×
×

مدیر برنامه‌های زنده یاد جلال ذوالفنون

  • کد نوشته: 45113
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۴ام آذر ۱۳۹۲
  • ۰
  • olfononمدیر برنامه‌های جلال ذوالفنون از وجود ۱۸ تصنیف به یادگار مانده از ذوالفنون خبر داد که هیچ خواننده‌ای آنها را نخوانده است. آرش اوستا در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: پس از درگذشت زنده‌یاد ذوالفنون ۱۸ تصنیف،‌۴ اثر بداهه‌نوازی سه‌تار، یک اثر دونوازی تار و تمبک و یک همنوازی سه‌تار، دف و نی از او به […]

  • 9-557olfononمدیر برنامه‌های جلال ذوالفنون از وجود ۱۸ تصنیف به یادگار مانده از ذوالفنون خبر داد که هیچ خواننده‌ای آنها را نخوانده است.

    آرش اوستا در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: پس از درگذشت زنده‌یاد ذوالفنون ۱۸ تصنیف،‌۴ اثر بداهه‌نوازی سه‌تار، یک اثر دونوازی تار و تمبک و یک همنوازی سه‌تار، دف و نی از او به جا مانده که همچنان منتشر نشده است.

    او ادامه داد: ۱۸ تصنیفی که استاد پیش از مرگش نوشت، خواننده‌ای ندارد و باید یک نفر این تصانیف را بخواند تا بعد برای انتشارش فکری کنیم که البته در این راستا با یکی از خوانندگان مطرح رایزنی‌هایی شده است.

    اوستا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا ذوالفنون در زمان حیاتش برای انتشار آثار اقدام نکرده بود، گفت: استاد ذوالفنون سن بالایی داشت و در شرایطی نبود که بخواهد دنبال اسپانسر باشد و بنده هم به عنوان یک نوازنده کنار ایشان بودم و گوشه‌ای از کارهای اداری را می‌گرفتم. از طرفی او در سال‌های آخر عمرش بیشتر درگیر کارهای پژوهشی بود.

    وی با بیان اینکه یکی از آثار این هنرمند هم بدون اجازه خانواده‌اش منتشر شد، اظهار کرد: انتشار آثار نیازمند حمایت و بودجه است و حتی سال گذشته هم به دلیل کمبود منابع مالی نتوانستیم اولین سالگرد استاد را مراسم بگیریم اما همچنان امیدواریم که از جایزه سال ذوالفنون حمایت شود.

    زنده‌یاد جلال ذوالفنون جلال ذوالفنون در سال ۱۳۱۶ در آباده متولد شد.

    در کودکی به همراه خانواده‌اش به تهران آمد و فراگیری موسیقی را در ده سالگی در خانواده‌ای اهل موسیقی شروع کرد.

    برای ادامه تحصیل به هنرستان ملی موسیقی رفت و در آنجا با سازهایی چون تار و ویلن آغاز شد. در هنرستان از رهنمودهای موسی معروفی در زمینه تکنیک‌های سه‌تار برخوردار شد.

    همزمان با تأسیس رشته موسیقی در دانشکده هنرهای زیبا، به آنجا راه یافت. آشنایی با شخصیت‌های موسیقی ملی ایران از جمله نورعلیخان برومند و داریوش صفوت، شناخت تازه‌ای از موسیقی اصیل ایران و امکانات وسیع سه‌تار برای وی به ارمغان آورد و از سال ۱۳۴۶ فعالیت خود را روی سه‌تار متمرکز کرد.

    ذوالفنون سالیان متمادی در زمینه تحقیق گام برداشت و کوشید جوانان را با این قلمرو آشنا کند.

    مهم‌ترین کار وی پس از تحقیق، تدریس بود. جلال ذوالفنون آثار نوشتاری و صوتی فراوانی در زمینه موسیقی ایرانی از خود به جای گذاشته که از بین آنها می‌توان آلبوم‌های «گل صدبرگ» و «آتش در نیستان» با صدای شهرام ناظری را نام برد.

    همچنین از دیگر آثار او می‌توان به «مستانه»، «سرمستان» و« شب عاشقان» با صدای علیرضا افتخاری اشاره کرد.

    سرانجام، این هنرمند در ۲۸ اسفند ماه سال ۱۳۹۰ در اثر خونریزی داخلی پس از جراحی قلب باز، در بیمارستان البرز کرج درگذشت و قبرستان امامزاده طاهر کرج دفن شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=45113
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *