×
×

چشم امید اهالی موسیقی به دولت روحانی است

  • کد نوشته: 41236
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۶ام شهریور ۱۳۹۲
  • ۱ دیدگاه
  • سالار عقیلی در گفت وگویی با برنا در خصوص چگونگی علاقمند شدن به موسیقی، توجه به سلیقه مخاطب عام، حواشی موجود در دنیای موسیقی و علت گرایش مردم به موسیقی پاپ سخن گفته است که در ادامه می خوانید: چرا به موسیقی علاقمند شدم آشنایی و علاقه من به موسیقی به دوران کودکی‌ام باز می‌گردد چرا که […]

  • سالار عقیلی در گفت وگویی با برنا در خصوص چگونگی علاقمند شدن به موسیقی، توجه به سلیقه مخاطب عام، حواشی موجود در دنیای موسیقی و علت گرایش مردم به موسیقی پاپ سخن گفته است که در ادامه می خوانید:

    چرا به موسیقی علاقمند شدم
    آشنایی و علاقه من به موسیقی به دوران کودکی‌ام باز می‌گردد چرا که خانواده‌ام از طبع موسیقی برخوردار بودند و مادر و برادرم به این عرصه بسیار علاقمند بودند. به همین خاطر من هم از دوران کودکی به موسیقی گرایش پیدا کردم. وقتی مادرم علاقه‌ام را به این هنر دید مرا به هنرستان موسیقی فرستاد و از ۱۵ سالگی وارد هنرستان موسیقی شدم. بعد از ورودم به هنرستان به موسیقی سنتی علاقمند شدم.

    مهم جذب همه مخاطبان است
    همواره دنبال این بودم که کار ی در زمینه موسیقی ارائه دهم که همه مردم آن را گوش بدهند و تنها مورد توجه قشر خاص نباشد و صرفا آثار من را جوان‌ترها یا پیرها و… گوش دهند. من دوست داشتم اثرم با اقبال عمومی مواجه گردد به نظرم یک هنرمند زمانی به موفقیت دست میابد که بتواند دل همه طیف از مخاطبان را به دست آورد.

    مگر می‌توان به مخاطب عام فکر نکرد
    بعضی‌ها به من می‌گویند چقدر جالب است که در ارائه کارهای‌تان به مخاطب عام هم فکر می‌کنید؟ من هم در جواب آن‌ها می‌گویم اگر غیر از این باشد عجیب است این روزها با توجه به پیشرفتی که ما در زمینه‌های مختلف داشتیم مردم نسبت به قبل بسیار آگاه‌تر شده‌اند و این طور نیست که شما اگر هر اثری را وارد بازار کنید با اقبال مخاطبان مواجه شود چرا که سلیقه مردم به خاطر تنوعی که در هنر موسیقی وجود دارد سخت شده است و آن‌ها نسبت به هنر آگاه‌تر شده‌اند به همین خاطر یک هنرمند به مراتب پیشتر از آن‌که وارد این فضا شود باید مخاطب شناسی کند و بداند که قرار است هنرش را به چه قشری ارائه دهد.

    نمی‌توان از صبح تا شب موسیقی سنتی گوش داد
    شاید با خودتان بگوید چرا با وجو آنکه سطح آگاهی و سلیقه مرم نسبت به هنر به ویژه موسیقی افرایش پیدا کرده است با این حال قطعاتی با اقبال مواجه می‌شوند که به لحاظ ساختاری در سطح مطلوبی قرار ندارند؟ خب واقعیت این است که معمولا روی آن سبک کارها تبلیغ زیادی شده به همین خاطر ممکن است نسبت به کارهای دیگر بیشتری شنیده شوند. از طرفی نباید فراموش کرد که جامعه احتیاج به سرگرمی و تفنن دارد و اگر همه مردم بخواهند از صبح تا شب صرفا موسیقی سنتی بشنوند بی‌شک افسردگی می‌گیرند .باید در جامعه همه نوع موسیقی وجود داشته باشد نباید فراموش کرد که موسیقی مرز نمی‌شناسد و باید پا فراتر گذاشت و به دنبال جذب سلیقه همه طیف از مردم بود و اثری را ارائه کرد که مردم دوست دارند در هر حال کشف سلیقه مردم هم کار راحتی نیست و اگر هنرمندی بتواند به این درجه از شناخت برسد بی‌شک با موفقیت بیشتری مواجه می‌گردد.

    نسبت به حواشی بی اعتنا هستم
    همیشه سعی کردم نسبت به حواشی موجود بی اعتنا باشم و صرفا تمرکزم روی ارائه کار بهتر باشد و معمولا هم از کنار حواشی و شایعاتی که به وجود می‌آید بی اعتنا رد می‌شوم اما خب همسرم برخلاف من بسیار فرد به شدت حساسی هست و کوچکترین موضوعی او را به شدت می‌رنجاند به همین خاطر برخی ازشایعات یا حاشیه ‌ایی که در مورد من به گوش ایشان در اینترنت در می‌شود ایشان را به شدت ناراحت نگران می‌کند ولی خب همیشه تلاش من این است که همسرم را دعوت به آرامش کنم و اجازه ندهم این حاشیه‌ها ایشان را ناراحت کند.

    اجرای کنسرت در اکثر کشورها
    من نزدیک به بیست سال است که در کشورهای مختلف کنسرت برگزار کردم و در این میان به کشورهایی سفر کردم و در آن‌جا اجرا داشتم که شاید به گوش مردم کمتر به لحاظ اجرای کنسرت آشنا باشد مانند بوسنی و هرزه، سم فلورنت فرانسه بوداپست مجارستان و …نکته جالب برای من در اجراهای برون مرزی حضور غیر ایرانی‌ها است که با علاقه خاصی در کنسرت من شرکت می‌کنند .

    موسیقی ما متولی ندارد
    متاسفانه ضعف موسیقی ما در ایران این است که حامی و متولی ندارد و هنرمند باید تمام کارهایش را به شکل خودش انجام دهد و این طور نیست که مثلا فرد ی پیدا شود بگوید آقای عقیلی در ازای این مبلغ مثلا با آقای فخر الدینی کنسرتی را اجرا کنید ولی خب برای فوتبال این اتفاق می‌افتد و به راحتی رقم‌های آن‌چنانی رد و بدل می‌شود و به فلان بازیکن و مربی ۲ میلیارد می دهند تا مخاطب و تماشاگر بیشتر جذب شوند در حالی که اگر بسیار کمتر از این را در موسیقی خرج کنند و به من یا خواننده دیگر ی بگویند با این پول ارکستری بزرگی را جمع کن و رهبر آن را مثلا استاد فخر الدینی قرار دهید بی‌شک اتفاق بزرگی در موسیقی رقم می‌خورد ای کاش دولت جدید حداقل از این هنر حمایت بیشتری انجام دهد تا بتواند این هنر در مسیر تعالی قرار بگیرد .

    هر چه دیده بیند دل کند یاد
    یکی علت‌های عدم پیشرفت موسیقی مجاز ما در موسیقی نداشتن رسانه تصویری است بله بسیار زیاد فراموش نکنید که هر چه دیده بیند دل کند یاد و خب چیزی که مدام در معرض دید مخاطب است طبیعی است که بیشتر دیده می‌شود به طور مثال یکی از علت‌های بیشتر شنیده شدن موسیقی پاپ و محبوب شدن آن نزد مخاطبان این است که صبح تا شب از شبکه‌های ماهواره‌ایی در حال پخش است. نمی‌توان منکر تاثیر تصویر در علاقمندی مردم به یک اثر شد مثلا سال‌ها قبل سریال از تلویزیون پخش می‌شد که من علاقه چندانی به آن نداشتم و به نظرم سطح کیفی آن پایین بود اما با اقبال عام مردم مواجه بود و ما هر جا که می‌رفتیم با حرف آن سریال بود یا آن را نمایش می‌دادند و این قضیه آن‌قدر ادامه یافت که گاهی من هم با وجود بی‌علاقگی‌ام آن را تماشا می‌کردم خب بخش زیادی از این موضوع به جادوی رسانه ارتباط دارد. چرا که چشم اهالی موسیقی این روزها به دولت روحانی است.

    https://musiceiranian.ir/?p=41236
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *