معرفی آلبوم «آبروی آب»

  • کد خبر : 45238
  • ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۹:۲۶

یکی از تولیدات موفق حوزه هنری در سال‌های اخیر آلبوم موسیقی «آبروی آب» بود که بر مبنای اشعار قیصر امین‌پور ساخته و با صدای بامداد فلاحتی تولید شده‌است. آهنگساز این آلبوم «شاهین شهبازی » پیش از این آلبم‌هایی از جمله «زخمه لا» و اثر موفق «اینک از امید» را روانه بازار کرده است؛ این بار […]

n00065814-bیکی از تولیدات موفق حوزه هنری در سال‌های اخیر آلبوم موسیقی «آبروی آب» بود که بر مبنای اشعار قیصر امین‌پور ساخته و با صدای بامداد فلاحتی تولید شده‌است. آهنگساز این آلبوم «شاهین شهبازی » پیش از این آلبم‌هایی از جمله «زخمه لا» و اثر موفق «اینک از امید» را روانه بازار کرده است؛ این بار آبروی آب را که متأخرترین اثر اوست منتشر کرد که در چهاردهمین جشن خانه موسیقی در مهرماه ۱۳۹۲ موفق به کسب عنوان برترین آلبوم سال شد.

این اثر که مشتمل بر ۹ قطعه موسیقی از جمله دو قطعه در ساز و آواز و هفت تصنیف است؛ شاید یکی از آبرومند ترین آثاریست که تا امروز منتشر شده‌است.

از ویژگی‌های بارز این اثر می‌توان تلفیق موفق صدای خواننده و سازها دانست. در این جا صدای خواننده هم‌چون یک ساز در کنار سازهای دیگر قرار می‌گیرد و ضمن آن‌که خاصیت سولو خود را حفظ می‌کند؛ به خوبی در ارتباط متقابل و فرمیک با ان‌ها قرار می‌گیرد. اوج و فرود صدای خواننده به ویژه در قطعه های آوازی این مجموعه نشان از دقت شنیداری آهنگساز و هوش او در تلفیق ریتم های موسیقایی با صدای خواننده است.

یکی دیگر از ویژگی‌های این آلبوم توازن و لطافت نهفته در قطعات آن است. توازنی که حاصل هماهنگی در اکتاو‌هاست.صدا به آرامی بلند می‌شود، به اوج می‌رسد و فرود می آید و این خصلت در یک قطعه بارها تکرار می‌شود. از سوی دیگر ریتم هم آهنگ سازها و تنظیم درست و منطقی صدای آن‌ها به موفقیت این اثر و جذابیت آن کمک کرده است. در این آلبوم سازها هر یک خاصیت سلیستی خویش را حفظ کرده و از سوی دیگر تواسته‌اند به درستی و در جای خویش نت‌ها را ادا کردند.

یکی دیگر از ویژگی‌های یک اثر شنیداری انتخاب اشعار است که یک اثر را در ذهن ماندگار می کند چگونگی و مبنای انتخاب اشعار است. به ویژه استفاده و انتخاب اشعار از آثار شاعران معاصر که از یک سو ظرافت طبع قابل توجهی می‌طلبد و از سوی دیگر شیوه آهنگسازی و تلفیق موسیقی با اشعار معاصر تا حد زیادی دشوار است. چراکه از یک سو تا حد آثار کلاسیک آهنگین و ریتمیک نیست و یا به بیان بهتر ریتم نهان در فهوای کلام آن وجود دارد و از سوی دیگر فرم اصوات به آهنگی منظم نمی‌انجامد و به همین سبب ساختن آهنگ بر مبنای اشعار معاصر هوش و دانش مضاعف می‌طلبد. در این مجموعه آهنگساز به درستی و با ظرافت نقاط اوج و فرود موسیقی شعر را یافته و بر آن‌ها تکیه کرده است و از سوی دیگر خواننده این مجموعه توانسته روح شعر را در کلام خود بگنجاند موضوعی که بسیاری از خوانندگان برر اثر تاکید ذهنی شان بر تکنیک های خوانندگی و البته نادرستی تجربه های کاری خود قادر به رعایت آن نیستند.

در این آلبوم مرتضی صنایعی نوازنده نی، روشنک نوری نوازنده سنتور، علی درویش نوری نوازنده عود، فرشاد صارمی نوازنده کمانچه و کمانچه آلتو،کورش بزرگ پور نوازنده تنبک، سازهای ضربی و دمام و دایره و دف، و رضا دربندی نوازنده دف شاهین شهبازی آهنگساز و بامداد فلاحتی خواننده این مجموعه را یاری می‌کنند.

منبع: هنرنیوز
لینک کوتاه : https://musiceiranian.ir/?p=45238

    برچسب ها

    مطالب مرتبط با این خبر

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.