×
×

نامه نگاری در اعتراض به ممنوعیت برگزاری کنسرت‌ها

  • کد نوشته: 44653
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۵ام آبان ۱۳۹۲
  • ۵ دیدگاه
  •  جمعی از هنرمندان موسیقی خراسان رضوی در اعتراض به ممنوعیت برگزاری کنسرت‌ها در این استان به رییس‌جمهور نامه نوشتند. به گزارش ایسنا، در این نامه آمده است: «ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران با سلام اظهارات عجیب و اقدام اخیر جناب آقای اسفندیار جلایری، فرماندار شهرستان نیشابور مبنی بر ممنوعیت اجرای هرگونه کنسرت موسیقی اعم از […]

  •  جمعی از هنرمندان موسیقی خراسان رضوی در اعتراض به ممنوعیت برگزاری کنسرت‌ها در این استان به رییس‌جمهور نامه نوشتند.

    به گزارش ایسنا، در این نامه آمده است:

    «ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

    با سلام

    اظهارات عجیب و اقدام اخیر جناب آقای اسفندیار جلایری، فرماندار شهرستان نیشابور مبنی بر ممنوعیت اجرای هرگونه کنسرت موسیقی اعم از پاپ و اصیل و مقامی و … در این شهر فرهنگی و هنری موجبات آزردگی خاطر هنرمندان موسیقی خراسان رضوی را فراهم آورده است.در همین راستا هنرمندان موسیقی خراسان نکاتی را تنظیم کرده‌اند که به استحضار حضرتعالی می‌رسانیم:

    ۱- هنرمندان موسیقی خراسان رضوی دولت تدبیر و امید را حامی و پشتیبان هنر می‌دانسته و می‌دانند و روی کار آمدن دولت یازدهم بارقه‌های امید را در دل آنان زنده کرده بود، اما اظهاراتی از این دست آن هم از طرف شخصی از بدنه‌ دولت، هنرمندان موسیقی خراسان رضوی را نگران کرده است.

    ۲- حیات مادی و معنوی هنر موسیقی به اجرا و رابطه مستقیم با مخاطب وابسته است و عدم اجرای کنسرت، لطمات جبران ناپذیر مادی و معنوی را به جامعه موسیقی وارد می‌آورد.

    ۳- ایشان در اظهارات خویش اجرای کنسرت موسیقی را باعث رنجش دل خانواده شهدا عنوان کرده‌اند، در حالی که بسیاری از نوازندگان و هنرمندان و هنرجویان و مخاطبین پیگیر موسیقی در خراسان برآمده از دل خانواده‌های معزّز شهدا و ایثارگران بوده و استفاده ابزاری از نام این قشر شریف جامعه توسط این مقام دولتی موجبات تشویش و تحریک اذهان عمومی در جامعه خراسان رضوی را پدید آورده است.

    ۴- آقای جلایری در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا هدف برگزاری کنسرت‌های موسیقی را مسائل مالی مطرح کرده‌اند، حال آنکه هرچند داشتن توقع مالی از برگزاری یک کنسرت توقع بی‌جایی نیست، اما در واقعیت درآمد حاصل از کنسرت‌ها با توجه به هزینه‌هایی سنگین نظیر سالن و غیره به اندازه درآمد یک ماه فرماندار محترم هم نمی‌باشد. و در بسیاری موارد حتی درآمد برنامه‌های موسیقی پوشش دهنده هزینه‌ها نیست، ولی هنرمندان متعهد همواره اهداف فرهنگی و هنری را بر تمامی اهداف مقدّم می‌دانند.

    ۵- ایشان ضرر مالی ۷ میلیون تومانی یکی از گروه‌های موسیقی را که برنامه‌شان به دلیل تصمیم فرماندار لغو شده بود جزای عمل سرپرست گروه اعلام کرده‌اند که مجوز نداشته است. در حالی که سرپرست گروه یادشده از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مجوز لازم را اخذ کرده بود و طبیعتا برای اجرای برنامه آماده شده بوده و هزینه کرده است و حتی مصوبه شورای تامین شهرستان مبنی بر برگزاری کنسرتهای موسیقی اصیل نیز وجود داشته.

    ۶- ایشان در مصاحبه‌ خویش مسئولین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی را مورد انتقاد قرار داده‌اند و به بی‌توجهی نسبت به نحوه برگزاری کنسرت‌ها متهم کرده‌اند؛ در حالی که از نظر هنرمندان موسیقی‌، تنها انتقاد وارد به مسئولین دلسوز فعلی اداره کل ارشاد خراسان رضوی سکوت در برابر سخنان فرماندار نیشابور است.

    ۷- شهر نیشابور نگین فرهنگی و هنری ایران و خراسان بوده و هست و چنانچه موسیقی مقامی و اصیل ایرانی در این شهر اجرا نشود، مردمان هنردوست نیشابور و خراسان در چه مکانی باید علایق هنری خویش را جستجو کنند؟

    ۸- در سال‌های گذشته عدم اجرای موسیقی اصیل و غنی و فاخر در شهرهای خراسان بخصوص شهر مشهد باعث رونق و گسترش موسیقی‌های مبتذل، مهمانی‌های شبانه و نوعی سخیف از موسیقی‌های زیرزمینی شد و اقدام اخیر فرماندار نیشابور نیز در راستای هموار کردن همین مسیر البته به صورت ناآگاهانه و ناخواسته خواهد بود.

    ۹- هنرمندان موسیقی خراسان اعلام می‌دارند آوردن دلایلی همچون وضعیت نامناسب برخی مخاطبین برنامه‌ها به هیچ وجه ربطی به هنر و هنرمندان موسیقی نداشته، چرا که پوشش برخی اقشار در همه جای جامعه و در همه مکان‌ها از دانشگاه گرفته تا بازار و سایر مکان‌ها بر همین منوال است و آوردن دلایلی از این دست برای تعطیلی برنامه‌های فرهنگی و هنری به هیچ وجه مورد قبول نیست، ضمن آنکه طرح چنین مسایلی توهین به مخاطبین عزیزی است که با رعایت شئونات همواره مسئولین و هنرمندان را در جهت اجرای سالم برنامه‌ها یاری کرده‌اند.

    هنرمندان موسیقی خراسان رضوی بی‌صبرانه منتظر اقدام صریح و قاطعانه دولت تدبیر و امید در رابطه با موضوع مهم پیش آمده و موضوعات مشابه احتمالی هستند .

    جمعی از اهالی موسیقی خراسان رضوی

    https://musiceiranian.ir/?p=44653
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *