×
×

در گفتگوی ایلنا با محمدرضا فیاض مطرح شد
مؤلف پارتیتور «عیاران» از سرنوشت آن بی‌اطلاع است

  • کد نوشته: 437081
  • حمیده موسوی
  • یکشنبه, ۱۳ام شهریور ۱۴۰۱
  • ۰
  • محمدرضا فیاض آهنگساز، منتقد و نوازنده سنتور که چند سال پیش نگارش پارتیتور «عیاران» را به عهده داشت، این اثر را مدت‌هاست به پایان رسانده اما از سرنوشت آن بی اطلاع است.

    مؤلف پارتیتور «عیاران» از سرنوشت آن بی‌اطلاع است
  • محمدرضا فیاض آهنگساز، منتقد و نوازنده سنتور که چند سال پیش نگارش پارتیتور «عیاران» را به عهده داشت، این اثر را مدت‌هاست به پایان رسانده اما از سرنوشت آن بی اطلاع است.

    به نقل از ایلنا، محمدرضا فیاض (نوازنده سنتور و آهنگساز) یکی از منتقدان، نوازندگان و آهنگسازانی است که از ابتدای فعالیت‌های حرفه‌ای تاکنون آلبوم‌های متعددی را با محتوا و مبنای پژوهشی در زمینه موسیقی دستگاهی ایران ارائه کرده است.

    فیاض که در سال‌های اخیر نسبت به قبل کم‌کارتر شده، طی گفتگویی با ایلنا در سال نود و نه، از نگارش پارتیتور «عیاران» خبر داده و گفته بود: امیدوارم این پارتیتور امسال به همت انجمن موسیقی ایران منتشر شود تا هم از نظر اجرایی و هم به لحاظ نظری به جامعه موسیقی کمک کند.

    او حال پس از گذشت بیش از دوسال درباره سرنوشت این اثر به ایلنا گفت: مدتهاست نگارش پارتیتور «عیاران» را به پایان رسانده‌ام و دو سال پیش آن را برای انتشار تحویل انجمن موسیقی داده‌ام. اما متاسفانه پس از تحویل اثر برای نشر از سرنوشت آن اطلاعی ندارم و نمی‌دانم چه زمانی و چگونه منتشر خواهد شد.

    محمدرضا فیاض آهنگساز، منتقد و نوازنده سنتور از محضر اساتیدی چون پرویز مشکاتیان، مجید کیانی، علیرضا مشاییریال پشنگ‌کامکار، مهدی جوانفکر و علیرضا مشایخی بهره برده است. او طی سال‌های فعالیتش آلبوم‌های متعددی را منتشر کرده که در میان آنها «شناخت دستگاه‌های موسیقی ایرانی» به لحاظ علمی و تئوریک از بقیه مهم‌تر است.

    هدف اصلی آلبوم «شناخت دستگاه‌های موسیقی ایرانی» ارائه روشی آسان و عملی برای تشخیص دستگاه‌های موسیقی ایرانی است. سه سی‌دی نخست این مجموعه با رویکردی متفاوت در جست‌وجوی بنیان‌های نظری مفهوم دستگاه است و در این مسیر از ساده‌ترین مبانی موسیقی ایرانی آغاز کرده و آن را تا سطح مباحث نیمه‌تخصصی و در مواردی تخصصی موسیقی ایرانی دنبال می‌کند. در چهار سی‌دی بعدی، بر مبنای آن رهیافت‌های نظری، شمایی اجمالی از هر دستگاه ارائه می‌شود به‌نحوی که تشخیص دستگاه‌های موسیقی ایرانی برای مخاطب ناآشنا امکان‌پذیر می‌گردد. این مجموعه حاوی بیش از صد مثال صوتی است که توسط نوازندگان مجموعه با تار، سه‌تار و کمانچه اجرا شده است.

    منبع: ایلنا
    https://musiceiranian.ir/?p=437081
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *