کتاب «۱۲ چهار مضراب برای سنتور» به پژوهش، آهنگسازی و اجرای پژمان طاهری به همراه یک لوح فشرده در اختیار شنوندگان و علاقه مندان موسیقی ایرانی قرار گرفت.
پژمان طاهری درباره این اثر نوشته است:
«چهارمضرابهای پیشِ رو در حدفاصل سالهای ۱۳۷۶ تا ۱۳۹۸ ساخته شده و ترتیب آنها در این کتاب بر مبنای زمان ساخت آنهاست.
اکثر این چهارمضرابها بهصورت گروهی اجرا یا ضبط شده که شماری از آنها در آلبومهایی مانند امیرکبیر و سوگواران خموش و نیز برنامه «بار دیگر شهری که دوست میداشتم»، منتشر شده و تعدادی دیگر، با وجود ضبط استودیویی، تاکنون انتشار نیافته است.
نتنویسی قطعات این کتاب با توجه به اجرای آنها با ساز سنتور صورت گرفته است، بنابراین برای اجرای این قطعات با دیگر سازها یا گروهنوازی، تغییرات متناسب با امکانات اجرایی آن سازها اجتنابناپذیر است. پیداست که موسیقی بهطور کامل و با تمام جزئیات و حالات به خط نت درنمیآید، بنابراین هنرجویان، برای اجرای دقیق و صحیح این قطعات، بینیاز از راهنمایی معلمان خود نخواهند بود»
پژمان طاهری از جمله هنرمندانی است که از هفت سالگی نوازندگی سنتور را نزد جواد داوری آغاز کرده است. این هنرمند از سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۳۷۷ نزد مجید کیانی به فراگیری ردیف میرزا عبدالله پرداخت. طاهری پس از فارغالتحصیلی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، به فعالیت حرفهای در عرصه آهنگسازی و گروهنوازی روی آورد و گروه ایرانی را که در همان سالهای دانشجویی به همراه برادر خود، اردوان طاهری بنیان نهاده بود تا به امروز، هدایت کرده است.
وی تحصیلات خود را در سال ۲۰۰۳ در شهر وین در رشته آهنگسازی الکتروآکوستیک ادامه داد و پس از آن از سال ۲۰۰۴ در مقطع دکتری اتنوموزیکولوژی، تحت نظر پروفسور گرلینده هاید و رودیگر لولکر به نگارش رساله دکتری خود پرداخت. در سال ۱۳۷۵ پژمان طاهری به عضویت گروه شیدا درآمد و حاصل آن کنسرتهای متعدد به همراه مرحوم محمدرضا لطفی در شهرهای پاریس، لندن، زوریخ، مونیخ، ونیز و فلورانس بود.
از پژمان طاهری آلبومهای «ریشه در خاک»، «اشعار مولانا»، «سوگواران خموش» با صدای علیرضا قربانی و «امیرکبیر» به خوانندگی شهرام ناظری تاکنون به بازار آمده است.
«یک الف ناقابل» نیز یکی از فیلمهایی است که با آهنگسازی پژمان طاهری در سالهای دور برنده موسیقی جشنواره سینمای مستند شده بود.
آوانگاری آثار حبیب سماعی به همراهی اردوان طاهری، تنظیم و آوانگاری هشت تصنیف قدیمی در دستگاه شور به روایت محمدرضا شجریان، آوانگاری آثار سید حسین طاهر زاده و به چهارده روایت، از جمله کتابهای منتشر شده پژمان است. او همچنین در ژانر موسیقی الکترو اکوستیک دست به تجربه نوینی در سال ۱۳۸۱ زد که با نام «طرحی نو» با تکنوازی جمشید عندلیبی و شادی فتحی به مدت چهار شب در تالار وحدت تهران روی صحنه رفت.
دیدگاهتان را بنویسید