×
×

در مراسم اختتامیه مسابقه رادیویی «صدا آزاد» مطرح شد

  • کد نوشته: 42054
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۵ام شهریور ۱۳۹۲
  • ۰
  •  علی مرادخانی، معاون هنری در مراسم اختتامیه مسابقه صدا آزاد که در قالب برنامه سبقت آزاد رادیو برگزار می‌شود، گفت: امیدواریم صداوسیما برای این گونه فعالیت‌ها بیش از پیش قدم بردارد و موفق باشد. به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، مرادخانی با بیان اینکه انتظارات بیشتری از صداوسیما می‌رود و امیدواریم بعدها صداوسیما […]

  •  علی مرادخانی، معاون هنری در مراسم اختتامیه مسابقه صدا آزاد که در قالب برنامه سبقت آزاد رادیو برگزار می‌شود، گفت: امیدواریم صداوسیما برای این گونه فعالیت‌ها بیش از پیش قدم بردارد و موفق باشد.

    به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، مرادخانی با بیان اینکه انتظارات بیشتری از صداوسیما می‌رود و امیدواریم بعدها صداوسیما هم به ابعداد مختلف موسیقی بپردازد، ادامه داد: رسانه‌ها و از جمله صداوسیما اگر اتفاقی در حوزه موسیقی می‌افتد، بسیار تأثیرگذار هستند. سعی کنیم این حوزه از فرهنگمان را در حاشیه قرار ندهیم و به هنرمندان میدان دهیم.

    در مراسم اختتامیه دومین دوره مسابقه رادیویی «صدا آزاد» جمعی از پیشکسوتان و فعالان حوزه موسیقی از جمله دکتر محمد سریر، دکتر پیروز ارجمند، لوریس چکناواریان، سالار عقیلی، بهرام حصیری، بیژن بیژنی، رضا صادقی و … حضور داشتند.

    این مراسم همچنین با حضور محمد حسین صوفی (معاونت صدا) و علی مرادخانی (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) همراه بود.

     بنا بر اعلام مجری، مراسم شامگاه شنبه (۲۳ شهریور ماه) دو شگفتانه داشت؛ شگفتانه اول حضور رضا صادقی و اجرایش به صورت زنده برای حضار بود و شگفتانه دوم حضور سالار عقیلی به همراه کیوان ساکت و اجرای آن‌ها به صورت زنده در جمع حضار.

    *** سالار عقیلی و پیشنهاد تاسیس ارکستر به رادیو جوان

    در بخش ابتدایی این مراسم سالار عقیلی که به عنوان یکی از داوران این جشنواره حاضر بود، با بیان اینکه پس از چندین ماه بالاخره مسابقه «صدا آزاد» به پایان رسید و امروز نفرات برگزیده این مسابقه مشخص خواهند شد، گفت: قرار نبود صحبت کنم و سخنور نیستم بلکه کوچکترین عضو دریای موسیقی هستم.

    او ادامه داد: پس از اینکه مسابقه تمام شد به رادیو جوان پیشنهاد دادیم که ارکستری را تحت عنوان رادیو جوان تأسیس کنند؛ به دلیل اینکه استعدادهای بسیار خوبی را میان شرکت‌کنندگان دیدیم. باید دست این جوانان گرفته شود.

     *** عقیلی: اولین کسی که دستم را گرفت کیوان ساکت بود

    عقیلی همچنین با اشاره به خاطره‌ای مربوط به اولین اجرای کنسرتش در ۱۹ سالگی، خاطرنشان کرد: ۱۹ ساله که بودم اولین کسی که دست مرا گرفت و در این سالن نیز حضور دارد و من نیز مدیون او هستم، کیوان ساکت بود.

    او با اشاره به اولین کنسرتش که با ارکستر وزیر به سرپرستی کیوان ساکت اجرا کردند، گفت: کیوان ساکت بود که دست مرا گرفت و در این راه کسی باید همیشه پلکان ما باشد، غیر این باشد نمی‌شود.

    عقیلی همچنین افزود: چندی پیش یک سی‌دی‌ را با یکی از جوانان منتشر کردم که خیلی‌ها گفتند چرا با افراد کم سن‌ و سال کار می‌کنی؛ در صورتی که اینها خیلی با استعداد هستند و باید دست آن‌ها را گرفت.

     *** عقیلی و خاطره‌ای از مرداخانی

    این خواننده موسیقی سنتی ضمن تشکر از حضور علی مرادخانی، معاون هنری به بیان خاطره‌ای از گذشته با وی پرداخت و گفت: پیش از همکاری‌ام با کیوان ساکت در تالار وحدت قرار بود کنسرتی را اجرا کنم که علی مرادخانی مخالفت می‌کرد و می‌گفت این تالار بزرگ است و تماشاگر در آن پر نمی‌شود و باید به سالن رودکی برویم. ۱۹ سالم بود که گفتم پر می‌کنیم و آشنا داریم و همین‌طور هم شد. یک روز دیگر که علی مرادخانی را دیدم ایشان پشت من زدند و گفتند که شنیدم سالن را پر کرده‌ای، فکر نمی‌کردم از شما بعید بود!

     *** معاون هنری: نقش صداوسیما در عرصه موسیقی بی‌بدیل است

    علی مرادخانی، معاون هنری در ادامه این مراسم به عنوان سخنران به روی سن رفت.

    او که به تازگی در سمت جدید منصوب شده است، در ابتدای سخنانش گفت: می‌گویند آدم اول کار خیلی نباید صحبت کند، چون بعدا گیر می‌کند.

    وی در ادامه با اعتقاد بر اینکه حوزه موسیقی، حوزه‌ی بسیار شگرفی است و بسیار مورد توجه است، خاطرنشان کرد: پیش از این از سال ۸۳ در مرکز موسیقی بودم. آن زمان تلاش‌های زیادی کردیم تا تمام ابعاد موسیقی این حوزه را فعال کنیم. زمانی که حوزه پاپ به راه افتاد برخی گفتند که اگر این بخش از موسیقی وارد شود بقیه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

    سپس با صحبت‌هایی که با بزرگان موسیقی از جمله دکتر محمد سریر انجام گرفت به این نتیجه رسیدیم که باید همه ابعاد موسیقی را در نظر بگیرم و فقط نباید خودمان را به یک نگاه محدود کنیم. سالار عقیلی هم آن زمان خیلی جوان بود و زمانی که روی صحنه رفت برای خیلی‌ها عجیب بود. پیش از این می‌دیدم که او از کسان دیگری جایزه می‌گرفت و امروز خودش جایزه می‌دهد.

    معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه در حوزه معاونت هنری مطالبات زیادی وجود دارد، گفت: یکی از مهمترین بخش آن‌ها موسیقی است که در ابعاد مختلف زندگی مردم تأثیرگذار است.

    مرادخانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه جوانان ما نیروهای بسیار فعالی هستند که نیاز به عنایت بیشتری دارند، گفت: اگر نگاهمان مسؤولانه باشد، در آینده حتما شاهد شکوفایی این عزیزان خواهیم بود. در این راستا نقش صداوسیما بی‌بدیل است و باید این فعالیت‌ها را به فال نیک بگیریم.

    علی مرادخانی در پایان سخنانش تأکید کرد: امیدواریم بخش موسیقی حوزه هنری هم این شرایط را بیشتر برای رشد و شکوفایی موسیقی کشورمان و جوانان فراهم بیاورد و در آینده هم شاهد هم‌افزایی وزارت ارشاد و صداوسیما باشیم.

    *** معاون صدا: مرادخانی بزرگترین هدیه دولت به هنرمندان بود

     محمدحسین صوفی، معاون صدا از دیگر سخنرانانی بود که در این مراسم به سخنرانی پرداخت و ضمن تبریک سمت جدید علی مرادخانی، اظهار کرد: باید از این انتصاب خوشحال باشم، چرا که بیش از ۳۰ سال است با علی مرادخانی سابقه رفاقت، آشنایی و دوستی داریم و تحقیقا او یکی از شایسته‌ترین انتصابات دولت یازدهم است و تحقیقا یکی از بهترین هدایایی که دولت می‌توانست به هنرمندان بدهد انتصاب علی مرادخانی بود.

    معاون صدا در ادامه گفت: امیدواریم با تعامل مسؤولان هنری و همکاری هنرمندان با صداوسیما بیش از این شاهد رونق و توسعه فعالیت فرهنگی و هنری کشور باشیم.

    *** به خاطر اعتماد بزرگان موسیقی به رادیو به خود می‌بالیم

    صوفی همچنین با اشاره به اینکه بسیار خوشحال است از این که از این برنامه استقبال شده است، گفت: بزرگان موسیقی کشور به عنوان استاد مربی در این برنامه تلاش و کمک‌های زیادی کردند. بر خودمان می‌بالیم به خاطر اعتمادی که این هنرمندان عزیز به رادیو و شبکه جوان دارند.

    وی همچنین در ادامه حضور رضا صادقی، سالار عقیلی و دکتر امیر الهامی را به عنوان داوران مسابقه «صدا آزاد» گرامی داشت و گفت: بسی مایه افتخار و مباهات است و تشکر از این عزیزان به خاطر حضورشان در شبکه جوان و همچنین تشکر از دوستان شبکه رادیو جوان برای برپایی این برنامه و همچنین همراهی و مساعدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

    *** رادیو در شبانه‌روز ۲۰۰۰ قطعه موسیقی پخش می‌کند

    معاون صدا در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تعامل هنرمندان با رادیو و همچنین پرداختن رادیو به حوزه موسیقی توضیح داد: یکی از قدیمی‌ترین هنرها و بخش عمده‌ای از برنامه‌های رادیو را موسیقی تشکیل می‌دهد. چه به صورت مستقل و چه به صورت کمکی. براین اساس در مجموع ۲۵ شبکه رادیویی ملی فعال در کشور، برخی شبکه‌ها مطلقا موسیقی محور هستند از جمله رادیو آوا و همچنین رادیو پیام که بخش عمده‌ای از برنامه‌هایش را موسیقی پر می‌کند.

    صوفی در بخشی از صحبت‌هایش با اعلام اینکه رادیو آوا و کلا رادیو در طول شبانه‌روز ۲۰۰۰ قطعه موسیقی با کلام و بی‌کلام پخش می‌کند، گفت: حتما یکی از جذابیت‌های رادیو استفاده از موسیقی است.

    او در پایان صحبت‌هایش اظهار امیدواری کرد: امیدواریم با برپایی این مسابقات استعدادها را شکوفا کنیم و با کمک دیگر مسؤولان در حوزه هنری بتوانیم در جهت شناسایی ذائقه موسیقیایی مردم قدم برداریم؛ چرا که کشورمان دارای ثروت غنی از انواع موسیقی است همچنین دارای سرمایه ارزشمند است که با تعامل صداوسیما می‌توان بیش از گذشته در جهت شناسایی،‌ تولید و آثار موسیقی قدم برداشت.

    *** محمد سریر: فعالیتم را در رادیو شروع کردم

    به گزارش ایسنا، حضور دکتر محمد سریر و تقدیر از وی یکی دیگر از اتفاقاتی بود که به این برنامه رونق بخشید.

     معاون صدا به همراه علی مرادخانی و همچنین مدیر شبکه جوان، بهنام احمدپور مبارکه به روی صحنه رفتند و از این استاد حوزه موسیقی تقدیر کردند.

    دکتر محمد سریر با اشاره به اینکه طی ۵۰ سال فعالیت همیشه مرا تشویق کرده‌اید و از این بابت خوشحالم، گفت: انتظار نداشتم و خیلی ممنونم.

    او در ادامه با اشاره به اینکه اتفاقا من فعالیتم را در رادیو با ارکستر جوانان شروع کردم، گفت: محمد نوری هم به عنوان خواننده ثابت این ارکستر بود و همچنین خوانندگان دیگری که به صورت آماتور حضور داشتند. این خودش راهی است برای جوانانی که از موسیقی استقبال می‌کنند اما اگر با یک سرپرستی و نگاه جدی‌تر و علمی‌تری دنبال شود و راه آینده را باز کند، کار خوبی خواهد بود.

    دکتر محمد سریر در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به نکته‌ای درخصوص موسیقی پاپ و سنتی گفت: موسیقی پاپ و سنتی گونه‌های مختلف ظرفی است که ما محتوا را داخل آن می‌ریزیم. این ظرف فرم است اما محتوا بسیار مهم است که داخل آن ریخته می‌شود. محتوا ارزشمند است که می‌تواند دارای عیار بالا باشد. اهمیت این فعالیت‌ها به محتواست نه فرم.

    این موسیقیدان همچنین با اشاره به شرکت‌کنندگان و کار آن‌ها اظهار کرد: این ترکیبی که خوانندگان و هنرمندان در گونه‌های مختلف انجام دادند کار خوبی است که همه عیار خود را محک زدند اما برخی برنامه‌ها که حتی در خارج از کشور انجام می‌شود، راهنمای خوبی نسبت به آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

    او در پایان اظهار کرد: ساخت این نوع برنامه‌ها می‌تواند آینده خوبی را تأمین کند.

    *** رضا صادقی: خوشحالم اتفاقی افتاده از جنس احترام رسمی

    بخش دیگری از این مراسم به حضور رضا صادقی، خواننده پاپ کشورمان روی سن و صحبت‌های او گذشت.

    رضا صادقی با بیان اینکه خوشحال است اتفاقی افتاده است از جنس احترام رسمی، گفت: علی مرادخانی همیشه با لبخندش احساس خوبی به برنامه‌ی موسیقی نشان می‌دهد.

    وی همچنین از حضور پیشکسوتان حوزه موسیقی تقدیر و تشکر کرد و همچنین از سالار عقیلی یاد کرد که اسمش به اندازه صدایش فوق‌العاده است.

    او در ادامه گفت: هر هنرمندی که به جایی می‌رسد به حرمت کسانی است که جان داده‌اند و من در اینجا به احترام شهدا که همیشه

    مدیون آن‌ها هستیم از شما حضار می‌خواهم به احترام همه این بزرگان که همه قدرشان را می‌دانیم بایستیم و ۱۰ ثانیه دست بزنیم.

    ** خاطره‌ای از اولین کنسرت رضا صادقی

    صادقی در ادامه خاطره‌ای از اولین کنسرتش گفت و اشاره کرد: سال ۷۴ بود که اجرا داشتم و کل آدم‌هایی که آمده بودند ۱۲ نفر بودند، کلی هم لذت بردم که ۱۲ نفر آمده بود اما به محض خوانندن من آن ۱۲ نفر، ۴ نفر شدند، برنامه که تمام شد دیدیم آن چهار نفر هنوز نشسته‌اند و پس از پایان اجرا متوجه شدم که این چهار نفر هم به خاطر من نیامده بودند بلکه مسافر بودند و جا نداشتند.

    رضا صادقی در پایان صحبت‌هایش گفت: شنیدم مردی آمده است در حوزه موسیقی که همه دوستان قدیمی من خاطرات خوبی از او دارند.

    *** مراسم تقدیر

    در بخش‌های مختلف این مراسم گروه ۴۰ دف به سرپرستی فرشید قریب‌نژاد، گروه تصنیف خوشه‌چین و همچنین گروه‌های دیگری از حوزه موسیقی پاپ به روی صحنه رفتند.

    همچنین جوایزی در بخش تک نوازی‌های سازهای غربی فرامرز نیک‌پور، نوازنده ساز دهنی کاوه صولتی، نوازنده فلوت شیما مهرتاج اهدا شد.

    به برگزیدگان موسیقی سنتی از جمله سازندگان تصنیف خوشه‌چین نیز جوایز اهدا شد.

    در بخش دیگری از این مراسم از محمود صالحی، وحید نورایی، منصور جلیل‌وند، محمود مهدوی و عصمت‌السادات سیدی به عنوان شرکت‌کنندگان این مسابقه تقدیر و تشکر شد.

    همچنین در بخش تصنیف نیز از میلاد یوسفی سرور، مهدی نوری و غلامرضا جان‌پناهی تقدیر صورت گرفت.

    در بخش دیگری از این مراسم پس از تقدیر از شرکت‌کنندگان، از خود داوران این مراسم نیز تقدیر به عمل آمد که هفت ماه داوری این مسابقه را بر عهده گرفته بودند.

    سالار عقیلی، رضا صادقی، دکتر پیروز ارجمند، دکتر امیر الهامی، رضا کلانتری، مهدی فخارزاده از جمله داورانی بودند که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.

    همچنین عوامل برنامه «سبقت آزاد» نیز مورد تقدیر قرار گرفتند. هادی ابوالفضلی به عنوان صدابردار، حمیده قادری، فاطمه آذری و عباس پیری تهیه‌کننده و سردبیر این برنامه بودند.

    اجرای این مراسم را ابوالفضل اینانلو و پیمان طالبی بر عهده داشتند.

     در بخش‌هایی از این مراسم سعید معدن‌کن (مدیر گروه جوان و جامعه رادیو جوان) گزارشی از روند شکل‌گیری مسابقه «سبقت آزاد» ارائه داد.

    در ابتدای این مراسم نیز نوازندگان سازدهنی، فلوت و پیانو نواختند. دکتر پیروز ارجمند و سالار عقیلی نیز بیانیه مربوط به مراسم اختتامیه را قرائت کردند.

    https://musiceiranian.ir/?p=42054
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *