×
×

نوازنده پیشکسوت دف:

  • کد نوشته: 41668
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۸ام شهریور ۱۳۹۲
  • ۰
  • مسعود حبیبی نوازنده پیشگام ساز دف با انتقاد از شرایط این سال‌های موسیقی به ویژه لزوم دویدن و پیگیری زیاد برای گرفتن مجوز کنسرت، از تشکیل یک گروه موسیقی تلفیقی در آینده نزدیک خبر داد. مسعود حبیبی نوازنده و آهنگساز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تشکیل یک گروه موسیقی تلفیقی گفت: با تلاشی که […]

  • مسعود حبیبی نوازنده پیشگام ساز دف با انتقاد از شرایط این سال‌های موسیقی به ویژه لزوم دویدن و پیگیری زیاد برای گرفتن مجوز کنسرت، از تشکیل یک گروه موسیقی تلفیقی در آینده نزدیک خبر داد.

    مسعود حبیبی نوازنده و آهنگساز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تشکیل یک گروه موسیقی تلفیقی گفت: با تلاشی که برخی از شاگردانم در انجمن موسیقی شیراز انجام دادند اوایل شهریور مراسم بزرگداشتی برای من با حضور حسام الدین سراج، فاضل جمشیدی، سامان احتشامی، محمود فرهمند و هادی صالح نیا برگزار شد که طی آن دو برنامه زنده توسط این هنرمندان و گروهی از دف‌نوازان در تالار احسان شیراز اجرا شد.

    حبیبی درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود در عرصه نوازندگی گفت: فعالیت‌های من در عرصه موسیقی فعلا در قالب حضور در استودیوهای متعدد برای ضبط آثار موسیقایی مختلف است که به دلیل تعدد آنها نام هیچکدام را به خاطر ندارم. اعتقاد دارم یک موزیسین حرفه ای  برای تامین معیشت وقتی برای کاری دعوت می شود نباید چندان از جزییات آن آلبوم اطلاعی داشته باشد.

    این نوازنده با اشاره به بی توجهی برخی از تولیدکنندگان آثار موسیقی نسبت به درج نام نوازندگان در بروشور آلبوم ها تصریح کرد: متاسفانه در بسیاری از آلبوم های موسیقی از یاد می برند که نوازنده ای هم وجود دارد و بهتر است نام آن را به عنوان یک هنرمند در جلد چاپ کنند اگرچه من یاد گرفتم که در این عرصه حرفه ای کار کنم، حرفه ای هم فکر کنم و دیگر توجهی به این مسائل و دغدغه ها نکنم چرا که گویی این صحبتهای ما تاثیر چندانی ندارد.

    وی با انتقاد از شرایط اعطای مجوز آثار موسیقایی خاطرنشان کرد: متاسفانه طی سالهای اخیر اعطای مجوز کنسرت ها و اجراهای زنده برای هنرمندان فعال موسیقی ایرانی تبدیل به یک جریان بسیار دشوار شده که این روند من و هم‌نسلان من را کمی خسته کرده است بنابراین تا مشخص نشدن شرایط درست اعطای مجوز ترجیح می دهم فعالیت شخصی برای تولید آلبوم نداشته باشم اما فعلا فعالیتهای اجرای زنده خود را به حضور در گروه بیدل به خوانندگی حسام الدین سراج معطوف کرده ام در حالیکه خودم گروههای مختلفی از سازهای بزرگ ضربی و فولکلور دارم اما فعلا شرایط اجرای زنده در قالب این گروه‌ها ندارم.

    این نوازنده صاحب نام دف در بخش دیگری از صحبتهای خود از تشکیل یک گروه موسیقی تلفیقی خبر داد و گفت: این گروه موسیقی تلفیقی گروهی متشکل از سازهای ایرانی، درامز، بیس، کیبورد و سازهای ایرانی هستند که قرار است بعد از تشکیل اجراهایی در خارج از کشور و در صورت موفقیت و دیدن بازتاب مخاطبان در ایران هم اجراهایی داشته باشیم که به زودی جزییات آن را اعلام می‌کنم.

    مسعود حبیبی یکی از برجسته ترین نوازندگان و استادان دف و دایره میباشد که در سال ۱۳۴۰ در کرمانشاه دیده به جهان گشود . از همان کودکی علاقه وافری به موسیقی داشت. در سن ۱۲ سالگی به فراگیری پیانو و سپس  دف پرداخت. در سال ۱۳۵۷ به رادیو کرمانشاه دعوت شد و در ارکستر رادیو به نواختن پیانو پرداخت و در سال  ۱۳۶۷همکاریهای خود را با رادیو تلویزیون تهران آغازکرد.

    از جمله فعالیتهای این هنرمند می توان به همکاری با گروههایی چون صبا ، نوا، عارف، بیدل،میتوان نام برد. همچنین دف نوازی آلبوم های”ولایت عشق”، “تنهاترین سردار”، “امام علی”، “زورق مهتاب”، “بوی بهشت”، ” نوبهار”، “رقص گلها” ،”دشت شقایق ها” از جمله فعالیتهای این هنرمند در عرصه موسیقی است. وی شیوه نوین دف نوازی را در ۴ جلد جهت اجرای روشهای نوین دف تألیف و تدوین نموده است.

    چندی پیش هم دف جدیدی با ویژگیهای متفاوت از سوی این نوازنده به علاقه مندان موسیقی معرفی شد که از ویژگیهای آن می توان  به پوستی از جنس مواد شیمیایی و دارای نقاط برجسته بسیار ریز اشاره کرد که به دلیل وجود اصطکاک بیشتر، صدای متفاوتی با دیگر دف‌های دارد. همچنین دور بیرونی این ساز از جنس جیر و وزن ساز حدود ۷۰۰ گرم است.حلقه‌های این دف جدید از جنس نیکِل است که دیرتر سیاه می‌شود و رنگ طبیعی آن نقره‌ای است.

    https://musiceiranian.ir/?p=41668
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *