×
×

به عشق شرجی و گرمای بوشهر، دل بیچاره رسوای ولاته!

  • کد نوشته: 44979
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۹ام آبان ۱۳۹۲
  • ۰
  • نخستین آلبوم رسمی «رحیم پوردرخش»، خواننده پاپ با عنوان «پلک پنجره» چندی پیش به صاحب امتیازی موسسه نشر موسیقی دی بآذر و پخش آونگ روانه بازار موسیقی کشور شده و این مجموعه به صورت ولت و با تیراژی محدود توزیع شده است.
    + این آلبوم را می توان بارها شنید و از آن لذت برد!

    به عشق شرجی و گرمای بوشهر، دل بیچاره رسوای ولاته!
  • رحیم پوردرخش

    رحیم پوردرخش

    موسیقی ایرانیان – علیرضا بهمیاری: نخستین آلبوم رسمی  «رحیم پوردرخش»، خواننده پاپ با عنوان «پلک پنجره» چندی پیش به صاحب امتیازی موسسه نشر موسیقی دی بآذر و پخش آونگ روانه بازار موسیقی کشور شده  و این مجموعه به صورت ولت و با تیراژی محدود توزیع شده است.

    بر روی جلد آلبوم، تصویری از نیم تنه خواننده در نمایی درشت کار شده است. خواننده به روبرو با تبسم خیره شده است. در بخشی از پس زمینه تصویر وی ، پنجره ای شامل شش دریچه قرار دارد که یکی از دریچه ها باز است و کبوتری در حال پرگشودن مشاهده می شود.

    عنوان آلبوم با فونتی درشت و همچنین نام خواننده و تنظیم کننده آلبوم نیز با فونت های تقریبا درشت بر روی جلد آلبوم نقش بسته است.

    در داخل بروشور آلبوم در یک سمت شناسنامه قطعات درج شده است، همچنین در پایین آن خواننده ، آلبوم را به مردم ایران و به خصوص هم استانی های خود در بوشهر تقدیم کرده است. در آن سوی جلد هم تشکرهای خواننده آمده است. همچنین پشت جلد هم نام نوازندگان ذکر شده است.

    این آلبوم در استدیو پارت توسط بهنام و پدرام شهرکی ضبط شده است .همچنین میکس و مسترینگ آلبوم هم بر عهده بابک شهرکی بوده است.

    « رحیم پور درخش » کیست؟

     “رحیم پوردرخش” خواننده و ملودی ساز متولد و ساکن بندرکنگان در استان بوشهر است. وی فعالیت در زمینه موسیقی را از سال ۱۳۷۰ آغاز کرده و به صورت حرفه ای از سال ۱۳۸۰ در حیطه موسیقی پاپ مشغول به کار شده است. وی از سال ۱۳۸۴ به عنوان خواننده با صدا و سیمای مرکز بوشهر همکاری می نماید و از همان سال برخی قطعاتش مجوز پخش سراسری دریافت کرده اند.

    همچنین پوردرخش عضو کانون خوانندگان موسیقی کلاسیک ایران است. تحصیلات دانشگاهی اش در رشته موسیقی بوده است و هم اکنون تدریس آواز پاپ و نوازندگی ساز گیتار را در زادگاه خود پیگیری می کند.

    نخستین آلبوم این خواننده جنوبی با عنوان ” دیار رئیس علی ” در سال ۱۳۸۶ حاوی ۹ قطعه در استان بوشهر منتشر شد. این آلبوم فاقد پخش سراسری بود و توسط اداره ارشاد بوشهر تولید گردید. در ضمن قطعات مجموعه فوق مجوز پخش از صدا و سیمای مرکز بوشهر و بعضا شبکه های سراسری را نیز دریافت کردند.

    قطعات ” بهار در زمستان ” و ” دیار رئیس علی ” ( هایمله ) از جمله آثار موفق آلبوم مذکور محسوب می شوند.

    این خواننده پاپ همچنین در سال ۱۳۸۸ در آلبومی که در جشنواره مشاعره رضوی به مناسبت میلاد امام رضا (ع) تولید شده بود ، قطعه ” هشتمین خورشید ” را اجرا نمود.

    اما آلبوم مستقل دوم وی با عنوان ” پلک پنجره ” سال ۱۳۹۰ آماده انتشار شد. سرانجام پس از دو سال وقفه این آلبوم تابستان ۹۲ به صورت عمومی و البته با تیراژی محدود روانه بازار موسیقی کشور شد.

    خاطر نشان می شود ، رحیم پوردرخش جزو اولین خواننده های پاپ استان بوشهر محسوب می شود. وی بعد از حسین کشت کار بوشهری دومین خواننده پاپ استان بوشهر است که یک مجموعه پاپ را روانه بازار موسیقی کشور کرده است.

    پوردرخش اخیرا در گفت و گویی با عنوان اینکه متاسفانه برای این آلبوم اسپانسر نداشته ام، افزود: برای تامین هزینه‌های این آلبوم که چیزی در حدود ۲۵ میلیون تومان بود، مجبور به گرفتن وام، اجراهایی که بعضا در سطح استان داشته‌ام و برگزاری کلاس‌های موسیقی، این مجموعه را به مرحله انتشار رسانده‌ام و به عبارتی با زجر و بدبختی هزینه‌های اولین آلبوم خود را جور کردم ، هر چند در اواخر کار آقای تبرکی فرماندار کنونی کنگان و آقای پاریابی رئیس شورای اسلامی شهر مرا حمایت مالی کردند.

    لازم به ذکر است ، تنظیم کننده تمامی قطعات این آلبوم ” بابک شهرکی ” می باشد.

     بررسی قطعات آلبوم “پلک پنجره”:

     ۱٫ « دریا » ؛ شاعر : حسین نوری فیروزی ، ملودی ساز : رحیم پوردرخش

     نخستین قطعه آلبوم با صدای دمام و با همراهی موسیقی الکترونیک زمینه و همچنین ویلون با ریتم بندری شروع می شود. این بخش تا ثانیه ۲۰ که گیتار هم به آن افزوده می گردد ، تداوم دارد و سپس همین روند طی می شود. در ثانیه ۴۱ خواننده شروع به اجرا می کند. وی در این بخش ابتدا ۱۱ بار متوالی و البته با تحریرهای مختلف واژه ( دریا ) را تلفظ می کند که در این بخش یک صدا هم زیر صدای وی شنیده می شود و بعد مطلع کار را اجرا می نماید ، در حالی که زهی ها هم به صورت کم رنگ با موسیقی زمینه به گوش می رسد ؛ خواننده در گام میانی این چنین می خواند : ( دریا چه خشن امروز – می خوام سفریت آوم / آماده سماچم – تا دیر بریت آوم ) : واژه های پایانی هر مصرع با تحریری کش دار اجرا می شوند.

    وی در ادامه هم به خوانش می پردازد:( ری اوه سیاه می رم ) : ( ” می رم به صورت کش دار ادا می شود ) ( تا موج بلا می رم / می رونم و می رونم ) ( می رونم : به صورت کش داراجرا می شود ) ؛ ( بلکم ابریت آوم ) مصرع پایانی سه بار متوالی ادا می شود.این روند تا زمان ۳۶/۱ ادامه دارد.

    در بخش بی کلام کمانچه حضور پررنگی دارد و بعد زهی فضا را در اختیار می گیرد و آنگاه نوبت به اجرای خواننده می رسد وی مقداری به خوانش اشعار می پردازد تا اینکه در گام پایینی صدا اجرا را هدایت می کند : ( امشو که هوا ولمن – نه سردن و نه گرمن / جاشن که موصیاد – بخت سحریت آوم ) و سپس تغییر لحن موسیقی را شاهد هستیم و اندکی این بخش جریان دارد و باز خواننده در اوج می خواند و بعد اندکی پایین تر به اجرا مشغول می شود : ( لنگر اسدم اندم – خلبوسم و می خندم / هر چی که هوات باشه – می خوام سفریت آوم )

    در بخش بی کلام گیتار نمود بیشتری دارد و بعد زهی ها با آن همراه می شوند و مجددا مطلع خوانده می شود و قطعه به تدریج با تکرار مصرع آخر مطلع به سوی پایان پیش می رود.

    مضمون این شعر واگویه ناخدا و یا کسانی که برروی دریا کار و فعالیت می کنند با دریاست.

    این قطعه در تمام ارکان خود واجد امتیاز بالایی است. ملودی روان در کنار تنظیم مناسب و همچنین استفاده از کلام محلی و در کنار آن اجرای توانمندانه خواننده ، منجر به خلق یک اثر خوب موسیقایی شده است. در ضمن اورتور این قطعه خوب و جذاب ساخته شده است.

    گفتنی است ، این قطعه که از فضایی شاد برخوردار است و دارای ریتم بندری ( بوشهری ) است و با گویش بوشهری اجرا شده است ، شاخص ترین اثر خواننده در کارنامه موسیقایی اش محسوب می شود.

    ۲٫ « گرمای بوشهر » ؛ شاعر : حسین نوری فیروزی ، ملودی ساز : رحیم پوردرخش

    این قطعه در حالی آغاز می گردد که صدای نی انبان از دور شنیده می شود و دمام نیز با آن همراهی می کند و در ضمن صدای امواج دریا نیز به گوش می رسد. در ثانیه ۱۵ موسیقی شکل کامل تری به خود می گیرد و خواننده در گام میانی شروع به اجرا می کند: ( دلم تاپوی خرمای ولاته – تنیر گرم نونوای ولاته / به عشق شرجی و گرمای بوشهر – دل بیچاره رسوای ولاته ) بعد از هر مصرع فاصله با آواخوانی ” هله یالا ” و بعضا ” یالا یالا ” پر می شود. سپس موسیقی بدون کلام که شامل موسیقی الکترونیک و دمام می باشد فضا را در اختیار می گیرد و خواننده در اوج نسبی اجرا را پی می گیرد و بعد نی انبان و زهی ها و دمام موسیقی را به جلو هدایت می کنند . در ادامه خواننده در گام میانی صدا بخشی از شعر را اجرا می کند : ( میون نخل و دریا منزلم بید – ری خشکی عشق دریا تو دلم بید / خشه سی چاسه تو سریدون – گواف و نون گرم بلبلم بید ) سپس موسیقی بدون کلام با همراهی دمام و اصوات الکترونیک و نی انبان همراه می گردد و البته زهی ها نیز به کار افزوده می گردند. در ادامه خواننده با تغییر مقداری از لحن به اجرا می پردازد : ( به میل خود ندیدم خواب دریا : تحریر بیشتر ” دریا ” – ز هجران گشته ام بی تاب دریا ) و … صدای امواج باز هم شنیده می شود. در ادامه بخش بی کلام با دمام همراه می شود و مجددا مطلع کار اجرا می گردد و سپس نی انبان و زهی ها و موسیقی الکترونیک و صدای امواج شنیده می شود و بعد خواننده به اجرا مشغول می شود که پرکاشن و زهی ها هم وی را همراهی می کنند و در ادامه در بخش بی کلام نی انبان و دمام فضا را در اختیار می گیرند و بعد امواج و نی انبان به حالت محو به پیش می روند و امواج پایان بخش این قطعه است.

    در این قطعه به فضای زندگی محلی و تصویرگری این اقلیم پرداخته شده است.

    کلام اجرا شده از تلفیق چند شعر مختلف حاصل شده است.

    این قطعه از فضایی شاد و ریتم بندری ( بوشهری ) برخوردار است و کلام بومی آن در تلفیق با موسیقی محلی و تنظیمی پاپ – محلی فضایی جالب را پدید آورده است.

    ۳٫ « بیو امشو » ؛ شاعر : احمد شمس العلما ، ملودی ساز : رحیم پوردرخش

    با نوای گیتار ، زهی ها و همراهی موسیقی الکترونیک کار آغاز می گردد. اورتور تا ثانیه ۱۸ ادامه دارد. سپس خواننده شروع به اجرا می کند. آنگاه بخش بی کلام با حضور زهی ها و گیتار فضا را در اختیار می گیرند. باز خواننده جهت اجرا اوج نسبی می گیرد : ( بیو امشو که خم پی غصه تنهام – عجل شک ری سرم وی ساده هورم / نزن زخمم نمک تا بت بگم یار – که خم پی او دو چشمم شور شورم ) واژه های پایانی هر مصرع با تحریر بیشتری همراه می شود.

    بعد بخش بی کلام که با آوا خوانی که به صورت لای لای همراه می شود و زهی ها و موسیقی الکترونیک فضا را در اختیار می گیرند و فضا به تدریج مهیای اجرای خواننده می شود و زهی و گیتار با هم ممزوج می شوند و آنگاه خواننده از فرود اجرا را پی می گیرد : ( تو پا آوو تا خم سیت گل آوم ) و … بعد فاصله با موسیقی بی کلام که با همراهی زهی ها به صورت پررنگ تر با موسیقی زمینه الکترونیک می باشد ، پر می شود و مجددا مطلع خوانده می شود: ( مو سی تش باد اشکت خوار و کورم ) : سه بار پیاپی خوار و کورم ادا می شود ( مو پی شرجی تو چیشت جور جورم ) : اینجا هم جور جورم سه بار پیاپی اجرا می شود ( امارت می زنم پی خشت دل سیت : اینجا هم همین روند تکرار می گردد ) ( کشی برگی دو چیشت ترک نورم ) : ترک نورم نیز سه بار متوالی اجرا می شود. و بعد بخش بی کلام که با زهی ها و الکترونیک با محوریت گیتار اسپنیش به صورت آرپژ و بندری می باشد. سپس ترجیع بند اجرا می شود و متعاقب آن لالایی ها و کار به تدریج به پایان می رسد.

    در این قطعه به مفهوم انتظار در فضایی عاشقانه اشاره شده است.

    این قطعه از فضایی شاد برخوردار است. قطعه ای شاخص در این آلبوم که از ملودی روان و تنظیم مناسبی بهره مند است. کلام بومی عاشقانه که از تشبیهات مناسبی بهره می برد و اجرای ماهرانه خواننده یک اثر موفق موسیقایی را پدید آورده است.

    ۴٫ « فریاد » ؛ شاعر : احمد شمس العلما ، ملودی ساز : رحیم پوردرخش

    با چند ضربه بر کلاویه های پیانو این قطعه در فضایی اسلو شروع می شود و در ثانیه ۷ خواننده در گام میانی به شکل آوازپاپ شروع به اجرا می نماید و با همین موسیقی پیانویی همراه می گردد. در ثانیه ۵۰ موسیقی با صدای فلوت ، گیتار بیس ، زهی ها و موسیقی الکترونیک زمینه شروع می شود . در زمان ۱۳/۱ خواننده در گام میانی اجرای خود را با اجرای مطلع پی می گیرد : ( در این دنیا که بی رنگی خودش رنگ است – دلم بنگر که خود بی رنگ بی رنگ است / در اینجا که سکوتش داد و فریاد است – دلم خاموش و ساکت همچو یک سنگ است ) که در پایان این مصراع با تحریر کش دار همراه می شود و همچنین آوای ” های ” نیز با آن همراه می گردد. در ضمن بین هر مصرع یک فاصله موسیقی ایجاد می شود.

    سپس بخش بی کلام که در آن فلوت نقش محوری ایفا می کند و زهی ها و پرکاشن و بیس نیز با آن همراه می شوند و آواخوانی که رنگ نیز با آن پیوند می خورد. خواننده ادامه اجرا را پی می گیرد و به تدریج به اوج حرکت می کند.

    در بخش بی کلام که باز هم فلوت نقش محوری دارد و مجددا مطلع اجرا می شود. در مطلع هر مصرع با یک فاصله موسیقایی اجرا می گردد و در بی کلام فلوت پررنگ تر به پیش می رود تا اینکه کار به پایان می رسد.

    این قطعه آکوستیک از کلامی قابل تامل که روایتگر حدیث نفس است ، برخوردار می باشد و در ضمن فضای موسیقی و اجرا هم در سطح خوبی قرار دارند.

    ۵٫ « رسوای ولات » ؛ شاعر : احمد شمس العلما ، ملودی ساز : رحیم پوردرخش

    این قطعه با سولوی گیتار و آواخوانی از جانب خواننده که به شکل لای لای می باشد ، شروع می گردد. در ثانیه ۲۰ موسیقی الکترونیک زمینه به آن افزوده می شود و کماکان لای لای تداوم دارد. در ثانیه ۴۱ خواننده به آرامی شروع به اجرا می نماید. زهی ها و گیتار و موسیقی الکترونیک همراه آن می شوند و این روند تداوم دارد. در بخش بی کلام موسیقی با حضور زهی ها و گیتار به پیش می رود و در ادامه گیتار نمود بیشتری دارد. خواننده در اوجی نسبی اجرا می کند : ( آشکارا سیت بگم رسوی ولاتم تا ابد : ( ” ابد ” در اوج ) / خیر نبینی او چشم از سر رد آوی ووی و خم / یک فاصله موسیقی / ( قول خم دادی که بامی ای سفر رفتی اما ) : ” اما ” در اوج و با یک آکسان گذاری مناسب خوانده می شود ، ( خم نفهمیدم که دل بازم خرابی وی و خم ) فواصل با اندکی موسیقی پر می شوند.

    در بی کلام حضور ویلون آلتو و ویلون آلتو و گیتار و پرکاشن مشهود است.

    سپس مجددا مطلع قطعه اجرا می شود : ( نامه کل کردی دلم – سیت تنگ تر آوی ووی و خم / شو دلم مث گل سی محضت – پرپر آوی ووی و خم / هی تلکدون تش زدم – ای خاطراتم دون به دون – خینه کاسه ی ای دلم – هی سرخ تر آوی ووی و خم )

    بعد آواخوانی خواننده با موسیقی همراه می شود و سپس در بخش بی کلام گیتار به شکل آرپژ پررنگ تر است و آن گاه ترجیع بند اجرا می گردد و بعد در بی کلام زهی ها و گیتار و پرکاشن و کیبورد شنیده می شوند.

    این قطعه آکوستیک از فضایی بندری – شبه اسپنیش برخوردار است. ملودی جذاب با تنظیمی کاملا متناسب با آن همراه شده است. کلام عاشقانه بومی آن قابل اعتنا و دلپذیر است. همچنین اجرای توانمندانه خواننده که با احساس خوبی همراه است ، موجب خلق یکی از بهترین قطعات این آلبوم و قطعا یکی از آثار موفق پاپ سال ۹۲ شده است.

    جدایی و فراق موضوع این قطعه است و شکایت هایی که از یک سو بیان می شود.

    در این قطعه همه چیز به درستی ساخته شده ، نوع ملودی و شیوه ساخت آن ، تنظیم که به خوبی کار شده و اجرای بسیار خوب خواننده موجب خلق اثری جذاب شده است.

    ۶٫ « هوای ابری » ؛ ترانه سرا : فریبا صفری نژاد ، ملودی ساز : بابک شهرکی

    در همان ابتدا اجرای خواننده با همراهی موسیقی الکترونیک در گام میانی شروع می شود: ( مثل این هوای ابری – یه هوا دلم گرفته / وا نمیشه بغض تلخم – به خدا دلم گرفته ) در ثانیه ۲۷ موسیقی به شکل ترنس تغییر می یابد و خواننده اجرا را با آن پی می گیرد. در ادامه خواننده در اوج ترجیع بند را می خواند و سپس موسیقی الکترونیک بی کلام فضا را در اختیار می گیرد. دوباره خواننده اجرا را در گام میانی همراه می کند. بعد ترجیع بند اجرا می شود . وی در اوج این چنین می خواند: ( آینه بات کاری نداره – ندارم تاب خودم رو / تا بی کی باید ببینم – عذاب دم به دم رو / رفتی و بپات نشستم – توی خلوت نگاهت / منی که شادی و غمهام – نداره فرقی به حالت ) بعد بخش بی کلام پایان این قطعه است.

    تنظیم کننده تبحر چندانی در تنظیم قطعات کاملا الکترونیک ندارد و این قطعه از تنظیمی تقریبا ضعیف برخوردار است. اگر این تنظیم را به شخصی که مهارت لازم در این امر دارد سپرده می شد قطعا با وضعیت مطلوب تری همراه می شدیم.

    ترانه این قطعه هم دچار دوگانگی زبانی است و بعضا از واژه های در آن استفاده شده که آن را از ترانگی خارج می کند. ملودی این قطعه اثری متوسط است.

    ۷٫ « تو شبم ماه میاد » ؛ ترانه سرا : فریبا صفری نژاد ، ملودی ساز : بابک شهرکی

    با یک اینتروی کوتاه زهی و بعد صدای خواننده و موسیقی توامان شروع می شوند. این روند تا ثانیه ۳۶ تداوم دارد . خواننده در گام میانی شروع به اجرا می کند : ( تو شبم ماه میاد وقتی میایی – خوشی از راه میاد وقتی میایی ) در فاصله بین دو بیت لای لای شنیده می شود و بعد ادامه کلام اجرا می گردد: ( عشق رفته ای که چشم به راهشم – با دلم ماه میاد وقتی میایی ) در بین مصرع های این دو بیت فاصله چند ثانیه ای موسیقایی وجود دارد. سپس بخش بی کلام با فضای الکترونیک و ویلون و پرکاشن با ریتم بندری به پیش می رود. در ثانیه ۰۲/۱ خواننده ادامه اجرا را پی می گیرد. سپس بخش بی کلام که با لای همراه است و همچنین سولوی ویلون پررنگ تر است و سنج و دمام نیز به گوش می رسد و بعد اوج نسبی که در ابتدا دو صدایی خواننده شنیده می شود و وی همین روند را تداوم می بخشد. سپس با صدای از دور خواننده مواجه می شویم:( تو شبم ماه میاد وقتی میایی ) و بعد موسیقی از دور به شکلی شفاف تغییر می یابد و باز صدای از دور خواننده : ( خوشی از راه میاد وقتی میاد ) فواصل با لالای پر می شود. مجددا صدای کم رنگ خواننده که توامان موسیقی با نوای دمام و سنج و همچنین موسیقی الکترونیک با آن در بی کلام همراه می شود و پس از لحظاتی خواننده در ادامه اجرا را پی می گیرد.

    در مجموع این قطعه که از فضایی شاد و ریتم بندری برخوردار است اثر قابل قبولی است و به خصوص ترجیع بند آن خوب ساخته شده است.

    ۸٫ « تنها » ؛ ترانه سرا : عمران طاهری ، ملودی ساز : بابک شهرکی

    گیتار بیس آغازگر این قطعه است و بلافاصله خواننده در گام میانی صدا با موسیقی اسلویی که پیانو و زهی ها با موسیقی الکترونیک زمینه همراه شده است ، اجرا را آغاز می نماید و همین روند را تداوم می بخشد و پرکاشن و بعد ساکسیفون مورد استفاده قرار می گیرد و در بی کلام خواننده اوج نسبی می گیرد و ادامه ترانه را اجرا می نماید : ( اگه حرفامو می فهمی ، اگه لایق تو نیستم / نمی خوام و نمی تونم ، بگم عاشق تو نیستم ) دوبار متوالی اجرا می شود. در بی کلام سولوی ویلون به صورت مشهود با موسیقی الکترونیک زمینه و گیتار بیس همراه می گردد و در ادامه اجرای خواننده در گام میانی تداوم می بخشد و در انتها مجددا ترجیع بند اجرا می شود.

    قطعه ای اسلو راک معمولی با فضایی عاشقانه که جزو آثار معمولی آلبوم می باشد. کلام نسبت به موسیقی در سطح پایین تری قرار دارد.

    ۹٫ « نمی خوام عاشقم باشی » ؛ ترانه سرا : حامد صمغ آبادی ، ملودی ساز : بابک شهرکی

    با سولوی ویلون آلتو این قطعه شروع می شود و در ادامه گیتار و پیانو نیز با آن پیوند می خورند و این اورتور تا ثانیه ۵۵ تداوم دارد. در این لحظه خواننده به آرامی شروع به اجرا می کند : ( نمی گم عاشقم باشی – همین که باشی ممنونم / کنارت غرق احساسم – فقط من با تو می مونم ) خواننده اجرا را ادامه می دهد تا به این بخش می رسد:( چقدر رویای تو خوبه – دارم چشماتو می بینم / تو این رویای بی انکار – میام پیش تو می شینم ) و … در فضای بی کلام اسلو پیانو نمود بیشتری دارد.

    بعد در بخش بی کلام گیتار پررنگ تر و ویلون و پیانو که با آن همراه است خواننده به تدریج به اوج می رود: ( … نمی خوام از تو دریا شم – نمی خوام عاشقت باشم / نمی خوام دیگه تو دنیا – یه لحظه لایقت باشیم ) و … آرامتر می شود و ادامه کلام در پایان به تدریج به فرود می آید و تمام.

    این قطعه عاشقانه ای محزون است که از تنظیم آکوستیک مناسبی برخوردار می باشد. کلام معمولی است ولی در مجموع اثر قابل قبولی است.

    تحلیل کلی آلبوم « پلک پنجره » 

     آلبوم پلک پنجره اثر مقبول و قابل دفاعی است. این مجموعه که دارای فضاهای متنوعی است و البته از عنوان جالبی هم برخوردار است ، حاوی ۴ قطعه با گویش استان بوشهری و ۵ کلام با زبان فارسی معیار است.

    به خصوص در نیمه اول آلبوم تلفیق مناسبی بین موسیقی پاپ و موسیقی محلی استان بوشهر ایجاد شده است و گویش استان بوشهری به شکل مطلوبی وارد فضای موسیقی پاپ شده است.

    رحیم پوردرخش به عنوان خواننده این آلبوم ، عملکرد مطلوبی در اجرای قطعات دارد. کاملا مشخص است که وی سال ها در عرصه خوانندگی فعالیت داشته و کسب تجربه نموده است و در ضمن از صدایی تربیت شده نیز برخوردار است. وی به شیوه ای تکنیکی قطعات را اجرا نموده و در عین حال از صدایی مردانه و خسته و البته پرحجم که از گستره قابل قبولی نیز برخوردار است ، به خوانندگی در این آلبوم پرداخته است. صدایش مختص به خود وی است و مانند خیلی از خواننده های پاپ امروزی اثری از تقلید در صدایش نیست. این خواننده همچنین با احساس خوبی کلام را اجرا می نماید و این حس لازم در کنار تکنیک مورد نظر موجب پدید آمدن اجرایی هدفمند می گردد.

    این صدا که تناسب خوبی هم با اقلیم گرم استان بوشهر دارد وقتی قطعات را اجرا می نماید می تواند مفاهیم مد نظر را به خوبی منتقل نماید. به هر روی ، وی را می توان به عنوان یک خواننده قابل در عرصه موسیقی پاپ به حساب آورد.

    در بخش ملودی پردازی ۵ قطعه نخست آلبوم ساخته خود پوردرخش است. وی در این بخش نیز موفق ظاهر شده است و به خصوص ۴ شعر بومی را به خوبی ملودی سازی کرده است. وی نشان می دهد که در این بخش نیز از تبحر لازم برخوردار است و با توجه به اشرافی که بر صدای خود دارد توانسته به خوبی از عهده خلق ملودی ها برآید. در ضمن با توجه به اینکه وی به صورت آکادمیک هم در رشته موسیقی تحصیل نموده است این کسب دانش در جمع آوری آلبوم مددکار وی بوده است.

    باید عنوان کرد به خصوص ۵ ملودی نخست آلبوم جزو کارهای موفق این مجموعه و حتی سال جاری پاپ کشور محسوب می شوند.

    ۴ ملودی پایانی ساخته بابک شهرکی است. البته سطح ملودی های ساخته شده توسط شهرکی نسبت به کارهای پوردرخش در مرتبه پایین تری قرار می گیرند ولی در بین کارهای وی هم قطعاتی هستنند که قابل اعتنا باشند اما در مجموع آلبوم تا قطعه ۵ واقعا در سطح خوبی قرار دارد ولی از قطعه ۶ تا ۹ دچار حرکت سینوسی می شود و در کل این قطعات نسبت به قطعات ۱ تا ۵ در سطح پایین تری قرار می گیرند.

    تلفیق کلام بومی با ملودی هایی که بتوانند به شیوه ای مدرن تنظیم شوند قطعا کار آسانی نیست و ضمن اینکه باید معنای کلام بومی را هم متوجه شوید و وقوف کامل بر بار معنایی هر واژه داشته باشید و حال که خواننده خود بومی است و زمانی که آن را می سازد بهتر می تواند مفاهیم را درک و سپس منتقل سازد.

    تمامی تنظیم های این آلبوم بر عهده بابک شهرکی است. این موزسین علاوه بر اینکه مسلط به نواختن چندین ساز می باشد در حوزه موسیقی سنتی نیز جزو تنظیم کننده های شناخته شده است و معمولا کارهای واپسین همایون خرم را او تنظیم نموده است ؛ مانند آلبوم موفق ” رسوای زمانه ” با صدای علیرضا قربانی .

    یادآور می شود ، اگر چه شهرکی طی یک دهه گذشته در عرصه پاپ نیز به فعالیت پرداخته ولی کارنامه آن چنان موفقی در این عرصه نداشته است. این موزسین طی چند سال اخیر در بخش موسیقی تلفیقی پاپ – محلی به همکاری با خواننده های جنوبی به خصوص استان بوشهری روی آورده است و بعضا هم قطعات خوبی را تنظیم نموده است.

    در یک نگاه کلی شهرکی در اکثر قطعات این آلبوم تنظیم های مناسبی را ارائه نموده است. وی سعی کرده قطعات به شکل الکترونیک – آکوستیک باشند و حتی برخی از قطعات کاملا آکوستیک هستند و قطعات را صرفا به صورت سمپلی کار نکرده است. در مجموع و به خصوص تنظیم های وی در قطعات پاپ – محلی مناسب می باشند. ساز محوری وی در تنظیم ، زهی ها به خصوص ویلون است. او سعی کرده تنظیم ها از تنوع لازم برخوردار باشند.

    خواننده با توجه به بضاعت مالی محدود و اندک خود آلبوم را در اکثر قطعات با ساز زنده همراه کرده و به شکل آبرومندانه ای این کار صورت پذیرفته و این در حالی است که برخی از خواننده های میلیاردی این عرصه ، عملا کم فروشی می کنند و مجموعه های خود را به صورت سمپلی تقدیم مخاطب می کنند.

    البته وی در تنظیم قطعات محلی می توانست به شیوه ای مدرن تر و متفاوت تر قطعات را تنظیم نماید. صداهای الکترونیکی که وی در این آلبوم استفاده کرده بعضا دمده به نظر می رسند و این صداها به هیچ وجه به روز نیستند.

    باید متذکر شد نقطه ضعف شهرکی در تنظیم قطعه تمام الکترونیک آلبوم ، این می باشد که بهتر بود این قطعه را به شخصی جهت تنظیم واگذار نماید که صاحب توانایی بیشتری در این کاراست. چون این روزها ، فضاهای مختلفی در عرصه موسیقی پاپ وجود دارند که یک تنظیم کننده قادر نیست به همه آنها وقوف کامل داشته باشد و باید کار را به شخصی سپرد که در آن بخش تواناتر است.

    یکی از نقاط قوت آلبوم کلام آن است. ۴ شعر این مجموعه با گویش استان بوشهری سروده شده است. قطعاتی موفق و شنیدنی که البته برخی از این اشعار برای علاقه مندان به شعر در استان بوشهر کاملا آشنا هستند.

    از دیگر نقاط برجسته این مجموعه فضای شاد نیمی از قطعات آلبوم است. این روزها اکثر آلبوم ها از فضاهای غم آلود رنج می برند و اگر هم از فضای به اصطلاح شاد برخوردارند به شدت تکراری و یا مبتذلند ولی این آلبوم چند قطعه شاد خوب و شنیدنی دارد که بارها می توان این آثار را شنید و از آنها لذت برد.

    لازم به ذکر است ، که دو شعر این مجموعه توسط حسین نوری فیروزی با گویش بوشهری سروده شده و دو شعر دیگر بومی توسط احمد شمس العلما با گویش اهرمی سروده شده است.

    حسین نوری فیروزی که دو شعر وی در این آلبوم اجرا شده جزو شاخص ترین شاعران محلی سرای استان بوشهر است و اشعار وی طی دو سه دهه اخیر بارها توسط خواننده های استان بوشهر اجرا شده است و کارهایش آشنا و شنیدنی اند.

    همچنین به این خواننده پیشنهاد می کنیم آثار بومی برخی دیگر از شاعران شاخص استان بوشهر را نیز در آلبوم های بعدی به اجرا برساند تا این اشعار با همراهی موسیقی مناسب و صدای وی در خاطره شنیداری مخاطبان موسیقی نیز ثبت شوند.

    در ضمن حضور دیگر شاعر بومی ، احمد شمس العما هم در این مجموعه قابل توجه است. این شاعر دو شعر زیبای محلی را با مهارت هر چه تمام تر سروده است و شعر فارسی ” فریاد ” وی هم قابل تامل است . انتخاب این شعر توسط خواننده هم نشان از انتخاب گری مناسب وی دارد.

    سایر قطعات آلبوم بعضا عاشقانه هایی فارسی هستند که البته می شد از ترانه های قوی تر و هدفمندتری استفاده نمود. قطعا اگر خواننده به لحاظ مالی در تنگنا نبود می توانست از ترانه هایی شاخص تر بهره ببرد اگر چه در این کارهای موجود هم سعی نموده آثار کاملا نازل اجرا نکند.

    با تمامی این تفاصیل باید عنوان کرد آلبوم پلک پنجره شاخص ترین آلبوم پاپی است که از ابتدای سال ۹۲ تا به امروز منتشر شده است و قطعا در جمع برترین های پاپ سال ۹۲ سهم پررنگی خواهد داشت.

    یادآور می شود ، از ابتدای سال تا کنون حدود ۴۵ آلبوم رسمی پاپ منتشر شده که اکثر آنها آثار معمولی و ضعیف و بعضا بی ارزشی بوده اند که وارد بازار موسیقی کشور شده اند.

    آلبوم پلک پنجره به خصوص نیمه نخست آن را می توان بارها شنید و از آن ها لذت برد. در واقع این آلبوم حاوی ۵ قطعه خوب است ؛ قطعات: دریا ، بیو امشو ، رسوای ولات ، فریاد و گرمای بوشهر جزو کارهای موفق این آلبوم محسوب می شوند که در این بین ” دریا ” و ” رسوای ولات ” شاخص ترین آثار آلبوم اند. به خصوص اگر با گویش اجرا شده آشنا باشید این احساس خوب دوچندان خواهد شد.

    در هیاهوی انتشارآلبوم های نازل و سطحی و مبتذل و فضای اغواگرایانه اکثر رسانه های موسیقی کشور، اینکه خواننده ای از یک استان محروم و با دشواری های فراوان توانسته مجموعه قابل قبولی را با توجه به محدودیت های متعدد فراهم نماید نشان دهنده آن است که ما به واقع هنرمندان مستعد و توانمند قابل توجهی در نقاط مختلف کشور داریم ولی به دلیل ناعادلانه بودن فضای موسیقی کشور و به تبع آن رسانه های مرتبط با آن و وجود باندهای قوی در عرصه موسیقی نمی توانند آن چنان عرض اندام کنند. یا باید عضو این باندها باشی ، طبق نظر آنان عمل کنی و یا باید در این رهگذر جیب برخی ها را پر کرد تا دیده شوی ؛ در غیر این صورت تو را کنار می گذارند و یا نادیده می گیرند. البته یک راه طلایی هم وجود دارد. اینکه آن قدردر کار ارائه شده موفق شوی و بازخوردهای مثبت دریافت کنی و محبوب مخاطبان شوی که دیگر نتوانند تو را بایکوت کنند که این امر به واقع یک مسیر دشوار و ناهمواری است ولی به هر حال می توان آن را پیمود.

    پوردرخش با توجه به دو آلبومی که تا کنون منتشر ساخته نشان می دهد که نگاهی حرفه ای به موسیقی دارد و سعی دارد آلبوم های قابل قبولی را عرضه نماید. توجه به موسیقی استان بوشهر و تلفیق آن با موسیقی پاپ و سعی در شناساندن آن به سایر هموطنان نشان علاقه وافر وی به اقیلم بومی استان بوشهر است. چون به راحتی این خواننده می توانست مانند برخی های دیگر فقط ترانه های فارسی اجرا نماید و بی توجه به زادگاه خود شود و شاید می توانست زودتر هم به شهرت برسد.

    این خواننده اگر بر مشکلات مالی جهت تهیه آلبوم غلبه نماید می تواند همین روند را به شکلی مطلوب تر و حرفه ای تر ادامه دهد. توجه مدام به موسیقی و کلام محلی و در کنار آن اجرای قطعات فارسی معیار در شریطی کاملا حرفه ای شاخص هایی هستند که می تواند پوردرخش را به خواننده ای مطرح در پاپ جنوب کشور تبدیل کنند ؛ گو اینکه طی هشت سال اخیر هم وی کارهای قابل اعتنایی را اجرا نموده است و کارنامه قابل دفاعی دارد.

    همکاری با تنظیم کننده های ماهری که آشنایی نسبی با موسیقی جنوب کشور به خصوص استان بوشهر دارند و یا قادرند تنظیم هایی مناسب و قابل اعتنا انجام بدهند می تواند آثار بعدی خواننده را به جایگاه های والاتری ارتقاء دهد.

    تا کنون دو آلبوم این خواننده به لحاظ تنطیم کاملا با هم متمایزند. با توجه به اینکه وی در آلبوم اول خود با دو تنظیم کننده دیگر همکاری کرده بود و در آن مجموعه گیتار ساز محوری بود و در اینجا ویلون این نقش را بازی می کند و کلا دو آلبوم با تنظیم های متفاوتی همراه بودند ؛ حال باید دید وی از چه تنظیم کننده هایی برای مجموعه سوم خود استفاده خواهد کرد. با توجه به اینکه خیلی از تنظیم کننده ها تجربه و توانایی لازم در تنظیم قطعات پاپ – محلی ندارند ولی به نظر می رسد اگر از وجود بابک شهرکی و چند تنظم کننده توانای دیگر جهت تنظیم قطعات آلبوم سوم استفاده نماید آلبوم رنگ تازه ای به خود بگیرد.

    واقعا جای تاسف است که این آلبوم به شکلی مهجور منتشر شود و قطعا به دست خیلی از علاقه مندان موسیقی پاپ که جدی تر آن را پیگیری می کنند نرسد.

    یکی از مصائب این روزهای بازار موسیقی پاپ کشور این است که برخی از بهترین خواننده ها به خاطر مسائل مالی آلبوم هایشان به بدترین شکل ممکن توزیع می گردد و در واقع سوخت می شود و در آن سو برخی از بی استعدادترین ها به راحتی و پشت سر هم آلبوم های بی کیفیت را با تیراژ فراوان راهی بازار می کنند. اکثر رسانه ها هم معمولا از دسته دوم حمایت های آن چنانی می کنند چون خوب هزینه می کنند و روابط صمیمانه ای با رسانه ای ها دارند ولی دسته اول باید در این چرخه معیوب حذف شوند و یا نادیده گرفته شوند چون در یک رقابت نابرابر فرصتی برای دیدن و شنیده شدن پیدا نمی کنند.

    پوردرخش و برخی دیگر از خواننده های استان بوشهر طی چند سال اخیر از حمایت صدا و سیمای مرکز بوشهر برخوردار بوده اند و بارها در برنامه شبانگاهی این مرکز به اجرای آثار خود پرداخته اند و این چنین مخاطبان استانی و بعضا کشوری با این خواننده ها آشنا شده اند. به واقع تا کنون این رسانه تنها مرکز و مرجع برای معرفی این گونه خواننده ها بوده است.

    در پایان باید عنوان کرد : پس از انتشار آلبوم های حسین کشت کار بوشهری و محسن شریفیان ( برخی از قطعات وی در مقام خواننده پاپ – محلی است ) حال خواننده ای دیگر از استان بوشهر که البته نسبت به دو تن دیگر پاپ تر می خواند وارد عرصه کشوری در حوزه موسیقی پاپ شده است.

    مخاطبانی که مایلند قطعات آلبوم ” پلک پنجره ” را دانلود نمایند می توانند به وب سایت رحیم پوردرخش به نشانی www.rahimpourderakhsh.ir مراجعه نمایند.

    https://musiceiranian.ir/?p=44979
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *