×
×

هنرآنلاین/

  • کد نوشته: 42444
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲ام مهر ۱۳۹۲
  • ۱ دیدگاه
  • در همه دنیا سالن های برگزاری کنسرت دارای امکانات ویژه از جمله صدابرداری مناسب، ظرفیت بالا، نورپردازی خوب هستند که با وجود این ویژگی ها هنوز سطح قیمت بلیت ها و اجاره سالن ها متعادل است در حالیکه در ایران به ویژه پایتخت فقط تعداد محدودی از سالن ها مجهز هستند و حتی تالار وحدت […]

  • در همه دنیا سالن های برگزاری کنسرت دارای امکانات ویژه از جمله صدابرداری مناسب، ظرفیت بالا، نورپردازی خوب هستند که با وجود این ویژگی ها هنوز سطح قیمت بلیت ها و اجاره سالن ها متعادل است در حالیکه در ایران به ویژه پایتخت فقط تعداد محدودی از سالن ها مجهز هستند و حتی تالار وحدت یا تالار رودکی پارکینگ ندارند که بسیاری از مخاطبان از این موضوع ناراحت هستند، با وجود این همه مشکلات و کمبود تجهیزات هر ساله قیمت بلیت های کنسرت و اجاره سالن‌ها سر به فلک می کشد که به همین بهانه به سراغ سالن های برگزاری کنسرت در تهران رفتیم تا ویژگی های آنها را بررسی کنیم:

    تالار وحدت

    زیر بنای تالار وحدت بالغ بر ۱۵۰۰۰ مترمربع است و مساحت کل ساختمان در ۷ طبقه و زیرزمین‌ها به ۲۱۰۰۰ متر مربع می‌رسد.

    این تالار شامل یک سالن همکف و سه طبقه بالکن به صورت نعل اسبی است که دارای ۲۰ کابین مخصوص در ۲ ضلع غربی و شرقی، جایگاه ویژه واقع در بالکن اول و یک جایگاه مخصوص واقع در بالکن دوم است که در مجموع گنجایش ۷۴۰ تماشاگر را دارد.

    نمای بیرونی بالکن‌ها به شکل نیم دایره است که از داخل به سبک کنگره‌های هخامنشی گچ بری شده است.

    همچنین ساختمان دارای دو زیرزمین (محل استقرار الکترموتورهای صحنه و ماگنت نور و پاورهای مربوطه)، تالارکنسرت، شامل صحنه و سالن تماشاگران در طبقه همکف و ساختمان اداری است.

    آوانسن یا صحنه‌ی پیش آمده تالار وحدت، با ارتفاع استاندارد ۸۰ سانتی متر و قوس اصلی به شعاع ۱۵ متر و دهانه ورودی رینه‌ها شکاف‌های نورپردازی چپ و راست آوانسن ۱۴ متر و ۳۰ ‌سانتی‌متر عرض دارد.

    سن اصلی تالار وحدت با عرض ۱۲ متر و بیش از ۱۰ متر عمق دارای ۳ سیستم سن متحرک است.

    تالار وحدت دارای دو پرده اصلی نمایش است که با فاصله یک متر و نیم از هم و در قاب‌های جانبی صحنه کاملاً پنهان می شود. این تالار دو سیستم پرده آهنی ضد حریق و کاملاً آکوستیک دارد.

    سیستم نورپردازی تالار وحدت ساخت شرکت ADB بلژیک و تحت لیسانس آلمان است. این سیستم دارای ۱۲۰ مدار ۵ کیلووات و ۱۲۰ مدار ۲ و نیم کیلووات است که در قسمت‌های مختلف سالن تماشاگران و صحنه به وسیله کوبلینگ‌های مخصوص فلزی تقسیم شده است.

    این تالار دارای یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین سیستم‌های صوتی حال حاضر دنیاست که در تاریخ ۲۲ بهمن سال ۱۳۸۸ توسط شرکت ایرانی نصب و توسط نماینده شرکت Meyer راه‌اندازی و کالیبره شد.

    امکانات تصویری تالار وحدت نیز شامل امکان تصویر برداری با سه دوربین و پروجکشن‌ها و امکان پخش تصویر است که تاکنون برنامه‌های متعددی را پوشش داده است.

    اما این سالن در بسیاری از مواقع از نظر کیفیت صدابرداری در سطح پایینی قرار دارد و نبود پارکینگ سبب شده است که بهترین ویژگی های آن نیز به چشم مخاطبان نیاید.

    تالار رودکی

    ساخت تالار رودکی که همزمان با تالار وحدت شروع و افتتاح گردید شامل سالن اصلی در طبقه سوم و بالکن در طبقه چهارم است که مجموعا گنجایش ۲۰۰ نفر را دارد.

    سن تالار رودکی ثابت است و فقط برای تمرین ارکستر و اجرای گروه‌های موسیقی طراحی شده است.

    همچنین انتهای صحنه به اجرای گروه‌های ارکسترال و گروه کر اختصاص داده شده است.

    در آذرماه ۱۳۸۸ تالار رودکی مجهز به سیستم نور تحت لیسانس شرکت ADB و صدای DYNACORD آلمان شد.

    دی ماه ۱۳۸۹ مراحل تعمیر، ترمیم و تجهیز نهایی تالار رودکی شامل نصب دوربین‌های تصویربرداری، پل نوری، سیستم آکوستیک، کف پوش، پرده پرتابل و ویدئو پروجکشن و همچنین تعویض سن و صندلی‌ها و تجهیز سیستم نوری انجام پذیرفت.

    همچنین ۸۱ رفلکتور صدا در سقف طراحی شده است که گروه اجرایی را بی‌نیاز از میکروفون خواهد کرد.

    همچنین ارتقا سیستم صوتی تالار شامل میکسر دایاناکورد و میکروفن‌های متعدد امکان ضبط همزمان برنامه‌ها را فراهم می‌کند.

    تالار رودکی میزبان کنسرت گروه‌های موسیقی سنتی، کلاسیک و اجراهای ارکسترال بوده است. کنسرت گروه‌های موسیقی معاصر، مدرن، تلفیقی، سنتی، رسیتال های پیانو، ویولن، فلوت، گیتار کلاسیک، ارکستر مجلسی، کر فیلارمونیک و کنسرت همنوازان و بسیاری برنامه های موسیقایی دیگر در تالار رودکی اجرا شده‌اند.

    شایان ذکر است کلیه طبقات تالار رودکی در زمان افتتاح به استقرار مدیر و رهبر ارکستر، نوازندگان سازها، بخش فنی، تمرین و اجرا اختصاص داشته است که در طول زمان به واحدهای اداری تبدیل شده است.

    اما به دلیل کوچک بودن این سالن بیشتر کنسرت های کوچک تر برگزار می شود و گروههای بزرگ از این تالار کمتر می توانند استفاده کنند.

    برج میلاد

    طبق گفته مسئولین مرکز همایش های بین المللی برج میلاد با توجه به ویژگی ها و برخورداری از امکانات منحصر بفرد و همچنین استفاده از منابع انسانی متخصص و مجرب و با استقرار سیستم های مبتنی بر مدیریت کیفیت و استاندارد سازی درصدد برگزاری رخدادهای مختلف براساس مدیریـت رویدادها و رخدادها است.

    سالن اصلی حافظ :

    سالن اصلی با ظرفیت ۱۶۰۰ نفر در دو طبقه همکف و بالکن، قابلیت برگزاری همایش ها، کنسرت های موسیقی و پخش فیلم را داراست. با در نظر گرفتن کاربری سالن اصلی برای همایش ها، سخنرانی، اجرای کنسرت، سینما، با استفاده از تکنیک Line Array به صورت معلق در قسمت های مرکز – راست – چپ بالای سن به سمت تماشاگران و مخاطبان قرار گرفته است و بلندگو ها از سری Vertec است.

    افزون بر تجهیزاتی که بیان شد، برای تولید حجم کافی صدا به هنگام اجرای کنسرت یا پخش موسیقی، چهار Sub Woofer در قسمت زیر صحنه تعبیه شده است. ضمنا LED به مساحت ۴۸ متر مربع قابلیت پخش تصاویر ، فایل های ویدئویی و … را دارا می باشد.به دلیل وسعت ساختمان و فضاهای مرکز همایش ها، پارکینگ ها اطلاع رسانی محیطی و پخش موسیقی پیش زمینه از طریق این سیستم امکان پذیر می باشد.

    اما با تمامی این ویژگی ها در کنسرت ها به ویژه کنسرت های پاپ مشاهده شده است که صدا برای چند لحظه قطع می شود و این مشکل اصلی این سالن محسوب می شود.

    اریکه ایرانیان

    سالن کنسرت اریکه ایرانیان در طبقه اول مجتمع قرار داشته، دارای ظرفیت ۱۴۵۰ صندلی است؛ قسمت‌هایی از سن این کنسرت هال به صورت متحرک بوده، سالن آن با مساحت ۱۴۰۰ مترمربع در یک و نیم طبقه بنا شده‌است.

    علاوه برسالن اصلی، مجموعه کنسرت هال دارای اتاق‌های گریم خانم‌ها و آقایان، اتاق مانیتورینگ، اتاق صدا، اتاق تصویربرداری، سالن تشریفات (VIP) و اتاق‌هایی برای مدیریت و کارکنان با مساحت ۶۰۰ متر مربع است.

    از ویژگی‌های سالن کنسرت، طراحی آن به گونه‌ای است که می‌توان از آن به صورت چند منظوره برای برگزاری سمینارها، همایش‌ها، شوهای تلویزیونی، تئاتر و غیره استفاده کرد؛ این سالن اولین سالن کنسرت در خاورمیانه است که از سیستم صوتی کاملاً حرفه‌ای شامل میکسر ۵۲ کانال (LEGEND3000) بهره می‌برد.

    سیستم بلندگوهای سالن از نوع Line Array است که قابلیت پخش صوت یکنواخت در سالن، ضبط همزمان ۴۸ تراک مجزاهنگام اجرای موسیقی، تغییر بعد از ضبط و نیز تصحیح صدا در محیط را بدون نیاز به حضور در استودیو، را داراست؛ علاوه بر آن قابلیت ضبط صدا و تصویر به طور همزمان (فرمت دیجیتال) با قابلیت پخش فیلم تحت استاندارد THX با بلندگوهای Three Way Screen Array برای تفکیک بهتر پخش صوت فیلم از دیگر ویژگی‌های این سیستم است.

    طراحی فضای سالن کنسرت به صورت مدرن با ترکیبی از Space Frame و MDF و چوب و پارچه، تمامی سطوح آن با سیستم آکوستیک صدا همگون و هارمونی خاصی ایجاد می‌کند.

    همچنین این سالن مانند سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران دچار مشکلاتی است که مهم ترین آنها این است که مخاطبانی که در انتهای سالن می نشینند به راحتی نمی توانند صحنه را ببینند.

    فرهنگسرای نیاوران، سالن اصلی (خلیج فارس)

    با ظرفیت ۲۶۲ صندلی که هم به عنوان سالن سینما از آن استفاده می شود و هم برای اجرای تئاتر، کنسرت موسیقی و برگزاری سمینار، همایش و نشستهای تخصصی. کلیه تجهیزات سمعی و بصری برای این برنامه ها در سالن پیش بینی شده است.

    از عمده مشخصات سالن خلیج فارس می توان به میز صدا با قابلیت ۲۰ خط صدا، میز نور با قابلیت کنترل ۴۸ خط پروژکتور،قابلیت پخش اسلاید پروژکشن، ضبط صوتی VCD – DVD – VHS – CD پخش فیلمهای ۳۵ میلی متری نام برد. عرض دهانه سن سالن ۷۸۴ سانتی متر، عرض داخل سن ۱۰ متر و عمق سن ۱۱ متر، ارتفاع ۷ متر و عمق آوانس (تا پرده بغل رو) ۴ متر می باشد و برای اجراهای صحنه ای و برگزاری کنسرت های موسیقی استاندارد است.

    تالار ایوان شمس

    داراى مدرن ترین تجهیزات جهت برگزارى کنسرت ها، نمایش ها، سمینارها و همایش ها ، افتتاحیه فیلم هاى سینمایى ، اعم از ٣۵ میلیمترى و سه بعدى که سالن اصلى ۴۰۰ صندلی و سالن کوچک دارای ۷۰ صندلی است.

    همچنین سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران از نظر صدا برداری بسیار ضعیف است و مشکل دیگر این سالن این است که ردیف های آخر اصلا به صحنه اشراف کافی ندارند و این موضوع مشکل این سالن را نشان می دهد.

    با این وجود بسیاری از سالن هایی که در تهران وجود دارند دارای مشکلات فراوانی هستند اما به گفته بسیاری از برگزار کننده کنسرت های موسیقی قیمت سالن ها هر روز بیشتر و بیشتر می شود و نرخ ثابتی برای آن وجود ندارد.

    https://musiceiranian.ir/?p=42444
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *