×
×

معاون هنری وزیر ارشاد:

  • کد نوشته: 45100
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۳ام آذر ۱۳۹۲
  • ۰
  • معاون هنری ارشاد در نشستی خبری بر این نکته تاکید کرد که اگر ۱۰۰ درصد بودجه امسال معاونت تخصیص یابد، تنها ۱۲ میلیارد سهم آنها خواهد بود که از این ۱۲ میلیارد نیز ۶.۱ میلیارد آن را معاونت هنری قبلی در طول یکی دو ماه اول سال خرج کرده است. به گزارش خبرنگار مهر، اولین […]

  • معاون هنری ارشاد در نشستی خبری بر این نکته تاکید کرد که اگر ۱۰۰ درصد بودجه امسال معاونت تخصیص یابد، تنها ۱۲ میلیارد سهم آنها خواهد بود که از این ۱۲ میلیارد نیز ۶.۱ میلیارد آن را معاونت هنری قبلی در طول یکی دو ماه اول سال خرج کرده است.

    به گزارش خبرنگار مهر، اولین نشست خبری علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح دوم آذر ماه در تالار وحدت برگزار شد.

    در ابتدای این نشست مرادخانی به معرفی حوزه معاونت هنری ارشاد پرداخت و گفت: مجموعه تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی در فعالیت‌های حاکمیتی ما و بخش های تالار رودکی، فرهنگسرای نیاوران، موزه هنرهای معاصر تهران و تئاترشهر در امور فعالیت های مدیریتی ما قرار دارد.

    وی افزود: از یازدهم شهریورماه که من به طور رسمی مسئولیت معاونت هنری را برعهده گرفتم بیشتر تلاش کردم که ببینم وضعیت ما چگونه است تا مختصات خودمان را پیدا کنیم. مطالعه من بر وضعیت بیشتر بر بحث امکانات، پروژه های کیفی و بودجه در معاونت هنری بود.

    مرادخانی درباره وضعیت جشنواره‌های تئاتری بیان کرد: ما از قبل در حوزه تئاتر چند جشنواره داریم که تلاش می‌کنیم آنها را بدون تغییر برگزار کنیم مانند آنچه که در جشنواره تئاتر آیینی سنتی انجام شد. این روند ادامه دارد تا اینکه به یک جمع بندی کلی برسیم که چقدر جشنواره ها برای ما موثر هستند؟ ما برنامه‌های مهمی را نیز در پیش رو داریم که باید برای آنها فکر کنیم از جمله جشنواره‌های فجر.

    وی خواستار همکاری بیشتر با انجمن‌های تخصصی بخصوص در حوزه های موسیقی و تجسمی شد و گفت: انجمن های فعال در این دو حوزه مانند انجمن گرافیک یا انجمن موسیقی باید فعالیت خود را بیشتر کرده و بر روی همکاری با ما تمرکز کنند.

    معاون هنری ارشاد به اعتمادسازی میان بخش حاکمیتی و هنرمندان اشاره کرد و در این رابطه توضیح داد: در این چند وقت تمام تلاشم را کردم که میان حاکمیت و هنرمندان اعتماد ایجاد شود تا با ایجاد یک فضای آرام افراد بتوانند تعامل و سپس کار کنند.

    وی بیان کرد: ما باید امکانات بکارگیری اقتصاد غیردولتی را تقویت کنیم و بتوانیم حضورمان در حراج ها، کنسرت های غیردولتی و تئاترهای بخش خصوصی حضوری جدی‌تر باشد و در این زمینه بهتر برنامه‌ریزی کنیم.

    مرادخانی از ایجاد صندوق‌های متعدد و برنامه‌های نامناسب در دولت قبلی گلایه کرد و گفت: آنقدر صندوق باز کرده‌اند که همگی بدهکارند. ما باید بار مالی اینها را کم کنیم تا بتوانیم هزینه برگزاری جشنواره ها بخصوص جشنواره هایی را که مثرثمر هستند، تامین کنیم.

    وی در مورد مدیران کل دفاتر تابعه معاونت هنری ارشاد توضیح داد: من سعی کردم با مدیرانی که در سیستم هستند، کار کنم بجای اینکه در لحظه ورود همه را عوض کنم. این تصمیم را برای این گرفتم که بدانیم در کدام نقطه هستیم و در آینده چه می خواهیم بکنیم.

    معاون هنری ارشاد سال ۹۰ را سالی عنوان کرد که بیشترین تعهد مالی در معاونت هنری در این سال ایجاد شده است و گفت: مدیریت هزینه در حوزه های دولتی بسیار مهم است. ما در این چند ماهه ۲.۵ میلیارد تومان گرفته ایم که بخش عمده آن صرف تئاتر شد و بخشی هم صرف بدهی ها، ۶۰۰ میلیون تومان حقوق و سنوات کارمندان معاونت هنری، ۴۵۰ میلیون تومان حقوق ارکستر سمفونیک و بخشی نیز در جهت تامین مالی جشنواره های پیش رو هزینه شد.

    وی با ذکر این جمله که ما باید دو سال کار کنیم که به نقطه صفر برسیم، ادامه داد: در مورد امکانات تعهد شده باید بگویم تمام تلاشم را می کنم تا بدهی مردم را پرداخت کنم. طی بررسی که داشتم به این نکته رسیدم که اصناف، اتحادیه ها و مجموعه افرادی که زیر نظر معاونت هنری کار می کنند و یا با این معاونت در ارتباطند، طلبکاران اصلی ما هستند که باید برای آنها فکری کرد.

    مرادخانی از نابسامانی و فرسودگی ساختمان های زیر نظر معاونت هنری خبر داد و گفت: تئاتر شهر، موزه هنرهای معاصر و برج آزادی ساختمان هایی هستند که همگی دچار فرسودگی شده اند و هر کدام هزینه هایی برای احیای می‌خواهند. به عنوان نمونه رسیدن به اینکه رطوبت در برج آزادی در کدام قسمت است، خود داستانی مفصل دارد.

    وی از اینکه سالن های تئاتر شهر مداوم در حال کار هستند و این به فرسوده شدن آنها می افزاید، انتقاد کرد و گفت: اصولا باید برای کار تئاتر و تمرین نمایش سالن های دیگری بیابیم نه اینکه از تمام گوشه کنارهای تئاترشهر استفاده کنیم.

    مرادخانی از وجود ۲۱۵ نفر پرسنل اضافه در معاونت هنری خبر داد و بیان کرد: حدودا ۳۰۰ میلیون تومان ماهانه حقوق این پرسنل بود که ما سعی کردیم با کم کردن افراد دیوانی و اداری بر حجم برنامه‌های مفید هنری بیافزاییم.

    وی افزود: بزرگترین آفت معاونت هنری بودجه ما است. اگر ۱۰۰ درصد بودجه امسال به ما تخصیص یابد، تنها ۱۲ میلیارد سهم ما خواهد بود که از این ۱۲ میلیارد نیز ۶.۱ میلیارد آن را معاونت هنری قبلی در طول یکی دو ماه اول سال خرج کرده است.

    مرادخانی در بخش دیگری از این نشست و در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در مورد زمان انتخاب و انتصاب مدیران کل دفاتر تابعه معاونت هنری گفت: با خیلی از دوستان صحبت کردیم. برخی بنا به دلایل مختلفی همچون نبود بودجه، کسری امکانات و غیره دعوت ما را رد کردند. شرایط ما به گونه ای است که بدون امکانات باید کار را به یک شرایط مطلوب برسانیم. شرایطی که به اعتقاد من باید ۲ سال کار شود تا به نقطه صفر برسد. ما به افراد مورد نظر رسیده ایم ولی هنوز اسامی اعلام نشده است.

    وی افزود: چند روز پیش پری صابری پیش من آمد و گفت می خواهد نمایش سعدی را اجرا کند و مانند او بسیاری دیگر از هنرمندان قصد دارند کار جدید انجام دهند ولی ما نمی توانیم قرض روی قرض بگذاریم پس به هیچ کس وعده تو خالی نمی دهیم.

    مرادخانی از این که در طول این سالیان هیچ اثری به آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران افزوده نشده انتقاد کرد و گفت: اثر که هیچ! پنج سال است حتی یک کتاب جدید نیز به کتابخانه موزه اضافه نشده است و این جای تاسف دارد.

    وی پرداخت ۴۵۰ میلیون تومان حقوق اعضای ارکستر سمفونیک را از نخستین برنامه های مالی معاونت تحت مدیریت خود ذکر کرد و در این مورد توضیح داد: اعضای این ارکستر به دادگاه شکایت کرده بودند و معاونت هنری محکوم به پرداخت حقوق آن ها شده بود پس نخستین پرداخت مالی ما حقوق اعضای ارکستر سمفونیک تهران است.

    معاون هنری ارشاد بیان کرد: احیای ارکستر سمفونیک تهران از جمله برنامه های ماست. حساب کرده ایم که برای پرداخت حقوق و کارکرد سه ارکستر ملی، سمفونیک تهران و ایرانیان سالانه چهار میلیارد هزینه باید کرد که برای این مورد نمی توان زیاد روی تعهدات مالی دولت حساب کرد پس قصد دارم با برخی از موسسات بزرگ اقتصادی صحبت کنم تا برای فعالیت های ارکستر و نیز سایر فعالیت های هنری کشور اسپانسر پیدا شود.

    وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر عدم همکاری برخی استان ها به خصوص در جریان برگزاری کنسرت های موسیقی توضیح داد: برخی اوقات اشکال از طرف خود ماست. وقتی قرار است برای اداره کل ارشاد استان مدیری انتخاب شود باید فردی عهده دار پست شود که قبل از هر چیزی وزارت ارشاد را قبول داشته باشد. نمی شود یک اساسی را قبول کرد و برخلاف آن کار کرد. سعی داریم این معضل را که در حوزه موسیقی تجلی بیشتری می کند برطرف کنیم.

    معاون هنری وزیر ارشاد از اختصاص بودجه ای برای پرداخت بدهی معاونت هنری به خانه تئاتر خبرداد و گفت: از سال ۹۰ خانه تئاتر ۸۰ میلیون تومان برای پیشبرد برنامه های خود از معاونت هنری طلب دارد. این مبلغ به علاوه بودجه این بخش در سال ۹۱ هنوز به آن ها تخصیص نیافته و قصد داریم در اولین فرصت بدهی معاونت هنری را با خانه تئاتر تسویه کنیم.

    وی از نبود تعادل بین فارغ التحصیلان دانشگاه های هنری با امکانات هنری کشور گلایه کرد و گفت: طبق آماری که ما داریم سالی ۱۴۰۰ نفر در تئاتر و سایر هنرها فارغ التحصیل می شوند که این تعداد بسیار فراتر از توان مدیریتی دولت به لحاظ امکانات است. مثال واضح این جریان این است که بدون توجه به ظرفیت شهرها سالانه میلیون ها اتومبیل به خیابان ها وارد می شود که باید برای آن ها فکری کرد.

    مدیرکل اسبق دفتر موسیقی درباره سالن های تئاتری که شهرداری تهران قصد ساخت آن ها را دارد اشاره کرد و توضیح داد: شهرداری می خواهد در مناطق مختلف شهر تهران سالن های تئاتر کوچکی بسازد. ما با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مذاکراتی کردیم که بتوانیم از امکانات این سازمان به خصوص در حوزه تئاتر در معاونت هنری استفاده کنیم.

    وی در پاسخ به پرسشی  مبنی بر صحت و سقم این مسئله که وی به شخصه یک گروه موسیقی به جشنواره فجر معرفی کرده است، گفت: خیر. چنین چیزی واقعیت ندارد. دو یا سه گروه خارجی موسیقی را رایزنان فرهنگی ما معرفی کرده اند که من آن ها را برای تایید قابلیت اجرای زنده به انجمن موسیقی معرفی کرده ام.

    مرادخانی برخی شوراهای نظارتی را شورای دخالتی نامید و گفت: قصد دارم برنامه ای بریزم که طی آن در هر حوزه هنری یک هنرمند بزرگ و شاخص قرار بگیرد و با عنوان نظارت کننده عمل کند تا برخی شوراهای نظارتی که بیشتر کارشان دخالت در امور است تعطیل شود.

    وی ادامه داد: متاسفانه در بحث هنر در کشور دچار جشنواره‌زدگی شدیم. جشنواره های هنری در پی یک نیاز به وجود آمده اند که اقبال جامعه نسبت به این جشنواره ها روند را برعکس کرد و به اصطلاح ما از آن طرف بوم افتادیم. به عنوان مثال وقتی ما جشنواره تجسمی فجر و بیینال‌های تخصصی تجسمی را داریم دلیل این برنامه‌های موازی را نمی‌فهمم و اگر برای برگزاری این رویدادها و نیز تمام جشنواره های دیگر توجیه نشوم همه را تعطیل می کنم.

    وی در پاسخ به سوال دیگر درمورد علت تعطیل شدن نمایش “سقوط از ارتقاع پست” به کارگردانی آقای اسدی توضیح داد: شان ما و معاونت هنری ورود مستقیم به یک نمایش و تعطیل کردن آن نیست. گویا آقای اسدی قصد داشته که این نمایش را تعطیل کند و چون با تالار وحدت قرارداد امضا کرده بود باید خسارت پرداخت می کرد به همین خاطر قرار شد که نمایش خود را ادامه دهد.

    مرادخانی در پایان سخنان خود با ذکر این جمله که دیگر جشنواره‌ای دولتی برگزار نخواهیم کرد، گفت: باید افراد و بخش های خصوصی جشنواره ها را برگزار کنند و ما تنها نظارت کننده آن ها باشیم. ما برای محتویات جشنواره های فجر برنامه ریزی کرده ایم ولی برای برگزاری آن ها به دنبال پول هستیم. من اعلام کرده ام که اکنون بودجه می خواهیم نه پنج روز قبل از برگزاری جشنواره.

    https://musiceiranian.ir/?p=45100
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *