×
×

موسیقی کردی “ژیوار” طنین‌انداز شد

  • کد نوشته: 42402
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱ام مهر ۱۳۹۲
  • ۰
  • نشست ماهانه موسیقی فرهنگسرای ارسباران شنبه ۳۰ شهریور با تجلیل از دو پیشکسوت موسیقی ایرانی شامل فخری ملک‌پور و میلاد کیایی و اجرای چند قطعه کردی توسط گروه “ژیوار” برگزار شد. به گزارش خبرنگار مهر، در این نشست موسیقایی که با عنوان “مهرگاه موسیقی” توسط کانون موسیقی فرهنگسرای ارسباران برگزار شد از فخری ملک‌پور نوازنده […]

  • نشست ماهانه موسیقی فرهنگسرای ارسباران شنبه ۳۰ شهریور با تجلیل از دو پیشکسوت موسیقی ایرانی شامل فخری ملک‌پور و میلاد کیایی و اجرای چند قطعه کردی توسط گروه “ژیوار” برگزار شد.

    به گزارش خبرنگار مهر، در این نشست موسیقایی که با عنوان “مهرگاه موسیقی” توسط کانون موسیقی فرهنگسرای ارسباران برگزار شد از فخری ملک‌پور نوازنده پیشکسوت پیانو و میلاد کیایی نوازنده و مدرس پیشگام سنتور تقدیر به عمل آمد.

    تجلیل از پیشکسوت نوازندگی پیانو

    رامبد صدیف خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی در تجلیل از مقام هنری فخری ملک‌پور گفت: خانم ملک پور از آن دسته هنرمندانی است که در کنار همسر خود سالها برای اعتلای موسیقی ایرانی تلاش کرد. اوکارهایی را برای ارتباط پیانو و موسیقی ایرانی انجام داد که بدون اغراق نظیر آن را کمتر می توان یافت.

    وی ادامه داد: به اعتقاد من برای فخری ملک‌پور ۱۰۰ عنوان کتاب هم بنویسیم اقدامی بسیار ناچیز است. ضمن اینکه تجلیل از این بزرگواران بی ادعای موسیقی آنقدر در برابر بزرگی آنها ناچیز است که نمی تواند یک هزارم توانایی آنها را به مخاطبان بشناسند. فخری ملک‌پور هم از همین هنرمندانی است که از دیدگاه من یکی از ممتاز ترین نوازندگان پیانو درایران است.

    من اولین میلاد ایرانم

    جهانشاه برومند نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی هم در این مراسم با اشاره به سالروز تولد چند هنرمند پیشکسوت موسیقی خاطرنشان کرد: من خیلی خوشبختم که امروز در شرایطی روی صحنه امدم که سالروز تولد عزیزانی چون میلاد کیایی و محمدرضا شجریان است.

    وی ادامه داد: من بیست سال است که از نزدیک با میلاد کیایی ارتباط تنگاتنگی دارم. او یکی از هنرمندانی بود که در این سالها با مشورت ها و تشویق هایش همیشه همراه من بود. امیدوارم او و هم نسلانش تا سالهای سال در حوزه موسیقی موفق باشند.

    میلاد کیایی هم در این مراسم با تقدیر از برگزارکنندگان مراسم گفت: اسم من میلاد است. من اولین اسم میلاد در ایرانم و درود بر پدرم که این نام را برای من انتخاب کرد. البته دومین نام میلاد در ایران ۱۷ سال از من کم سن‌تر است و حالا ما انواع اقسام میلاد را داریم؛ برج میلاد، سوپر مارکت میلاد، پوشاک میلاد، قصابی میلاد و بسیاری از موارد دیگر که نام میلاد روی آنهاست. به من گفته‌اند وقتی پدرم برای صدور شناسنامه به اداره ثبت احوال رفته حتی از وی پرسیده اند میلاد نام دختر است یا پسر؟

    این نوازنده سنتور افزود: روز تولد من مصادف با صلح در جهان است. یعنی همان روزی که روزولت، استالین و چرچیل برای امضای معاهده صلح به ایران می آیند، من متولد می شوم از این رو پدرم این نام را برای من انتخاب کرد. البته می خواهم یک نکته جالب دیگر را هم به شما بگویم اینکه شماره شناسنامه من ۲۴۶۸ است که جالب بودن آن شامل حال من شده است.

    وی قبل از پخش قطعه موسیقایی “یک روز از زندگی” تصریح کرد: محصولی که می شنوید بین سال های ۵۹ تا ۶۰ در کوران جنگ ایران و عراق و زمانی که عراق اعلام کرده بود قصد بمباران تهران را دارد، ساخته شده بود. یادم می آید همه به من می گفتند که چه دل خوشی دارم که این چنین برای ساخت یک قطعه موسیقی انگیزه داری که البته من این دل خوش را داشتم و در بحبوبه ای که همه درگیر جنگ بودند با همراهی دوستانم این قطعه را ساختیم.

    کیایی در بخش دیگری از صحبتهایش با انتقاد از برخی خواننده های موسیقی ایرانی گفت: یکی از اشکالات برخی خواننده ها این است که تصور می کنند آن قطعه موسیقایی که خوانده اند به آنها تعلق دارد و کمتر پیش آمده که نام آهنگساز را در محافل به زبان بیاورند. این اشکال در صنف ما نوازنده ها هم وجود دارد آن هم وقتی است که همه از نوع نوازندگی ما تعریف می کنند ما فراموش می کنیم که این ساز خوش صدا سازنده ای دارد که بهتر است از او نیز یادی کنیم.

    اجرای گروه موسیقی ژیوار کردستان

    به گزارش خبرنگار مهر، گروه موسیقی ژیوار کردستان هم که به تازگی جایزه ویژه فستیوال رانیه عراق را دریافت کرده است در این مراسم قطعاتی را برای مخاطبان اجرا کرد.

    اجرای قطعات بی کلام از جمله قطعه “۱۰ ضربی کردهای خراسان”، اجرای گروه‌نوازی براساس مقام سحری، قطعه “چهار مضراب افشاری” به آهنگسازی علی نجف‌پور و یک قطعه فولکلور از گروه کامکارها از جمله قطعاتی بود که در این برنامه توسط گروه ژیوار به سرپرستی ژیوار شیخ الااسلامی اجرا شد.

    همچنین صبا خادم نوازنده تار و از شاگردان استاد حسین یوسف زمانی، مهوش کیانی از شاگردان علیرضا پورامید، شرح قاموسی نوازنده قانون از شاگردان ملیحه سعیدی و کاظم واعظی خواننده و فیروز دهقان نوازنده سه تار از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم به شکل جداگانه به اجرای برنامه پرداختند.

    اعلام جزییات تشکیل کارگاه “گوش” با هدف شناخت و درک موسیقی، معرفی اتودهای شنیداری، تمیز دادن نقد از اعمال نظر شخصی، آشنایی با واژه های موسیقی و بالابردن سطح عمق شنوایی آثار موسیقایی، مباحثی پیرامون بهداشت نوازنده، گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد علی جعفریان، گرامیداشت سالروز تولد تعدادی از هنرمندان موسیقی از جمله برنامه هایی بود که در نشست ماهانه کانون موسیقی فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

    حسن ناهید، هوشنگ ظریف، حسین یوسف زمانی، مهدی آذر سینا، رامبد صدیف، سهیلا پورگرامی از جمله مهمانان ویژه این نشست ماهانه که با اجرای علیرضا پور امید برگزار شد، بودند.

    https://musiceiranian.ir/?p=42402
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *