×
×

یک اجرای مدرن در موزه موسیقی

  • کد نوشته: 436428
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۲ام تیر ۱۴۰۱
  • ۰
  • ۱۵ تیرماه تعدادی از نوازندگان ارکستر مدرن «یارآوا» تعدادی از قطعات جدید و قدیمی از رپرتوار ارکستر که طی سالهایی گذشته برای «یارآوا» نوشته شده‌اند را اجرا می‌کنند.
    یک اجرای مدرن در موزه موسیقی
  • طی دو سال گذشته اغلب گروه‌های موسیقی به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده جهت جلوگیری از شیوع کرونا و پای‌بندی به دستورالعملهای اتخاذ شده توسط ستاد ملی مبارزه با این بیماری از برگزاری اجراها و برنامه‌های حضوری امتناع کردند و حال با پایان یافتن پاندمی و تنزل آمار مبتلایان و فوتی‌ها و برگشت تقریبی روال فعالیت‌ها به حالت عادی اجراهای زنده و حضوری را در دستور کار قرار داده‌اند. نوازندگان ارکستر مدرن «یارآوا» هم در همین راستا، پس از دو سال و هشت ماه به صحنه بازمی‌گردند.

    مدیر روابط عمومی یارآوا درباره جزییات این اتفاق گفت: ۱۵ تیرماه تعدادی از نوازندگان ارکستر مدرن «یارآوا» به رهبری مهدی جلالی، با رپرتواری از آهنگسازان معاصر ایرانی روی صحنه می‌روند.

    رژین منیبی درباره این کنسرت که در اولین اجرای فستیوال «مجله موسیقی معاصر»، در موزه موسیقی برگزار می‌شود، توضیح داد: تعدادی از قطعات جدید و قدیمی از رپرتوار ارکستر که طی سالهایی گذشته برای «یارآوا» نوشته شده‌اند را انتخاب کردیم.

    وی با بیان اینکه از آثار قدیمی، دو قطعه «برمودا» از مهدی جلالی و «صدای ساعت شنی» از شاهرخ خواجه‌نوری انتخاب شده‌اند، درباره جزییات این دو اثر  گفت: «برمودا» و «صدای ساعت شنی» ۱۳سال قبل برای کنسرت «شب ایرانی۳» به سفارش گروه موسیقی «یارآوا» نوشته شده‌اند و تا امروز بارها به اجرا درآمده‌اند. «برمودا»؛ تریو برای فلوت، ویلن و سیمبالز است و «صدای ساعت شنی»، برای هفت نوازنده کاسه‌ تبتی نوشته شده است.

    او ادامه داد: قطعه «ر» از فرهاد ایلاقی حسینی اثر دیگری است که در این کنسرت اجرا می‌شود. این اثر جدیدترین کاری است که برای «یارآوا» و در قالب پروژه «بیست» نوشته شده است و اولین اجرای جهانی آن در کنسرت پیشرو خواهد بود.

    مدیر روابط عمومی «یارآوا» گفت: قطعه «ر» برای هفت نوازنده نوشته شده، که در این اجرا، سازهای فلوت، آکوردئون، گیتار، تار، سنتور، رباب و تمبک در نظر گرفته شده است. همچنین دو قطعه سولو در رپرتوار کنسرت روز پانزدهم تیرماه قرار دارد.

    منیبی در ادامه توضیحاتش گفت: «رنج» قطعه دیگری است که توسط شادی کسایی برای کمانچه و الکترونیک نوشته شده و یکی از آثار پروژه «بیست» است. این اثر  اولین اجرای جهانی خود را با اجرای نیلوفر شهبازی خواهد داشت.

    او ادامه داد: «دیالوگ» هم اثر گلاره سلیمانی؛ برای کلارینت و الکترونیک است که به سفارش «یارآوا» برای سومین «فستیوال بین‌المللی موسیقی الکترونیک تهران» (۱۳۹۸) نوشته شده بود و سارا طرابادی نوازنده کلارینت در این قطعه است. و اینکه در بخش الکترونیک قطعه «رنج»، پارت صدا را شقایق باقری خوانده است. این قطعه توسط حسنا پارسا برای سی‌دی پروژه بیست ضبط شده است.

    مدیر روابط عمومی «یارآوا» در ارتباط با ترکیب نوازندگان کنسرت هم اینگونه توضیح داد: دیگر نوازندگان ارکستر مدرن «یارآوا» در این اجرا سهیل طباطبایی، ارسلان خواجه‌میری، نسترن غفاری، سامان احمدی‌زاده، فربد شیرمحمد، مرتضی قائمی، فرزانه شعبانی، سعیدعباسی و شهرزاد اسماعیلی به هدایت و رهبری مهدی جلالی هستند.

     آخرین اجرای حضوری ارکستر مدرن «یارآوا» پیش از کرونا، به آبان ۱۳۹۸ و فستیوال «روزهای موسیقی معاصر تهران» به همراه «آنسامبل یونایتد برلین» برمی‌گردد. از آن زمان تا امروز، فعالیت‌های این ارکستر به صورت آنلاین برگزارشده بود. این برنامه با همکاری استودیو کرگدن که یکی از حامیان پروژه بیست بوده، برگزار می‌شود.

    گروه موسیقی «یارآوا» سال ۱۳۸۰ توسط مهدی جلالی، ابراهیم الهیاری و حامد زند کریم‌خانی با هدف معرفی گونه‌ای متفاوت از موسیقی سنتی و ترویج موسیقی بی‌کلام یا غیر ‌کلام محور تأسیس شده است. یارآوایی‌ها طی چند سال گذشته، علاوه بر فعالیت‌های معمولِ گروه‌های موسیقی ، بالغ بر ۹۰ نشست رایگانِ آموزشی، پژوهشی، اجرایی تحت عنوان‌هایی مثل «خلوت موسیقی»، «آی‌سی»، «شب اپرا»، «یکشنبه‌های موسیقی»، «خلوت موسیقی سی و هفت و نیم درجه» و غیره را برگزار کرده‌اند. این گروه از سال ۱۳۸۲  با تشکیل «ارکستر مدرن یارآوا» به پیشنهاد علیرضا مشایخی، فعالیت هنری خود را با هدف اجرا و معرفی آثار آهنگسازان موسیقی مدرنِ (معاصر) ایران و جهان (و از این طریق معرفی نوازندگان موسیقی نو) ادامه داده است.

    منبع: ایلنا
    https://musiceiranian.ir/?p=436428
       
    برچسب ها یارآوا

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *