×
×

گرمای یلدای ایرانی در شب سرد مسکو

  • کد نوشته: 438152
  • 30 آذر 1402
  • ۰
  • جمعی از علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر ایرانی پنجشنبه شب در مراسم افتتاحیه روزهای فرهنگی ایران در مسکو هم‌زمان با شب یلدا در کتابخانه ادبیات خارجی مسکو شرکت کردند.
    گرمای یلدای ایرانی در شب سرد مسکو
  • گروه پرشماری از چهره‌های فرهنگی روس، دانشجویان زبان و ادبیات فارسی و دوستداران تاریخ و هنر ایران با وجود بارش برف و هوای سرد شامگاه پنجشنبه خود را به کتابخانه ادبیات خارجی مسکو رساندند تا با تاریخچه و آداب و رسوم ایرانی‌ها در شب یلدا آشنا بشوند. در ابتدای این مراسم که به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شده بود، پاول کوزمین مدیر کتابخانه ادبیات خارجی ضمن ابراز علاقه به فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی، با اشاره به فلسفه شب یلدا گفت: «عشق، گرما و نور می‌تواند صلح را در جهان به ارمغان بیاورد».

    ارزش‌های مشترک اخلاقی روابط فرهنگی ایران و روسیه را به پیش می‌برند

    کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز در مراسم افتتاحیه روزهای فرهنگ و هنر ایران در مسکو ارزش‌های مشترک اخلاقی دو کشور صاحب تمدن ایران و روسیه را پیش‌ران روابط فرهنگی تهران و مسکو دانست.

    وی با اشاره به فلسفه تاریخی شب یلدا و پیروزی نور بر تاریکی گفت: «امروز شاهد بدترین جنایت‌ها با پیشرفته‌ترین سلاح‌ها علیه مردم مظلوم نوار غزه هستیم اما همانطور که سنت‌های الهی و تاریخی به ما نوید داده‌اند همیشه همراه با سختی، آسانی است و نور عدالت نیز بر ظلمت شقاوت پیروز خواهد شد».

    جلالی با اشاره به استقبال پرشور مردم روسیه از برنامه‌های فرهنگی ایرانی، همچنین نسبت به تداوم چنین مراسم‌هایی که موجب آشنایی بیشتر مردم دو کشور با یکدیگر می‌شوند، ابراز امیدواری کرد.

    ایران؛ سرزمین شعر و ادب

    در بخشی از این مراسم دیانا جلالووا مجری روس برنامه «یک روز در شهر» در شبکه تلویزیونی «سیاره من» که اخیرا سفری یک هفته‌ای به تهران و اصفهان داشته نیز با اشاره به ریشه‌های ایرانی خود که به منطقه آذربایجان برمی‌گردد، شب یلدا را مراسمی ویژه توصیف کرد که هر کدام از خوراکی‌های آن معنا و مفهوم خاصی دارد. وی با اشاره به سفره شب یلدا که با انار سرخ تزیین می‌شود، انار را نماد زندگی و حیات در اوج سرما و خمودگی زمستان دانست.

    جلالوا که به خود را شیفته هنر و فرهنگ ایران می‌داند، با اشاره به سنت حافظ‌خوانی در شب یلدا ایران را سرزمین شعر و ادب نامید. در این مراسم همچنین برخی از شهروندان روس، شعرهایی از حافظ شیرازی و خیام نیشابوری خواندند که سفیر جمهوری اسلامی با اهدای کتاب اشعار مثنوی معنوی از آنها تقدیر کرد.

    موسیقی و صنایع دستی ایرانی

    گروه موسیقی سنتی «آیین» نیز در این مراسم با اجرای قطعاتی از ترانه‌های مشهور ایرانی شور و حال خاصی به مراسم بخشیدند که با استقبال ویژه حضار و تشویق‌های مکرر آنها مواجه شد. پس از پایان مراسم شب یلدا شرکت‌کنندگان همچنین از نمایشگاه صنایع دستی ایرانی که در طبقه اول کتابخانه برگزار شده است، دیدن کردند. در این نمایشگاه آثار خوشنویسی، ظروف خاتم‌کاری و میناکاری به نمایش درآمده است.

    منبع: ایرنا
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *