و ساز می‌نواختند. با وجود اینکه همه‌گی طبیب بودند، استعداد خاصی در این هنر داشتند، بنابراین استعداد موسیقایی در خون من بود و از طرفی در محیطی پرورش یافتم که موسیقی در آن یک ارزش بود. البته این موقعیت ممکن است برای هرکسی پیش نیاید.

    این موزیسین در مورد کتابی که مشغول نگارش آن است خاطرنشان کرد: خاطرات بسیار جالبی دارم از هنرمندانی که به لحاظ سنی بیش از ۱۶۰ سال موسیقی ایران زمین را رقم زده‌اند؛ خاطراتی از سادگی مردمان آن زمان و اتفاقات شنیدنی و شیرینی که تا کنون هیچ کس به آن‌ها نپرداخته. اتفاقا مطالب بسیار خنده‌داری را شامل می‌شود، آن هم از بزرگان تاریخ موسیقی که من با آن‌ها نوازندگی داشته‌ام.

    وی افزود: این خاطرات حتی برای هنرمندان قدیمی موسیقی نیز جالب توجه خواهد بود زیرا آن‌ها هم قطعا از این رخ‌دادها بی‌اطلاع هستند. این کتاب به صورت مصور منتشر  می‌شود و عکس‌های فراوانی را از هنرمندان پیشکسوت موسیقی شامل می‌شود.

    فرهنگ شریف، (زاده‌ی ۱۳۱۰ خورشیدی در آمل)، از نوازندگان سر‌شناس و برجسته و صاحب سبک تار است. وی از نوازندگان بر‌تر ایران است. وی از چهار سالگی تحت تاثیر آموزش موسیقی به وسیله‌ی پدرش و نیز رفت و آمد بزرگان موسیقی به منزل آن‌ها خصوصا عبدالحسین خان شهنازی برادرحاج علی اکبرخان شهنازی، موسیقی را فرا گرفت. پدر فرهنگ شریف دکتر داروساز بود و با اهل هنر نیز معاشرت می‌کرد.

    وی تار را نزد استادان عبدالحسین شهنازی و مرتضی نی‌داوود، تارنوازان بزرگ اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی آموخت، اما شیوه‌ی نوازندگی وی به اساتیدش شباهتی ندارد و مخصوص خود اوست. وی از تکنوازان و بداهه‌نوازان سر‌شناس موسیقی ایرانی شناخته می‌شود.

    در سن دوازده سالگی نخستین تک نوازی خود را که به صورت زنده از رادیو پخش می‌شد با موفقیت اجرا کرد و به دنبال آن در اغلب برنامه‌های گل‌ها به عنوان تک نواز آواز، خوانندگان برنامه را همراهی می‌کرد و از آن زمان تا کنون، همواره به عنوان نوازنده‌ی صاحب سبک، به فعالیت موسیقایی خود ادامه داده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=45530
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *