×
×

/گزارش از تماشا

  • کد نوشته: 39506
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۳۱ام تیر ۱۳۹۲
  • ۱ دیدگاه
  • دنیای موسیقی پر است از قهر و آشتی ها ، دوستی ها و گاهی دشمنی ها. خیلی از خواننده ها هستند که قبل از به شهرت رسیدن رفیق گرمابه و گلستان یکدیگر بودند. دوستی هایی که گاهی باعث شد برای یک نسل خاطره های زیادی ساخته شود اما متاسفانه بسیاری از این دوستی ها پایدار […]

  • دنیای موسیقی پر است از قهر و آشتی ها ، دوستی ها و گاهی دشمنی ها. خیلی از خواننده ها هستند که قبل از به شهرت رسیدن رفیق گرمابه و گلستان یکدیگر بودند. دوستی هایی که گاهی باعث شد برای یک نسل خاطره های زیادی ساخته شود اما متاسفانه بسیاری از این دوستی ها پایدار نمانده و بعد از مدتی بنا به دلایل مختلف کمرنگ و کمرنگ شده است. آنچه می خوانید گزارشی است در مورد برخی از این دوستی های معروف عالم موسیقی…

    در حسرت «نشکن دلمو»ی تازه …

    محسن یگانه و محسن چاوشی شاید معروف ترین دوستان موسیقی کشور هستند. دوستی این دو نفر خیلی ساده آغاز شد. یگانه و چاوشی کارهای زیرزمینی خودشان را در یک استودیوی مشترک ضبط می کردند و چند بار به طور اتفاقی یکدیگر را در این استودیو ملاقات کرده بودند اما همین ملاقات کوتاه باعث شد چند وقت بعد آهنگ های دو صدائه از این دو خواننده منتشر شود که بعضی از آنها به بخشی از خاطرات یک نسل تبدیل شود.

    شاید معروف ترین آهنگی که این دو چهره دوست داشتنی موسیقی ایران با هم اجرا کردند «نشکن دلمو» باشد. آهنگی که ترانه و ملودی آن کار محسن یگانه و با صدای گرم چاوشی همراه شده است. این همان آهنگی است که باعث شد یگانه طعم شیرین شهرت را برای اولین بار زیر دندانش حس کند و چاوشی هم با کمک این آهنگ موفق شد توانایی های خود را در عرصه خوانندگی بیش از پیش به اثبات برساند اما این همکاری موفق ادامه پیدا نکرد.

    محسن چاوشی سال ۸۷ به جرگه خوانندگان مجاز پیوست و یگانه هم سال ۸۸ مجاز شد تا دیگر هیچ کدام میلی برای انتشار کار دو صدائه از خود نشان ندهند. خیلی ها هنوز هم منتظرند این دو یک بار دیگر در کنار هم قرار بگیرند و خاطره ای جدید برای هوادارانشان بسازند اما با وجود اینکه هر دو محسن تاکید دارند با هم مشکلی ندارند، هیچ خبری از آهنگ فیت جدیدی از این دو نفر نیست و با توجه به شرایط موجود، به نظر می رسد حالا حالاها هم نباید منتظر چنین آهنگی بود.


    از مهدی مقدم و پیام شمس تا سیروان و صادقی

    مهدی مقدم و پیام شمس یکی دیگر از زوج های موفق موسیقی بودند. «سونامی» با صدای مهدی مقدم و تنظیم های بی نظیر پیام شمس در زمان پخش خود مورد توجه و استقبال قرار گرفت و مقدم را در حد یک فوق ستاره مطرح کرد. این همکاری اما بعد از «سونامی» هیچ وقت ادامه پیدا نکرد و بعد از مهاجرت پیام به خارج از کشور، ماجرای همکاری پیام و مهدی مقدم برای همیشه به خاطره ها پیوست.
    سیروان خسروی و رضا صادقی هم یکی دیگر از ترکیب های تنظیم کننده و خواننده بودند که در آلبوم «وایسا دنیا» با همکاری خوبی که با یکدیگر داشتند توانستند برگی جدید در دفتر موسیقی ایران ورق بزنند. این همکاری آنقدر موفق بود که بعد از گذشت چند سال از انتشار این آلبوم هنوز هم «وایسا دنیا» در ردیف آهنگ های هیت موسیقی کشورمان قرار می گیرد. اگرچه رضا صادقی می گوید سیروان را فقط یک بار آن هم هنگام ضبط «وایسا دنیا» دیده و دوستی خاصی بین آنها نبوده اما خیلی ها معتقدند همکاری دوباره سیروان و آقای مشکی پوش اتفاقات خوبی را برای هر دو رقم خواهد زد.


    قلب های یخ زده …

    احسان حق شناس و مازیار فلاحی قبل از اینکه به شهرت برسند وآلبوم رسمی در بازار منتشر کنند جزو دوستان صمیمی هم به حساب می آمدند. دوستانی که اغلب با هم دیده می شدند و حتی در اجراهای معدودی که داشتند هم ترجیح می دادند با هم روی صحنه حاضر شوند. حاصل این دوستی را می توان در آهنگ «دوست دارم» به تماشا نشست. آهنگی که از نظر موسیقی، تنظیم، ترانه و آواز سطح قابل قبولی داشت و با صدای مازیار و احسان در آلبوم آقای حق شناس منتشر شد و توانست به یکی از آهنگ های محبوب زمان خود بدل شود.

    این دوستی هم اما تداوم زیادی نداشت و بعد از حضور مازیار در سریال «قلب یخی» و متعاقب آن انتشار آلبوم «قلب یخی» و شهرت باورنکردنی آقای فلاحی، دوستی حق شناس و مازیار کمرنگ تر از گذشته شد و دیگر خبری از همکاری مشترک این دو خواننده نیست.

    به نظر می رسد اگر اهالی موسیقی اندکی به شعار همیشگی شان یعنی همدلی پایبند باشند و در باطن و پشت پرده با یکدیگر تعامل و رابطه بهتری داشته باشند می توانیم باز هم شاهد اتفاقات خوبی در دنیای موسیقی باشیم. اتفاقاتی که در نهایت برایمان خاطره می شود و یک عمر همرامان خواهد بود. هر وقت دوستی اهالی موسیقی صمیمی تر و نزدیکتر بوده شاهد خلق آثار فوق العاده ای در مارکت موسیقی کشور بقوده ایم و هر وقت اختلافات در ظاهر و باطن بالا گرفته، سطح کیفی آثار منتشر شده به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=39506
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *