×
×

سلمان سالک ارکستر بزرگ موسیقی ایرانی
تشکیل ارکستر بزرگ موسیقی ایرانی با ۱۵۰ نوازنده

  • کد نوشته: 437965
  • حمیده موسوی
  • سه شنبه, ۱۰ام مرداد ۱۴۰۲
  • ۰
  • سلمان سالک چندی پیش خبر از تأسیس یک ارکستر بزرگ موسیقی ایرانی داد، که اعضای اصلی آن توسط فارغ‌التحصیلان موسیقی دانشگاه فرهنگ و هنر واحد ۴۶ تشکیل شود. اکنون این ارکستر با حضور ۱۵۰ نفر به وقوع پیوسته و قرار است به زودی فعالیت‌های خود را آغاز کند.
    تشکیل ارکستر بزرگ موسیقی ایرانی با ۱۵۰ نوازنده
  • به گزارش موسیقی‌ایرانیان و به نقل از ایسنا: سلمان سالک چندی پیش خبر از تأسیس یک ارکستر بزرگ موسیقی ایرانی داد، که اعضای اصلی آن توسط فارغ‌التحصیلان موسیقی دانشگاه فرهنگ و هنر واحد ۴۶ تشکیل شود. اکنون این ارکستر با حضور ۱۵۰ نفر به وقوع پیوسته و قرار است به زودی فعالیت‌های خود را آغاز کند.

    سلمان سالک ارکستر بزرگ موسیقی ایرانی

    سلمان سالک، آهنگساز، نوازنده تار و سه‌تار و مدرس موسیقی، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره هدف خود از تشکیل این ارکستر توضیح داد: در حوزه موسیقی ایرانی، تجربه ارکسترهای بزرگ را تا به حال نداشتیم و اکثر ارکسترها سمفونیک یا ملی بوده‌اند. به همین دلیل او ایده‌ای به ذهن آورده بود که یک ارکستر با سازهای ایرانی تأسیس کند و از سازهای محلی بهره‌برداری کند تا تجربه‌ای متفاوت و متنوع ارائه دهد.

    وی افزود: برای دستیابی به حجم صدادهی مورد نیاز با استفاده از سازهای ایرانی، سازهای زهی، بادی، مضرابی و کوبه‌ای را ترکیب کرده و اثری چندصدایی با قابلیت‌های هارمونی و چندصدایی در موسیقی خلق کرده‌اند. آثاری همچنین برای ارکسترهای بزرگ و کوچکتر نوشته‌اند تا بتوانند آنها را در کنسرت‌های ارکستری اجرا کنند و یک تجربه جدید را به مخاطبان ارائه دهند. ارکستر بزرگ تأسیس شده تلاش می‌کند با ارائه آثاری چندصدایی با ۳۰ سطح مختلف ملودی، جذابیت و منحصربه‌فردی ارائه دهد که تا کنون در موسیقی ایرانی تجربه نشده است.

    سالک درباره انتخاب نوازندگان این ارکستر توضیح داد: او برای انتخاب نوازندگان، تلاش کرد که از افرادی با توانایی‌های لازم برای اجرا در ارکستر استفاده کند. از دانشکده‌های موسیقی به عنوان بهترین مکان برای جذب نوازندگان استفاده کرد و پس از انتشار فراخوان اول، نزدیک به ۴۰۰ نفر اعلام همکاری کردند. از این تعداد، ۱۵۰ نفر (۱۱۰ نوازنده و ۴۰ خواننده) انتخاب شدند که همگی نوازنده‌های ماهر و با تجربه هستند. نوازندگان این ارکستر شامل ۷۰ درصد دانشجویان دانشگاه، ۲۰ درصد فارغ‌التحصیلان موسیقی و ۱۰ درصد افراد دیگر هستند.

    در مورد آینده این ارکستر و منابع تأمین هزینه‌ها، سالک اظهار کرد: این ارکستر به عنوان یک پروژه موقت و محدود طراحی شده است و هدف نهایی آن ایجاد چند ارکستر کوچکتر و حرفه‌ای است که بتوانند به عنوان ارکسترهای مستقل کنسرت برگزار کنند، اثرهای موسیقی ضبط کنند، سفارش‌های مختلف را به عهده بگیرند و به صورت حرفه‌ای درآمد کسب کنند. این اقدام با همکاری دانشگاه واحد ۴۶ علمی کاربردی صورت می‌گیرد و بعد از برگزاری کنسرت افتتاحیه، انتظار می‌رود تدریجاً به خودکفایی مالی برسد.

    منبع: ایسنا
    https://musiceiranian.ir/?p=437965
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *