×
×

منتقدان سوالاتشان را مطرح کنند/ جشن خود را سال جدید برگزار می‌‌کنیم
خانه موسیقی در دوره جدید شاهد تحولاتی خواهد بود

  • کد نوشته: 434704
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱۵ام بهمن ۱۴۰۰
  • ۰
  • مدیرعامل خانه موسیقی به همراه رییس هیئت مدیره این نهاد صبح امروز چهارشنبه سیزده آبان طی یک نشست خبری درباره عملکرد و برنامه‌های این نهاد توضیحاتی دادند.
    خانه موسیقی در دوره جدید شاهد تحولاتی خواهد بود
  •  نشست رسانه‌ای خانه موسیقی با حضور حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل) و حمیدرضا اردلان (نایب رییس هیات مدیره خانه موسیقی ایران) صبح روز چهارشنبه ۱۳بهمن ماه در سالن اجتماعات خانه موسیقی برگزار شد.

    در ابتدای برنامه نماهنگی از نمودارها و عکس‌ها در جهت معرفی اعضای هیئت مدیره، اعضای شورای عالی و دیگر  بخش‌های خانه موسیقی پخش شد.

     نهادهای مدنی یا اصناف واسط میان توقعات مردم و حکومت‌ها هستند

    سپس حمیدرضا اردلان گفت: نهادهای مدنی یا اصناف واسط میان توقعات مردم و حکومت‌ها هستند، اینگونه که مردم در یک سمت و دولت‌ها و نهادهای مرتبط در جایگاه دیگری قرار دارند، هنگامی که دولت‌ها نمی‌توانند به اداره امور و مدیریت اوضاع بخش‌های مختلف بپردازند، مسئله اصناف جدی می‌شود.

    او افزود: سابقه اصناف به پیش از اسلام و دوران هخامنشی و ساسانی می‌رسد و اصناف در دوران مشروطه نقش تعیین‌کننده‌تری پیدا می‌کنند. پس از انقلاب به مرور اصناف شکل گرفتند و حقوقی معین شد؛ اما به هرحال اصناف در دوره معاصر هنوز نوپا هستند.

    اردلان با اشاره به اینکه انجام امور مربوطه در رابطه با مشاغل و هنرها و اصناف مربوطه به آنها تمرین می‌خواهد، گفت: امکانات اصناف برای ادامه حیات از دو قسم تشکیل شده؛ یکی کمک و حمایت توسط بخش‌های خصوصی‌و مردم، دوم حق عضویت اعضا. اصناف به خواست و انعکاس خواست‌های اعضا از طریقی که گفتم می‌کوشند، کارها را انجام دهند.

    در ادامه حمیدرضا نوربخش گفت: قرار بود داریوش پیرنیاکان هم  در این برنامه حضور پیدا کند اما متاسفانه همه خانواده‌شان درگیر کرونا شده‌اند و خودشان هم برای احتیاط ترجیح دادند امروز در کنارمان نباشند و بابت این اتفاق عذر خواستند.

    اگر ساختار را نشناسیم مسائل نامربوط مطرح می‌کنیم

    نوربخش در ادامه گفت: آقای اردلان درباره شاکله اصناف و مسائل مربوط به آنها توضیحاتی دادند و من هم باید بگویم خانه موسیقی بیست سال سابقه دارد و به مرور مورد اقبال اهالی موسیقی قرار گرفته است.

    او افزود: همه تشکل‌ها و اصناف به نوعی در جامعه ما نوپا هستند و خانه موسیقی هم از این رویه جدا نیست. بزرگان می‌گفتند در دهه چهل آرزو داشته‌ایم چنین تشکلی داشته باشیم. ما هنوز نوپا هستیم و شاید اعضا چند و چون اشکال‌ها را ندانند و به همین دلیل است که گاه خواسته‌هایی مطرح می‌شود که البته به حق هستند، اما به هرحال زمانی که ساختار را نشناسیم مسایل نامربوط دیگری را هم  مطرح می‌کنیم.

    نوربخش گفت: در تشکل‌ها و اصناف چیزی به اسم این سوی میز و آنسوی میز نداریم و همه یک طرفیم و این دستگاه‌ها و نهادها هستند که در طرف مقابل ما قرار دارند. در نهایت باید آشنایی و شناختی وجود داشته باشد تا سمت و سوی مطالبات مشخص باشد.

    بیکاری و مشکلات دیگر در اصناف سر ریز می‌شود

    نوربخش در ادامه گفت: به طور کلی موسیقی در کشور ما امری پذیرفته شده نیست و هنوز هم سر آن بحث‌هایی وجود دارد. حتی در ایران  هنوز مناطقی هستند که موسیقی در  آنها غیرمجاز محسوب می‌شود. موسیقی زنان هم مسئله‌ای است که وجود دارد و بر مسائل آن واقف هستیم. طی دو سه سال اخیر که کرونا آمد و مصیبت‌هایی را برایمان رقم زد، شرایط را می‌دانیم و می‌دانیم در فرهنگ و هنر چه اتقاقات ناخوشایندی افتاده است.

    او ادامه داد: بیکاری و مشکلات دیگر در اصناف سر ریز می‌شود و تئاتر و سینما و هنرهای تجسمی هم مشکلاتی داشته‌اند، اما در دو سال کرونا کنسرت‌ها تعطیل شدند و آموزش آسیب دید.

    او اضافه کرد:  کلا موسیقی سه شاخه دارد که عبارتند از تولید، اجرا و آموزش.در اجرا و آموزش اقلیتی فعال بودند و تولید هم در کشور هرگز مقرون به صرفه نبوده و معمولا بر آثار هنری چوب حراج زده‌ایم. از طرفی خیلی‌ها تولید می‌کردند و در کنسرت هزینه‌های اتخاذ شده را جبران می‌کردند. اجرا هم که اوضاع خوبی ندارد. در موسیقی نواحی هم مگر چند نفر در حوزه اجرا و تولید فعال هستند؟ موسیقی پاپ هم عده معدودی کار می‌کنند، حال دو سالی است با وجود کرونا عده زیادی از موزیسین‌ها به حوزه آموزش آمده‌اند.

    نوربخش توضیح داد: پس از کرونا، در ابتدا چاره‌جویی کردیم و با اصناف همفکری نمودیم. گفتم بیایم و حق بیمه عزیزان را پرداخت کنیم و حق بهار سال نود و نه و سه ماه دیگر را پرداخت کردیم، مطمننا کار بزرگی نیست، اما به هرحال کاری بود که می‌توانستیم انجام دهیم.

    خانه موسیقی در بروز اتفاقات خوب صندوق اعتبای هنر سهیم است 

    او ادامه داد: کارهای صندوق اعتباری هنر و خدماتش با پیگیری صنوف رخ داده و ما هم در سال نود و نه و امسال حدود سیصد میلیارد تومان منابع و پول جذب کردیم و اتفاق هنر کارت نمونه آن تلاش‌هایی است که با همکاری صندوق اعتباری هنر انجام داده‌ایم و در ادامه  بیش از هشتاد هزار نفر به واسطه هنر کارت پول دریافت کرده‌اند. خانه موسیقی در این اتفاقات سهیم بوده و هنوز هم مشغولیم و با دولت جدید هم تعامل داریم تا مصائب و مشکلات کم‌تر شود. ما سال قبل انتخابات داشتیم و محدودیت‌ها آن را به تعویق انداخت اما در نهایت برگزار شد.

    نوربخش توضیحاتش را اینگونه کامل کرد: انتخابات قابل قبول بود به لحاظ تعداد، با وجود کرونا باید استقبال کمتر می‌بود اما بر اساس آمار از  دوره قبل هم بیشتر بوده است؛ البته در بخش‌هایی.

    ترجیح می‌دادم در دوره جدید مدیرعامل نباشم

    او گفت: رسانه‌ها می‌توانستند در انتخابات حضور یابند و همه چیز واضح بود، مجمع عمومی هم جلساتش را تشکیل داد و بعد بحث انتخاب مدیرعامل پیش آمد و ترجیحم این بود من نباشم؛ اما هیئت مدیره ترجیح داد یک دوره دیگر هم بمانم. بحث انتخاب اعضای شورای عالی هم مطرح بود که انجام شد و  اعضا هم معرفی شدند.

    خانه موسیقی در دوره جدید تحولاتی خواهد داشت

    اردلان در ادامه صحبت‌های نوربخش گفت: اتفاقات موجود در طلیعه فعالیت هیت مدیره جدید رخ داده و بر اساس صبحت‌های انجام شده باید بگویم در دوره جدید شاهد تحولاتی خواهیم بود که هر کدام در زمانش گفته خواهد شد.

    نوربخش در پاسخ به این سوال که چرا به رسانه‌ها پاسخگو نیست و پاسخ منتقدان را نمی‌دهد و گلایه‌ها را در فضایی باز نمی‌شنوند، گفت: آیا واقعا هیچوقت تلاشی از سوی ما برای گفتگو و تعامل نبوده؟ باید بگویم خیر اینطور نیست و اگر مانعی هست بگویید آنرا از سر راه بر داریم. ما تلاش کرده‌ایم و ادامه می‌دهیم.

    نگاه خانه موسیقی به هنرمندان از بالا به پایین نیست

    نوربخش با تاکید بر اینکه زمانی که حرف می‌زنیم باید سند ارائه دهیم، گفت: اینکه می‌گویند نگاه اهالی خانه موسیقی به هنرمندان از بالا به پایین است درست نیست.

    او ادامه داد: زمانی مخالفان می‌گویند نهاد ما یعنی خانه موسیقی با انتخاب ساز و کارش تعیین می‌شود، خب بیایند در و  انتخابات حضور یابند. به محض پایان انتخابات‌هاست که داستان‌ها شروع می‌شود و مورد انتقاد قرار می‌گیریم. ما هیچ انتخاباتی را یواشکی برگزار نکردیم، همان‌ها که بیانیه می‌دهند به انتخاب بیایند. چرا آنهایی که بانی بیانیه هستند موقع انتخابات نمی‌آیند؟

    تعیین کننده‌ی زیرساخت‌ها وزارت ارشاد است

    اردلان در ادامه صحبت‌های نوربخش گفت: وزارت ارشاد تعیین کننده زیر ساخت‌هاست و این در حال است که نامش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

    او افزود: هنر و موسیقی ما مشکلات جدی دارد و شما حساب کنید کل بوجه سالانه هنرهای کشور کمتر از بودجه فیلمی است که در هالیود تولید می‌شود. ارگان‌های هنری ما در تعارف به سر می‌برند، نماینده مجلسی می‌گوید موسیقی نباید باشد و و خانه موسیقی است که به این اتفاق واکنش نشان داده است. حدود ده‌ها میلیون نفر، واکنش خانه موسیقی را  شنیده‌اند و تایید کرده‌اند، به نظرم خوب است معترضان و منتقدان خانه موسیقی در جایی که خانه چنین رفتاری می‌‌کند، به میدان بیایند و تایید کنند و همین مسیر را ادامه دهند.

    ارشاد متولی است اما اصناف بار را به دوش می‌کشند

    او بیان کرد: ارشاد متولی رشد موسیقی و دیگر  هنرهاست، اما اصناف بار را به دوش می‌کشند. تلویزیون هم، نوازنده را دعوت می‌کند و به او می‌گوید سازت را نیاور. این یعنی صداوسیما خود به جریان‌های غیراصیل‌ها بها می‌دهد! اینها معضل است.

    اردلان در ادامه از هنرمندان دعوت کرد برای بیان حرفهایشان به خانه موسیقی بروند. او گفت: من هر هفته یکشنبه‌ها در خانه موسیقی هستم.

    رییس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران درباره برنامه‌های آینده خانه موسیقی توضیحاتی داد. او گفت: آقای نوربخش نظرات و پیشنهاداتی داشته‌اند و قرار بر این شد با نظرات هیئت مدیره ادغام شود و چکش کاری شود. مشغول تدوین امور هستیم و  تا دو سه ماه دیگر برنامه‌های جدید به طور مدون ارائه خواهد شد.

    بودجه کم ارشاد تحولی در موسیقی ایجاد نمی‌کند

    اردلان ادامه داد: برنامه‌های قابل انجام در حال پی‌گیری هستند و برخی برنامه‌ها تا هفته بعد به سامان می‌رسند. باید ببینیم خانه موسیقی به لحاظ اجرایی و صنفی تا کجا برد دارد. هدف ما تحول است و به ارشاد می‌گوییم بودجه‌ای که به موسیقی داده‌اید کم است و این رقم تحولی ایجاد نخواهد کرد.

    او گفت: کاری که خانه موسیقی می‌تواند انجام دهد این است که درخواست‌ها را مطرح و پیگیری کند و به تکرار این روند بپردازد. البته دوستان منتقد تصور نکنند خانه موسیقی امکانات لایزال دارد، امکانات ما اعضا و حق عضویت آنهاست.

    اردلان گفت؛ بیانیه‌ای به تازگی توسط چهارصد نفر امضا شده که در نقد خانه موسیقی است. این امضاکنندگان به انتخابات نیامدند و اغلب آنها برای امضا دلایل و مشکلات شخصی داشته‌اند. به هرحال طیف‌ها مختلف است و باید برای ارائه انتقاد توانایی خانه موسیقی را در نظر بگیریم. منتقدان با شفافیت سوالاتشان را مطرح کنند و مدیرعامل باید پاسخ دهد.

    در ادامه برنامه حمیدرضا نوربخش درباره تبدیل کانون‌های خانه موسیقی به مجامع صنفی گفت: همه نهادها موظفند این کار را انجام دهند و ما هم از دو سه سال پیش با وزارت ارشاد، وزارت کار تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم که صنوف ضمن حضور و وجود در ارشاد در وزات کار هم جایگاهی داشته باشند تا به این ترتیب از قوانین صنفی هم بهره‌مند باشند. در این رابطه کمیسیونی تشکیل شد که رییس اصناف در آن حضور داشتند. این جلسات هفتگی بود و ما تا الان دوازده یا سیزده نفر را معرفی کرده‌ایم، هیئت موسس‌های اصناف هم معرفی شده‌اند و لیست اعضا را هم داده‌ایم و در انتظار مجمع عمومی هستیم.

    نوربخش درباره زمان برگزاری جشن سالانه خانه موسیقی هم گفت: این رویداد را دو سال برگزار نکردیم و ترجیحمان این بود مجازی نباشد. اگر کرونا اجازه دهد در شروع سال جدید جشن خانه موسیقی را برگزار می‌کنیم.

    اردلان درباره اقدامات آینده برای موسیقی نواحی گفت: یکی از برنامه‌ها یافتن استعدادها در جشنواره‌هاست و برای انجام این کار صحبت‌هایی هم انجام شده است. کلیت ماجرا این است که می‌خواهیم از استعدادها فیلمهایی تهیه شود و طی این اتفاق توانایی آنها در معرض نمایش قرار دهیم. در همه سبک‌ها این رویه را داریم تا هنرمندان مستعد امکان همکاری با دیگر اهالی موسیقی و گروه‌ها را داشته باشند و برای ارائه استعداد و هنرشان در برنامه‌های تلویزیونی غیر مرتبط شرکت نکنند.

    جشن خانه موسیقی سال جدید برگزار می‌شود

    نوربخش هم گفت: قرار است خانه موسیقی با مرکزی معتبر عالی برای همکاری در زمینه آموزش تفاهمنامه امضا می‌کند و این اتفاق هفته آینده رخ خواهد داد.

    او گفت: یکی دیگر از موضوعات توجه آموزش و پرورش به موسیقی است و این بستر گسترده می‌تواند محل اتفاق بزرگ و خوبی باشد. تلاش داریم با صحبت‌هایی که انجام می‌شود هنرمندان موسیقی به عنوان مدرس و معلم مشغول کار شوند.

    اردلان در پایان گفت: در زمینه قیمت سازها و استانداردها هنرجویان و نوازندگان با مشکلاتی مواجهند و به دنبال رفع این سردرگمی هستیم، مرکزی نداریم و واقعا خرید ساز برای هنرجو و نوازنده کاری سخت است، رفع این مشکل‌ باید در حوزه صنف رخ دهد و قصد داریم نمایشگاهی با نظاارت خانه موسیقی تاسیس شود که مرکز این کارها باشد.

    او تاکید کرد: اینکه این اتفاقات چه زمانی رخ خواهد داد را نمی‌دانم.

    منبع: ایلنا
    https://musiceiranian.ir/?p=434704
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *