×
×

پیکر آهنگساز پیشکسوت از شیراز به تهران می‌آید/ خداحافظی با علی جعفریان

  • کد نوشته: 41332
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۰ام شهریور ۱۳۹۲
  • ۱ دیدگاه
  • فرزند زنده‌یاد علی جعفریان اعلام کرد پیکر پدر او برای دفن در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به تهران منتقل می‌شود. اردوان جعفریان در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: اکنون در شیراز به سر می‌بریم و به زودی پیکر پدر را با هواپیما به تهران خواهیم آورد. ضمن اینکه معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد […]

  • IMG14373166فرزند زنده‌یاد علی جعفریان اعلام کرد پیکر پدر او برای دفن در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به تهران منتقل می‌شود.

    اردوان جعفریان در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: اکنون در شیراز به سر می‌بریم و به زودی پیکر پدر را با هواپیما به تهران خواهیم آورد. ضمن اینکه معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با دفن پیکر پدر در قطعه هنرمندان موافقت کرده است.

    وی افزود: مراسم تشییع جنازه و تدفین نیز سه‌شنبه ۱۲ شهریور احتمالا از مقابل تالار وحدت برگزار می‌شود و ما از هنرمندان برای شرکت در این مراسم دعوت می‌کنیم.

    زنده یاد علی جعفریان روز گذشته جمعه هشتم شهریور به علت به هوش نیامدن پس از جراحی، در شیراز دار فانی را وداع گفت.

    این آهنگساز پیشکسوت در سن ۱۲ سالگی در کلاس پنجم ابتدایی در اثر تصادفی بینایی کامل چشمان خود را از دست داد و با این وجود همزمان با تحصیلات مدرسه به تحصیل در هنرستان موسیقی زیر نظر اساتیدی همچون زندیاد استاد حسینعلی وزیری تبار، استاد زنده یاد استاد جواد معروفی، استاد منوچهر رشیدی و …  پرداخت. وی دوره‌های ردیف‌های موسیقی ایرانی را نیز از مکتب استاد ابولحسن صبا نزد زنده یاد استاد حبیب الله بدیعی به مدت هفت سال آموخت.

    وی در سال ۱۳۵۱ موفق به دریافت کارشناسی رشته ادبیات فارسی و در سال بعد نیز موفق به ورود به دوره فوق لیسانس رشته ادبیات فارسی شد. اولین آهنگی که توسط او ساخته شد “ستاره باران” با شعری از سیمین بهبهانی بود و تنظیم زنده یاد استاد مصطفی کسروی بود. ساختن ۸ قطعه موسیقی برای تئاتر بزرگ “در محضر حافظ” از دیگر فعالیت‌های وی به شمار می‌رود.

    جعفریان در همکاری با سازمان صدا و سیما بیش از ۳۰ اثر ساخت که با صدای هنرمندانی همچون سالار عقیلی، علیرضا قربانی، علیرضا افتخاری، حسام الدین سراج، بهرام حصیری و… اجرا شده است. اساتید بزرگی چون فریدون مشیری، بیژن ترقی، مشفق کاشانی، اکبر آزاد، محمد علی بهمنی در این آثار به عنوان ترانه سرا همکاری داشته‌اند.

    این هنرمند در سال ۱۳۸۲ و با تشخیص کمیسیون عالی ارزشیابی هنرمندان به پاس سال‌ها فعالیت هنری موفق به دریافت نشان درجه یک هنر در آهنگسازی شد. در سال ۱۳۸۴ نیز آثاری از وی به عنوان آهنگساز و به رهبری استاد فرهاد فخرالدینی با ارکستر ملی ایران به روی صحنه تالار وحدت رفت. در سال ۱۳۸۰ نیز در جشنواره سراسری بهزیستی در سالن هنر، مقام اول نوازندگی ویلن به معنای مطلق را دریافت کرد.

    وی در سال ۱۳۸۲ به پاس سال‌ها تلاش برای ارتقا سطح علمی و فرهنگی نابینایان موفق به دریافت جایزه ممتاز بنیاد دکتر خزائلی شد. از آثار او هم اکنون دو اثر به نام‌های “افسانه” و “قصه شمع” – که هر دو عنوان به وسیله شرکت سروش در سالهای ۱۳۷۷ و ۱۳۸۲منتشر شده است – در دسترس است.

    https://musiceiranian.ir/?p=41332
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *