×
×

اجازه دخالت فراقانونی نهادها را ندهید

  • کد نوشته: 40813
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۹ام مرداد ۱۳۹۲
  • ۰
  • مدیر عامل خانه موسیقی از وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست که قانون‌مندی و مسوولیت‌پذیری بعد از صدور مجوزها را مهم ترین اولویت کاری خود بداند و اجازه ندهد نهادهای مختلف با رفتارهای فراقانونی برای این وزارتخانه تصمیم بگیرند. حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی و از خوانندگان آواز ایرانی در گفتگو با خبرنگار مهر […]

  • مدیر عامل خانه موسیقی از وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست که قانون‌مندی و مسوولیت‌پذیری بعد از صدور مجوزها را مهم ترین اولویت کاری خود بداند و اجازه ندهد نهادهای مختلف با رفتارهای فراقانونی برای این وزارتخانه تصمیم بگیرند.

    حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی و از خوانندگان آواز ایرانی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مهم‌ترین اقداماتی که علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم باید به آنها توجه کند، خاطر نشان کرد: آنچه در سالهای اخیر بیشتر از هر مساله دیگری هنرمندان را آزرده کرده، بحث گریز از قانون‌گرایی بوده است که آقای جنتی باید به آن به عنوان مهم ترین کمبود کنونی این وزارتخانه نگاه کند چرا که ما به هیچ عنوان قانون مدون و مشخصی  برای مدیریت در عرصه های مختلفی چون موسیقی، تئاتر، سینما، کتاب و آموزش نداشتیم.

    تدوین مجموعه قوانین منسجم در همه شاخه های هنری

    عضو کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما در کمیسیون تلاش‌هایی انجام دادیم که قوانین منسجم و برنامه‌ریزی شده‌ای در همه عرصه های هنری تنظیم شود اما آنچه باید در این برهه زمانی مورد توجه قرار گیرد تدوین قوانینی است که باید در عرصه مدیریتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشته باشد.

    وی با ابراز تاسف از فقدان قوانین منظم و منسجم در همه گونه‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در این سالها شاهد اعمال مدیریت های سلیقه ای بودیم که باعث ایجاد بی‌نظمی های فراوانی در این وزازتخانه شده است. به طوریکه یک کتاب در فلان دولت اجازه انتشار پیدا می کند اما همان کتاب در دولت دیگر مورد غضب ممیزان قرار می گیرد و این همان روندی است که طی این سالها در وزارت ارشاد به وضوح دیده شد.

    نوربخش تصریح کرد: وقتی قوانین در بدنه مدیریتی وزارت ارشاد وجود داشته باشد، وزیر پای مجوزی که در هر زمینه ای از هنر صادر کرده ایستادگی خواهد کرد و نظارت های فراقانونی بعدی هم نمی‌توانند نقش چندانی در این زمینه ایفا کنند؛ جریانی که متاسفانه در سال‌های اخیر مکررا شاهد آن بودیم که مجوزی از سوی وزارت ارشاد صادر شد اما نهاد دیگر در مرحله بعد روی این مجوز پا گذاشت و کار را به دلخواه خود هدایت کرد.

    مدیرعامل خانه موسیقی از وزیر جدید اینگونه درخواست کرد: وزیر جدید باید به این موضوع توجه کند که اگر مجوزی را صادر می‌کند این مجوز باید در تمام جغرافیای کشورمان رسمیت داشته باشد و این نباشد که وقتی کنسرتی در تهران برگزار می شود مجوز آن به راحتی در شهرستان‌ها لغو شود و هیچکس هم پاسخگوی ضرر و زیان این اتفاقات نباشد. بنابراین به نظر می آید تدوین یک قانون یا یک سند فرهنگی در همه زمینه ها در کنار حمایت های دیگر وزارت ارشاد از ملزوماتی است که آقای جنتی باید به آنها توجه کند.

    هیچ حمایتی از موسیقی نشد

    این خواننده در ادامه صحبت‌های خود با نقد عملکرد وزارت ارشاد در دولت‌های نهم و دهم پیرامون موسیقی خاطرنشان کرد: متاسفانه تا کنون حمایت‌هایی که از سوی وزارت ارشاد از هنرمندان به ویژه هنرمندان موسیقی انجام گرفت فقط شامل مقولات خاصی شد که شکل جدی نداشت. در واقع می توان گفت در این مدت هیچ حمایتی بر اساس آنچه که شعار آن داده شد شامل هنر موسیقی نشد.

    وی گفت: مسوولان وزارت ارشاد در دوره گذشته آمدند و عنوان موسیقی فاخر را به شکل بسیار برجسته ای مطرح کردند که هنوز هم نتوانسته‌اند به تعریف درستی در این زمینه دست پیدا کنند. آنچه طی این سال‌ها ما از موسیقی وزارت ارشاد دیدیم نشان‌دهنده این بوده که هیچ حمایتی از این گونه هنری انجام نگرفته است و ما در این سالها اخبار زیادی درباره تعطیلی ارکسترها و لغو مجوزهای خوانندگان دیدیم که این به خودی خود نشات گرفته از عدم حمایت و نگاه جدی به مقوله موسیقی است و این وظیفه وزیر جدید فرهنگ وارشاد اسلامی است که یک بار برای همیشه و به صورت جدی به این مسائل توجه کند و بداند که ما جوانان با استعداد و فراوانی در عرصه موسیقی داریم که اگر حمایتی از آنها نشود به طور حتم سرخورده می شوند.

    وزیر جدید به سرنوشت فارغ التحصیلان دانشگاههای هنری توجه کند

    این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از صحبتهای خود به فارغ التحصیلان مراکز آموزش عالی هنر هم اشاره کرد و گفت: یکی از نکاتی که به نظر می آید باید در دولت جدید به دقت مورد توجه آقای جنتی قرار گیرد سرنوشت فارغ التحصیلان رشته های مختلف هنری در دانشگاههاست که متاسفانه از آینده شغلی و کاری این عزیزان به شدت مغفول واقع شده ایم. این یکی از مطالبات جدی بخش فعال فرهنگ و هنر از وزیر ارشاد است که می تواند با یک برنامه ریزی دقیق و تعامل با نهادهایی چون اموزش و پرورش این وضعیت بحرانی را نجات دهد.

    وی ادامه داد: هنر در آموزش و پرورش طی چند ساله اخیر به شدت مورد بی توجهی و بی مهری قرار گرفته است در حالیکه می‌توانیم از ظرفیت بالقوه فارغ التحصیلان دانشگاهها در رشته های هنری که تعداد کمی هم نیستند به عنوان مربی یا معلم هنر استفاده کنیم و اگر این اتفاق بیفتد به طور حتم در آینده ای نزدیک شاهد اشتغال زایی در عرصه هنر و بهبود وضعیت دانش‌آموزان به هنر خواهیم شد.

    معاونت هنری به همه نهادها اجازه دخالت داد

    مدیر عامل خانه موسیقی در اظهارات خود با بیان اینکه عملکرد معاونت هنری وزارت ارشاد طی سال های اخیر با معایبی همراه بوده است، خاطرنشان کرد: طی این سالها در معاونت هنری تقسیم کاری خوبی اتفاق نیفتاد و مساله بودجه یکی از مهم ترین مواردی بود که در این مدت و در همه بخش های موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی و آموزش با بحران جدی مواجه شد. این در حالی است که مساله بودجه در حوزه موسیقی در حد یک مبلغ خنده‌آور تنزل پیدا کرد.

    نوربخش گفت: ما در این دوران شاهد این بودیم که نه تنها توجهی به امور ارکسترها نشد بلکه حقوق نوازندگان آنها هم سر موقع داده نشد و این موضوع بسیار ساده ای بود که دوستان در معاونت هنری آن را به نتیجه نرساندند چه برسد به کارها و توقعات دیگر که باید از آنها حمایت می شد.

    جشنواره موسیقی فجر وجهه بین‌المللی‌اش را از دست داد

    این خواننده با اشاره به نحوه برگزاری جشنواره موسیقی فجر هم تصریح کرد: جشنواره موسیقی فجر مهم‌ترین و معتبرترین رویداد موسیقی کشور است که می تواند به عنوان یک ویترین ملی و بین المللی یک از بهترین معرف ها برای موسیقی ارزشمند ایرانی باشد اما آیا این جشنواره در این سالها توانست وجهه بین المللی خود را حفظ کند؟ آیا ما باید شاهد تنزل این رویداد بین المللی تا این حد می بودیم؟

    وی تاکید کرد: لازم است که معاونت هنری جدید آقای جنتی در دوره جدید تعریف دیگری از موسیقی داشته باشد و در مرحله اول فکر اصلاح بودجه و برقرار کردن توازن میان زیر مجموعه های مدیریتی خود باشد. این در حالی است که ما به عنوان یک صنف فعال موسیقی طی سال شکایات زیادی از اهالی موسیقی داشتیم که به دخالت های بی‌جا و روند طولانی صدور مجوز و نظارت‌های غیر کارشناسی از سوی نهادهایی غیر از دولت اعتراض های فراوانی داشتند. اینکه چرا باید دولت برای صدور مجوز به نهادهای دیگر اجازه دخالت دهد؟ ما این معضل را از معاونت هنری می بینیم که بی رویه اجازه دخالت نهادهای دیگر برای صدور مجوز داد و باعث ایجاد مشکلات بسیار فراوانی هم شد.

    مدیر عامل خانه موسیقی خواسته هنرمندان موسیقی برای صدور مجوزشان را قانون‌گرایی و قانونمندی دانست و توضیح داد: اینکه نهادی غیر از ارشاد درباره بد و خوب بودن یک برنامه و یا آلبوم موسیقایی اظهار نظر کند متاسفانه رویه ای بود که طی این سالها در دفتر موسیقی و معاونت هنری وجود داشت. بنابراین من از آقای جنتی و همکارانشان در مدیریت جدید معاونت هنری و دفتر موسیقی وزارت ارشاد پیشاپیش می خواهم با تکیه بر قانون و سندهای قانونی یکبار برای همیشه مشکل صدور مجوز و اعمال نظارت های بی‌جا در این حوزه را برطرف کنند.

    دودی که فقط به چشم هنرمندان قانون‌گرا رفت

    این کارشناس مسائل فرهنگی در ادامه صحبت‌های خود گفت: اگر آقای جنتی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهان موسیقی جدی هستند پس باید در ابتدا موانع پیش روی این راه را هم بردارند که به اعتقاد من تنها ابزار آن قانون‌گرایی و تدوین سندهای قانونی محکم در این زمینه است. در غیر اینصورت دود بی قانونی و قانون گریزی به چشم هنرمندانی می رود که قانون‌گرا هستند زیرا هنرمندان قانون‌گریز و همان هایی که در موسیقی به اصطلاح زیرزمینی فعالیت می کنند به خاطر اینکه تن به قانون نمی دهند به کار خود در هر شرایطی مشغول هستند.

    وی افزود: اگر می بینید در این روزگار شبکه های متعدد ماهواره ای در تمام ساعت شبانه روزی اینچنین مردم را با موسیقی بی هویت و مبتذل بمباران می کنند در نتیجه دست و پا بستن موسیقی جدی و ارزشمند در داخل کشورمان است؛ موسیقی‌ای که به شدت مورد بی توجهی قرار گرفته است.

    کارهای انجام نشده مدیر جدید دفتر موسیقی وزارت ارشاد

    این خواننده موسیقی ایرانی درباره شرایط مورد تاییدش برای انتخاب مدیر جدید دفتر موسیقی هم گفت: به نظر من مدیری که برای مسئولیت دفتر موسیقی وزارت ارشاد انتخاب می‌شود باید فردی آگاه به موسیقی باشد. ما دیدیم در دوران گذشته مدیرانی پا به عرصه مدیریت موسیقی گذاشته اند که هیچ گونه آشنایی با جریان موسیقی نداشتند و به طور حتم هر مدیری که موسیقی را نشناسد لطمه جبران ناپذیری به بدنه موسیقی خواهد زد، البته آگاهی این مدیر به موسیقی لزوما به معنای هنرمند بودن فرد انتخاب شده نیست که اگر باشد بسیار ارزشمند است اما همین که آن مدیر به شکل کار و مدیریت در این حوزه خاص آشنایی داشته باشد می تواند معیار خوبی تلقی شود.

    تلاش جدی برای افزایش بودجه دفتر موسیقی، احیای ارکسترها و جلوگیری از تعطیلی های تکراری آنها، برپایی با شکوه جشنواره موسیقی نواحی و جشنواره موسیقی جوان، انتخاب یک شورای فنی، منسجم و منظم برای ارکسترها و توجه به بین المللی شدن آنها از مهم ترین کارهایی بود که مدیر عامل خانه موسیقی از آنها به عنوان اولویت های کاری مدیر جدید دفتر موسیقی ارشاد نام برد و در پایان گفت: تمامی موارد اگر یکبار برای همیشه توسط مدیر جدید دفتر موسیقی انجام گیرد به یقین شاهد اتفاقات خوبی در عرصه موسیقی خواهیم بود.

    https://musiceiranian.ir/?p=40813
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *