×
×

از بنیانگذاران اپرای تهران

  • کد نوشته: 4395
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۰ام آبان ۱۳۸۹
  • ۰
  • «اولین باغچه‌بان» از بنیانگذاران اپرای تهران و از پیشگامان هنر آواز دسته‌ جمعی گروه کُر و نوازنده پیانو روز گذشته ـ ۹ آبان ماه ـ در استامبول از دنیا رفت. به گزارش بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «اولین باغچه‌بان» که در سال ۱۳۰۷ متولد شد در سن ۸۲ سالگی درگذشت. «اولین» در مرسین ترکیه […]

  • «اولین باغچه‌بان» از بنیانگذاران اپرای تهران و از پیشگامان هنر آواز دسته‌ جمعی گروه کُر و نوازنده پیانو روز گذشته ـ ۹ آبان ماه ـ در استامبول از دنیا رفت.

    به گزارش بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «اولین باغچه‌بان» که در سال ۱۳۰۷ متولد شد در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

    «اولین» در مرسین ترکیه از مادری فرانسوی و پدری ترک متولد شد. پانزده ساله بود که به کنسرواتوار دولتی آنکارا رفت و دوره پیانو و آواز را در آن جا با درجه ممتاز به پایان رساند.

    این هنرمند در کنسرتوار آنکارا با ثمین باغچه‌بان آهنگساز ایرانی آشنا شد و با او ازدواج کرد.

    اِولین همراه با ثمین باغچه‌بان به ایران آمد و در ۲۲ سالگی نخستین کلاس تخصصی آواز را در هنرستان عالی موسیقی تهران بنیان گذاشت. نتیجه این کلاس‌ها پرورش خوانندگانی همچون حسین سرشار، محمد نوری، سودابه تاجبخش، پری ثمر، پری زنگنه، سودابه صفاییه و عنایت رضایی بود.

    اِولین باغچه‌بان به همراه منیره وکیلی، حشمت سنجری، فاخره صبا و چند هنرمند دیگر از پایه‌گذاران اپرای ایران و تالار رودکی هستند.

    او همچنین نخستین گروه کر یا هم‌خوانی هنرستان عالی موسیقی ایران را تشکیل داد و پس از آن کر ملی تهران را پایه‌گذاری کرد.

    مجموعه «رنگین کمون» که آهنگ‌ها و شعرهای ثمین باغچه‌بان برای کودکان است، اولین باغچه‌بان خواننده

    «متزوسوپرانو» آن بوده است.

    اِولین باغچه‌بان از سال ۱۳۶۳ در دانشگاه معمار سنان استانبول (Mimar Sinan University) استادی رشته پیانو را بر عهده داشت و در سال ۱۳۷۳ بازنشسته شد.

    «اولین» سال‌های پایان عمرش را در ترکیه سپری کرد.

    «اولین باغچه‌بان» که سه سال بعد از درگذشت ثمین باغچه‌بان همسرش از دنیا رفت، گفته بود:«ترکیه وطن من است و من مثل یک درخت در آنجا رشد کردم، اما میوه‌هایم را در ایران دادم و در ایران به بار نشستم. به همین علت هر دو کشور را دوست دارم و هر دو را وطن خودم می‌دانم.»

    https://musiceiranian.ir/?p=4395
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *