×
×

تجربه یک آهنگساز تئاتر در همکاری با کارگردان سینما

  • کد نوشته: 433753
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۱ام آذر ۱۴۰۰
  • ۰
  • آهنگساز نمایش «خلوت بی‌همایون» که این روزها در تالار ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است، از تجربه همکاری با علی ژکان در مقام کارگردان و تجربیات خود برای آهنگسازی تئاتر سخن گفت.
    تجربه یک آهنگساز تئاتر در همکاری با کارگردان سینما
  • صابر جعفری آهنگساز و نوازنده که طی سال‌های اخیر در عرصه‌های مختلف حوزه موسیقی به فعالیت مشغول است، درباره تجربه‌های اخیر خود برای آهنگسازی نمایش به ویژه ساخت و اجرای موسیقی تئاتر «خلوت بی‌همایون» که این روزها به کارگردانی علی ژکان از کارگردانان شناخته شده حوزه سینما در تالار ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است، توضیح داد: بنده پس از سال‌ها دوری از آهنگسازی تئاتر توفیق این را پیدا کردم که دوباره انگیزه‌ای برای ورود به عرصه نمایش داشته باشم و برای این ورود هم دو انگیزه داشتم.

    وی افزود: اولین دلیل من برای بازگشت به عرصه تئاتر طبیعتاً هنرمندی به نام علی ژکان است که کارنامه درخشانی در حوزه سینما دارد و من هیچ گاه فیلم «مادیان» را به عنوان یکی از ماندگارترین آثار سینمایی ایران فراموش نمی‌کنم. دومین دلیل هم جذابیت‌های آهنگسازی در عرصه تئاتر است که همواره به آن علاقه داشتم، دارم و خواهم داشت. بنابراین دنبال موقعیتی بودم که بتوانم دوباره درگیر آهنگسازی تئاتر بعد از سال‌ها دوری از آن شوم. به هر حال بنده در دهه هشتاد بیش از صد موسیقی تئاتر ساختم اما بعد وارد آهنگسازی عرصه‌های تصویری شدم و دیگر فرصتی پیش نیامد که در تئاتر حضور داشته باشم. اما بسیار خوشحالم که با آهنگسازی چنین نمایشی دوباره پس از سال‌ها در عرصه تئاتر جایی که خانه اول من است، حضور پیدا کردم.

    جعفری با قدردانی از عباس اقسامی به عنوان مجری طرح نمایش، به دیگر جزییات آهنگسازی این اثر اشاره کرد و گفت: «خلوت بی همایون» روایت بخشی از زندگی پرفراز و نشیب ناصرالدین شاه قاجار در قالبی طنز است که من تلاش کردم از آوای انسانی به صورت آکاپلا در موسیقی این نمایش بیشتر استفاده کرده تا سنت و مدرنیته و علاقه ناصرالدین شاه به مدرنیته شدن را نیز با این تکنیک ایجاد کنم. شرایطی که فارغ از وجوه موسیقایی آن باید در قالب‌های دراماتیک و مبتنی بر آنچه روی صحنه اتفاق می‌افتد طراحی می‌شد.

    این آهنگساز بیان کرد: تلاش برای طراحی ترکیبی از آنسامبل سازهای ایرانی سه تار، تار، کمانچه، نی، سنتور و تنبک با نوازندگی دوستان خوبم نوید قزوینه، اصغر بابایی فلاح، وحید خوشحال شاکله اصلی موسیقی این نمایش را تشکیل می‌دهند. در این چارچوب همراهی خواهرم مینا جعفری در حوزه آکاپلای نمایش فضای سازی و آوازی دلنشینی را به وجود آورده که امیدوارم مورد رضایت مخاطبان نیز قرار گرفته شود. و امید که این نمایش با بازی بازیگران خوبش افشین زارعی، حسن همتی، شاپور کلهر، ژاکلین آواره، مریم قنبری، الهه یکتا، محمد پویا و علی برجی و جمعی از بازیگران فرم و حرکت که رنگ متفاوتی به این اثر داده‌اند به رضایت و استقبال مخاطبین منتهی شود. در این راه طراحی نور و صحنه فریبرز قربان زاده، گریم علی گودینی و حضور شراره بوجاری و محمد جواد اکبری در گروه کارگردانی، گروه یک دست و یک دلی را در کنار هم جمع کرده تا بعد از این همه دوران سیاه کرونا لحظات و حال خوبی را برای تماشاچی تئاتر خلق کنیم.

    منبع: مهر
    https://musiceiranian.ir/?p=433753
       
    برچسب ها صابر جعفری

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *