×
×

هند کوچک لقب سرزمین لردگان است

  • کد نوشته: 432309
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۱ام مهر ۱۴۰۰
  • ۰
  • کوروش اسدپور خواننده موسیقی لری با تاکید بر پررنگ بودنِ وجهِ آوازهای تغزلی در میان اقوام لر می‌گوید که منطقه لردگان سرشار از فراز و نشیب جغرافیایی و دشت‌های وسیع است و زمانی این خطه را هند کوچک می‌نامیدند.
    هند کوچک لقب سرزمین لردگان است
  • یکی از خوانندگان نام‌آشنای بختیاری در رادیو گفت‌وگو در خصوص پر رنگ بودنِ وجهِ آوازهای تغزلی در میان اقوام لُر، به نقش جغرافیا اشاره کرد و گفت: منطقه لردگان سرشار از فراز و نشیب جغرافیایی و دشت‌های وسیع است.

    کوروش اسدپور در مصاحبه با برنامه «اینجا چراغی روشن است» رادیو گفت‌وگو با اشاره به اینکه مردم ایران زمین از دیرباز برای سنت‌ها و آداب و رسوم و زندگی خود از آوا و نواها استفاده می‌کردند، گفت: کمتر فعالیت اقتصادی را می‌بینید که حضور شعر و موسیقی در آن کمرنگ باشد.

    وی آوازها را مستتر در همه امور از جمله نیایش و سوگ، کاشت و برداشت، لعن و دوشیدن حیوانات و… دانست و تاکید کرد: مردمانِ منطقه‌ی لر نشینِ زاگرس، پیوند و الفتی عمیق با موسیقی دارند و در نقاط مختلف آوازهای ویژه‌ای را استفاده می‌کنند. مثلا در لرستان آواز «علی دوستی» از نغمه‌های خاص بوده و همه مردم لُر به آن عشق می‌ورزند و ماندگاریِ بسیاری از نواها و آواهای لر، به تاریخِ این سرزمین باز می‌گردد.

    اسدپور همچنین از ویژگی‌های آواز «یاریار» سخن گفت و آن را بر دو شِق تعریف کرد: یکی مختص مناطق کهگیلویه و بویراحمد و منطقه لردگان است و دیگری که پیچ و خم و فراز و فرودهایی دارد به منطقه «چرام» باز می‌گردد.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا لردگان منطقه‌ای مشترک میان بختیاری و لرستان تعریف می‌شود یا خیر، گفت: شخصا اهل لردگان هستم و ما در سرِ مرزِ کهگیلویه و بویراحمد و بختیاری قرار داریم. امتزاج قومیتی باعث شده است که ما تاثیراتی از موسیقی کهگیلویه و بویراحمد و فارس و قشقایی دریافت کنیم. این بده بستان‌های فرهنگی از گذشته رواج داشته که از بخش‌هایی از موسیقیِ «چوپانی» نشأت می‌گیرد.

    اسدپور توضیح داد: چوپانان در آمد و شُدهای خود در طبیعت با هم می‌نشستند و راویان و انتقال دهندگان موسیقی بودند.

    وی همچنین دهل و نقاره را سازهای اشتراکِ ساز میان کهگیلویه و بویراحمد و قشقایی تعریف کرد و گفت: سازهای کرنا و سرنا جزو اشتراکات قوم بزرگ لر هستند. «لردگان» از یک سو با آواهای بختیاری و خوزستان و ایذه در ارتباط است و از سویی دیگر با مسجد سلیمان در می‌آمیزد و از ناحیه شمال نیز با اصفهان و بروجن مرتبط می‌شود و لذا از غنای خاصی برخوردار است.

    اسدپور در خصوص پر رنگ بودنِ وجهِ آوازهای تغزلی در میان اقوام لر، به نقش جغرافیا اشاره کرد و گفت: منطقه لردگان سرشار از فراز و نشیب جغرافیایی و دشت‌های وسیع است و زمانی این خطه را هند کوچک می‌نامیدند.

    منبع: تسنیم
    https://musiceiranian.ir/?p=432309
       
    برچسب ها کوروش اسدپور

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *