×
×

به او لقب دایرهالمعارف زنده داده بودند

  • کد نوشته: 44887
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۶ام آبان ۱۳۹۲
  • ۰
  • ابرآویز تابستان سال ۵۷ در لندن مشغول ثبت یک اختراع بود که باخبر شد در تهران نماز عید فطر برگزار شده است. برای او که از دیرباز به نهضت امام خمینی علاقه داشت، این خبر یک خبر ویژه بود. امید مهدی‌نژاد در بخشی از کتاب «چهار مضراب انقلابی»، که چندی‌پیش توسط نشر سرچشمه و قاف […]

  • ابرآویز تابستان سال ۵۷ در لندن مشغول ثبت یک اختراع بود که باخبر شد در تهران نماز عید فطر برگزار شده است. برای او که از دیرباز به نهضت امام خمینی علاقه داشت، این خبر یک خبر ویژه بود.

    امید مهدی‌نژاد در بخشی از کتاب «چهار مضراب انقلابی»، که چندی‌پیش توسط نشر سرچشمه و قاف در مجموعه«آن‌روزها» منتشر‌شد به بیان مطلبی درباره محمدعلی ابرآویز پرداخته است که در پی می‌آید:

    *به او لقب دایره المعارف زنده داده بودند

    چند روز پس از پیروزی انقلاب، مردی با ۱۸ نوار کاست به سازمان رادیو و تلویزیون رفت. کاست ها را تحویل  داد و گفت این ها سرودهایی است که پیش از انقلاب، برای انقلاب ساخته‌ایم. این کاست ها تا سال ها بعد یکی از مهم ترین منابع تغذیه سرودهای انقلابی رادیو و تلویزیون بود.این مرد محمدعلی ابرآویز بود. دانش آموخته علوم سیاسی، نویسنده رادیو، متخصص تبلیغات و موسس یکی از اولین موسسات تبلیغاتی ایران‌ که به واسطه اطلاعات فرهنگی و هنری وسیع‌اش،‌ به او لقب دایره المعارف زنده داده بودند.

    * خبری ویژه برای ابرآویز

    مدتی نیز در سازمان رادیو و تلویزیون انقلابی ایران فعالیت کرد. ابرآویز مرد صداهای انقلاب است. مردی که شاید کمتر نامی از او شنیده باشیم. اما نقش غیرقابل انکارش در ساخت و تولید بسیاری از صداها و سرودهای انقلابی، پررنگ و برجسته است.

    ابرآویز در تابستان سال ۵۷ در لندن مشغول ثبت یک اختراع بود که باخبر شد در تهران نماز عید فطر برگزار شده است. برای او که از دیرباز به نهضت امام خمینی علاقه داشت، این خبر یک خبر ویژه بود. ابرآویز با انگیزه پیوستن به سیل خروشان انقلاب، به ایران بازگشت. به محض بازگشت، در کانون توحید با تنی چند از روحانیون انقلابی دیدار کرد و با احتیاط پیشنهاد ساخت قطعاتی موسیقایی به منظور برانگیختن مردم علیه نظام پهلوی را مطرح کرد. آنها پذیرفتند و او دست به کار شد.

    *«بوی گل و یاسمن آید»چگونه ساخته شد

    در ماه های باقی مانده تا پیروزی انقلاب ابرآویز چندین سرود انقلابی ساخت و اجرا کرد و در تهیه چندین موسیقی انقلابی دیگر نیز سهیم شد. سرودن شعر، ساختن ملودی، یافتن نوازنده و استودیو و نیز تامین مالی تهیه سرودها، از فعالیت هایی بود که ابرآویز در این مدت انجام داد. برای مثال، سرود «بوی گل و یاسمن آید» را با تضمین غزل مشهور حافظ، ‌پیش از بازگشت امام خمینی به ایران، شبانه و مخفیانه سرود و ساخت و ضبط کرد. ابرآویز و گروهش شب ها پس از غروب به استودیو می رفتند و صبح زود بیرون می آمدند. با پای برهنه وارد استودیو می شدند تا جای پای کسی روی زمین نماند. تمام درها و پنجره ها را می بستند تا صدایی به بیرون درز نکند و هرچند دقیقه، در سکوت، پنجره ها را باز می کردند تا هوا عوض شود. استودیو در محله ای ارمنی نشین واقع شده بود و هم وطنان ارمنی تا جایی که می توانستند با آنها همکاری می کردند.

    حتی از پشت پنجره ها کشیک می دادند و وقتی ماشین گشت از آن حوالی عبور می کرد، با زنگوله ای که به سر آن طنابی بسته بودند، مطلعشان می کردند تا دست از کار بکشند.

    اما نقش پنهان و شاید انکار شده محمدعلی ابرآویز در مسیر ساخت سرود «ایران ایران» سرمایه گذاری مالی است. می گویند ابرآویز که آن زمان وضع مالی خوبی هم داشته مبلغ قابل توجهی به خواننده این سرود می‌دهد،‌تا اگر اجرا و پخش سرود تبعاتی برایش به دنبال داشت، بتواند مخفی شود و با این مبلغ تا مدتی زندگی بگذراند.

    https://musiceiranian.ir/?p=44887
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *