×
×

دروسی برای شیوه صحیح تمرین
تازه ترین کتاب آموزشی حامد فکوری منتشر می شود

  • کد نوشته: 436897
  • حمیده موسوی
  • یکشنبه, ۲۳ام مرداد ۱۴۰۱
  • ۰
  • حامد فکوری  آهنگساز و نوازنده تار کشورمان، تازه‌ترین اثر تالیفی خود را تحت عنوان «زاویه خلوتِ موسیقی ایرانی، روش صحیح تمرین» منتشر می کند.

    تازه ترین کتاب آموزشی حامد فکوری منتشر می شود
  • حامد فکوری  آهنگساز و نوازنده تار کشورمان، تازه‌ترین اثر تالیفی خود را تحت عنوان «زاویه خلوتِ موسیقی ایرانی، روش صحیح تمرین» منتشر می کند.

    به نقل از روابط عمومی پروژه، حامد فکوری آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی به اشاره به این موضوع درباره کتاب در دست انتشار خود گفت: «کتاب جدیدم با عنوان «زاویه خلوتِ موسیقی ایرانی، روش صحیح تمرین» در مرحله نهایی و ویراستاری قرار دارد و به زودی در دسترس علاقه مندان قرار می گیرد. البته من از چهار سال پیش نوشتن این کتاب را شروع کردم. محتوای این کتاب از دل تجربه هایی که در طول ۲۴ سال تدریس و آموزش داشتم، مطالعه منابع خارجی، بررسی آناتومی بدن نوازنده، استخراج انگاره های متداول در موسیقی ایران که شامل ردیف و قطعات ضربی می شود، شکل گرفته است.

    این نوازنده تاکید کرد: «ساختار کلی اصول تمرین که در این کتاب آمده است برای نوازندگان تمامی سازهای ایرانی مفید است ولی تمرینات طراحی شده در این کتاب برای سازهای تار و سه تار مناسب است. همچنین ساختار طراحی شده در این کتاب، هنرجویان موسیقی ایرانی را از بلاتکلیفی و سرگردانی در تمرینات روزانه نجات خواهد داد.»

    فکوری افزود: «نظام آموزشی در موسیقی ایرانی به معنی یک نظام مدون و هدفمند در مقایسه با سیستم آموزش موسیقی در کشورهای توسعه یافته بسیار نوپا است. منظور از نظام مدوّن و هدفمند، ارائه روش تمرینی جهت دستیابی به مهارت نوازندگی است و نه آشنایی با ساختار دستگاه های موسیقی ایرانی؛ چرا که در این زمینه یعنی گردآوری رپرتوار منظم و مدون، ردیف های مختلفی از زمان خاندان فراهانی تا امروز توسط اساتید گرانقدر تدوین شده و نظام موسیقی ایرانی در زمینه معرفی مدها و دستگاه ها را به یک مجموعه غنی و جامع تبدیل کرده است.»

    این هنرمند در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان کرد: «در حوزه آموزشِ مهارت نوازندگی، اتود ها و تمرینات بسیار زیادی از گذشته تاکنون تدوین شده است که نخستین آنها توسط کلنل علینقی خان وزیری نوشته شد و بعدها کُتُب دیگری توسط اساتید ارجمندی مانند روح الله خالقی، ابوالحسن صبا، فرامرز پایور، موسی معروفی، یحیی زرین پنجه و در نهایت هنرمندان معاصر از جمله استادان حسین علیزاده، جلال ذوالفنون، محمد علی کیانی نژاد، پرویز مشکاتیان، علی اکبر شکارچی، پشنگ کامکار، کیوان ساکت و دیگران نوشته شد. ولی در هیچکدام از این کتب از گذشته تا کنون نظام و روشی برای تمرین روزانه و چگونگی انجام آن ارائه نشده است به طوری که اکثر قریب به اتفاق هنرجویان سازهای ایرانی نمی دانند در طول هفته با چه ساختاری تمرین کنند.»

    فکوری تاکید کرد: «آنچه بدیهی است مشتاقان فراگیری سازهای ایرانی از فقدان روشی ساختارمند، زمان بندی شده و گام به گام برای تمرین و البته قابل ارزیابی به همراه نموداری جهت سنجش توسط استاد و خود رنج می برند و حال آنکه ارائه چنین برنامه ای همراه با تعلیمِ آن بر عهده هنرآموز است.»

    او در پایان خاطر نشان کرد: «این کتاب به روش صحیح تمرین می‌پردازد و امیدوارم شروعی برای تالیف چنین کُتُبی برای سازهای دیگر باشد و برای پیشرفت هنرجویان موسیقی ایرانی مفید باشد.»

    منبع: موسیقی ایرانیان
    https://musiceiranian.ir/?p=436897
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *