×
×

موسیقیدان ایرانی الهامات گوته از حافظ را به گوش جهانیان می‌رساند
روایت علی رهبری از گوته و حافظ جهانی می شود

  • کد نوشته: 429657
  • حمیده موسوی
  • شنبه, ۸ام خرداد ۱۴۰۰
  • ۰
  • علی رهبری موزیسین بین‌المللی ایرانی به پیشنهاد یک کمپانی آلمانی یکی از آثار گوته را برای صدای چند خواننده، گروه کر و ارکستر سمفونیک می‌سازد.
    روایت علی رهبری از گوته و حافظ جهانی می شود
  • علی رهبری موزیسین بین‌المللی ایرانی به پیشنهاد یک کمپانی آلمانی یکی از آثار گوته را برای صدای چند خواننده، گروه کر و ارکستر سمفونیک می‌سازد.

    به گزارش موسیقی ایرانیان، علی رهبری (آهنگساز و رهبر ارکستر ایرانی) که فعالیت‌های جدی بین‌المللی‌ دارد، به پیشنهاد کمپانی انتشارات موسیقی آلمانی ناکسوس «دیوان شرق و غرب» ولفگانگ گوته شاعر، فیلسوف، و اندیشمند آلمانی را برای صدای چند خواننده بین المللی، گروه کر و ارکستر سمفونیک می‌سازد.

    علی رهبری، موسیقیدان، آهنگساز و رهبر ایرانی خالق آثاری چون «نوحه خوان» و «خون ایرانی» است که دوران قرنطینه کرونا را به مجالی برای آهنگسازی تبدیل کرده است. وی آثار مختلفی را در مجموعه «مادرم ایران» و بر پایه موسیقی ایرانی خلق کرده است.

    علی رهبری پس از به پایان رساندن آثاری چون، «چنین گفت زرتشت» (حدود ۶۰ دقیقه)، «اُپرای غمنامه پارسی» نوشته «ایشی لوس» (حدود ۷۸ دقیقه) و «بلبل‌های پارسی» روی شعر سعدی شیرازی برای خوانندگان سنتی ایرانی (حدود ۲۲ دقیقه) قرار است به پیشنهاد کمپانی انتشارات موسیقی آلمانی ناکسوس، «دیوان شرق و غرب» ولفگانگ گوته شاعر، فیلسوف، و دانشمند آلمانی را که تماما با الهام از غزلیات اعجاب‌انگیز حافظ خلق کرده، برای صدای چند خواننده بین المللی، گروه کر و ارکستر سمفونیک بسازد.

    کتاب شعر گوته «دیوان غربی-شرقی» یا «دیوان باختری-خاوری» اثری است که در سال ۱۸۱۹ منتشر شده و گفتارهای گوناگون آن الهام گرفته از حافظ و فرهنگ ایرانی است.

    این دیوان اشعار ۱۲ گفتار به نام‌های «نواگرنامه» (مغنی نامه)، «حافظ‌نامه»، «مهرنامه»، «اندیشه‌نامه»، «رنج‌نامه»، «اندرز‌نامه»، «تیمور‌نامه»، «زلیخانامه»، «ساقی‌نامه»، «زبانزد‌نامه»، «پارسی‌نامه» و «پردیس‌نامه» است.

    رهبری مدیر هنری سابق ارکستر‌های سمفونیک شهر‌های بروکسل، پراگ، زاگرب، مالاگا، و تهران که به عنوان رهبر ارکستر در موسیقی کلاسیک شهرت جهانی پیدا کرد، از آهنگسازان سمفونیک است که موسیقی سنتی و ردیف دستگاهی ایرانی را از کودکی آموخته و ردیف‌های استاد صبا را نزد استاد «رحمت اله بدیعی» فرا گرفته است.

    او فارغ‌التحصیل هنرستان عالی موسیقی ملی و آکادمی موسیقی و هنرهای زیبای شهر وین است و پس از حسین دهلوی و کمال پورتراب به مدت سه سال رییس هنرستان عالی موسیقی ملی و کنسرواتوار تهران بوده است. او در مسابقات جهانی رهبری ارکستر در فرانسه موفق به کسب مدال طلا شده و در مسابقات جهانی رهبری ارکستر در سویس برای ایران مدال نقره به ارمغان آورده است.

    رهبری از سوی بیش از ۱۲۰ ارکستر سمفونیک جهان برای رهبری بیش از ۱۵۰۰ کنسرت در تمام قاره‌ها، از جمله پراگ، پاریس، مسکو، وین، زالسبورگ، برلین، لندن، امستردام، بروکسل، تورنتو، توکیو، مکزیک و… دعوت شده است.

    علی رهبری به عنوان رهبر میهمان دایم فیلهارمونیک چک، بلگراد، و بروکسل دستیار هربرت فون کارایان در ارکستر فیلارمونیک برلین و فستیوال زالسبورگ فعالیت کرده و رهبری دایم و مدیر هنری ارکستر‌های سمفونیک در شهرهای بروکسل، پراگ، زاگرب، مالاگا و تهران را به عهده دارد.

    این رهبر ارکستر همچنین بیش از ۲۵۰ البوم در بازار جهانی دارد که قسمت‌هایی از ۶ آهنگساز ایرانی است. وی همچنین دارای بالاترین نشان هنری کشورهای بلژیک، جمهوری چک و اسپانیا است.

    منبع: موسیقی ایرانیان
    https://musiceiranian.ir/?p=429657
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *