×
×

حامد طاها از سارق «پهنای الوندت سلام» شکایت کرد

  • کد نوشته: 40048
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۴ام مرداد ۱۳۹۲
  • ۰
  •  قطعه «آسمان ایران» با ترجیع بند « پهنای اروندت سلام/ البرز و الوندت سلام» با صدا، ترانه و ملودی حامد طاها یکی از معدود قطعات متفاوتی ست که طی سال های اخیر در ژانر آثار ملی اجرا شده و همین تفاوت سبب مورد توجه قرار گرفتن این اثر شده است. این ترانه در خرداد ماه […]

  •  قطعه «آسمان ایران» با ترجیع بند « پهنای اروندت سلام/ البرز و الوندت سلام» با صدا، ترانه و ملودی حامد طاها یکی از معدود قطعات متفاوتی ست که طی سال های اخیر در ژانر آثار ملی اجرا شده و همین تفاوت سبب مورد توجه قرار گرفتن این اثر شده است. این ترانه در خرداد ماه سال جاری بارها از رسانه ملی و رادیو منتشر شد. حامد طاها در سالگرد افتتاح شبکه ورزش نیز که به عنوان تنها خواننده حاضر در مراسم، دعوت شده بود این قطعه را در کنار اثر دیگری با همین مضمون با نام «ایران من» اجرا کرد که بسیار مورد توجه واقع شد. او در تاریخ ۲۹ تیر سال جاری مهمان برنامه «رادیو هفت» بود و قطعه «نفس» را به صورت کلیپ اجرا کرد و امشب نیز همین قطعه را در برنامه «سفره های آسمانی» سبکه سوم سیما اجرا خواهد کرد.
    حامد طاها که آلبوم نفس (منتشر شده در اوایل سال ۹۰) و قطعات موفق «خیلی دوستت دارم»، «یا. . .» و «پرسپولیس» را در کارنامه هنری خود دارد، طی گفتگویی با اصحاب رسانه اظهار داشت: چندی پیش توسط یکی از دوستانم متوجه شدم فردی که خود را مهدی کمالی معرفی می کند، ترانه «آسمان ایران»را با نام خود آن هم در سایتی که من قبلا این اثر را منتشر کرده بودم، پخش کرده است و زمانی که برای اجرای پلی بک دعوت می شود، این قطعه را اجرا می کند! بدون این که خود را معرفی کنم، با ایشان تماس گرفته شد و متوجه شدیم تمام آن چه شنیده بودیم، راست است و ایشان با اعتماد به نفس کامل خود را صاحب اثر می دانند.
    طاها ادامه داد: برایم این مساله بسیار تعجب آور بود اما وقتی دیدم ایشان تمام اصول حرفه ای را زیر سوال بردندف تصمیم نهایی را گرفتم و در حال حاضر نیز پیگیر این مساله از طریق مراجع قانونی هستم و تا پایان این مساله را دنبال خواهم کرد تا از این پس لااقل حق دیگر همکارانم در عرصه موسیقی این گونه پایمال نشود.
    آنچه در ادامه می خوانید، متنی است که حامد طاها با قلم خود نوشته و برای رسانه ها ارسال کرده است تا اهالی قلم نیز در جریان این دزدی آشکارا قرار بگیرند:

    * * *

    به نام خالق هنر
    دیده بودیم کسی از دیوار خانه کسی بالا برود. دیده بودیم کسی با دست های نامبارک خود دست در جیب دیگران کند و در عرصه هنر دیده بودیم فیلم های سینمایی به صورت قاچاق پخش می شوند و باز هم دیده بودیم در برخی موارد ترانه های ترانه سرایان مورد سوء استفاده قرار می گیرد و باز هم دیده بودیم ملودی ها و آهنگ های هنرمندان آهنگساز را با نام خود می فروشند و آنگونه که همه دیده ایم آثار موسیقی مجاز که با هزینه و زحمت فراوان تولید می شود به صورت کپی میان مردم فروخته می شود.
    تا آنجا که بنده می دانم به همه افرادی که اینگونه کارها را انجام می دهند در همه فرهنگ ها واژۀ نامانوس «دزد» خطاب می گردد و به همین سبب، این شغل از جایگاه اجتماعی پستی برخوردار بوده و وجود این افراد در هر رشته و جایگاهی برای جامعه بسیار مضر است اما این بار شاهد یک اتفاق نو و شگفت انگیز در عرصه دزدی هستیم!
    دزدیدن یکجای صدا، آهنگ، ترانه و تنظیم یک قطعه موسیقی…
    چندیست که قطعه «آسمان ایران» با صدای این حقیر به گوش مردم عزیز ایران رسیده و به لطف خداوند بزرگ مورد توجه قرار گرفته است. در همین حال فردی به نام «مهدی کمالی» در فضای مجازی، اصل این قطعه با صدا و ترانه بنده و موسیقی بابک مافی و میکس و مسترینگ آرش پاکزاد را با عکس و اسم خود منتشر کرده و با اعلام اینکه این اثر متعلق به ایشان می باشد، اقدام به حضور در برنامه های اجتماعی مختلف کرده و به اجرای پلی بک روی آهنگ و صدای بنده می پردازد. این اتفاق آنقدر برای من و عوامل این قطعه عجیب بود که تا چند روز پس از متوجه شدن هیچ اقدامی نکرده و سعی کردیم موضوع را باور نکنیم. تا اینکه از طریق یکی از دوستان فیلم اجرای پلی بک این قطعه توسط این فرد به دستم رسید که البته تمامی این مستندات در اختیار مراجع قضایی قرار داده و پیگیری خواهد شد.
    قرض از گفتن این حرفها به وجود آوردن یک علامت سوال بزرگ در ذهن این افراد است. بهره برداری از زحمت و دسترنج دیگران زیبنده کسی که نام انسان را یدک می کشد، نیست. نمی دانم با چه لحنی می توان با اینگونه افراد صحبت کرد. نمی دانم چگونه می توان به ایشان فهماند که اهالی موسیقی در پس تمام زیبایی های بصری و شنیداری که برای جامعه ایجاد می کنند، برای تولید یک اثر خوب با مشکلات و سختی های زیادی دست و پنجه نرم می کنند. بدانید اهالی موسیقی و ترانه از مظلومترین و زحمتکش ترین اقشار جامعه اند و اگر خداوند در زندگی شما نقشی دارد باید آگاه باشید که دزدی از اهالی موسیقی از حق الناس هم حق الناس تر است!
    در ره منزل لیلی که خطرهاست در آن
    شرط اول قدم آن است که مجنون باشی، نه دزد!

    حامد طاها
    ۱۴/۰۵/۹۲

    https://musiceiranian.ir/?p=40048
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *