×
×

موسیقی مقاومت؛ جشنواره‌ای استراتژیک

  • کد نوشته: 38760
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۹ام تیر ۱۳۹۲
  • ۰
  • پنجمین جشنواره موسیقی مقاوت ۲۳ تا ۲۶ مرداد در تهران و سه استان دیگر، با حضور گروه‌های موسیقی لبنان، مصر، عراق، تونس و ترکیه برگزار می‌شود. نخستین نشسست رسانه‌ای پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت در صبح امروز ۱۸ تیرماه در تالار وحدت تهران برگزار شد و علیرضا پاشایی (سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد اسلامی)، محمد گلریز […]

  • پنجمین جشنواره موسیقی مقاوت ۲۳ تا ۲۶ مرداد در تهران و سه استان دیگر، با حضور گروه‌های موسیقی لبنان، مصر، عراق، تونس و ترکیه برگزار می‌شود.

    نخستین نشسست رسانه‌ای پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت در صبح امروز ۱۸ تیرماه در تالار وحدت تهران برگزار شد و علیرضا پاشایی (سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد اسلامی)، محمد گلریز (دبیر جشنواره) و بابک رضایی (دبیر اجرایی جشنواره) پاسخگوی سئوالات خبرنگاران درباره این جشنواره بودند.

    محمد گلریز در این نشست خبری گفت: اولین جلسه شورای برگزاری پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت روز چهارم اردیبهشت امسال برگزار شد و طی آن تصمیم گرفتیم به دلیل اینکه روز ۲۳ مرداد روز مقاومت اسلامی نامگذاری شده آغاز جشنواره در این تاریخ باشد؛ همچنین از آنجا که روز ۲۶ مرداد نیز سالروز بازگشت آزادگان به میهنمان است مراسم اختتامیه را در این روز برگزار می‌کنیم.

    دبیر پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت در ادامه افزود: هدف اصلی ما در این جشنواره ترویج فرهنگ مقاومت است و با توجه به بیداری اسلامی که در بسیاری از کشورهای اسلامی شاهد آن بوده‌ایم و در حال فراگیر شدن است وظیفه ما نیز به نسبت سال‌های گذشته سنگین‌تر خواهد بود.

    وی همچنین عنوان کرد: ما مراسم ویژه‌ای را برای روز افتتاحیه پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت در نظر گرفته‌ایم که طی آن قرار است شعری از سروده‌های عبدالجبار کاکایی درباره مقاومت، بر روی یک قطعه ساخته شده توسط آقای حقی قرار بگیرد و با همکاری کانون های سرود مدارس و مساجد اجرا شود. ما قصد داریم با حداقل ۱۰۰ نفر از هنرجویان این کانون ها این سرود را در بهشت زهرا(س) و بر سر مزار شهدا اجرا کنیم. پس از اجرای این سرود به همراه دست اندرکاران این جشنواره و هنرمندان به مرقد امام راحل مان خواهیم رفت و با آرمان‌های ایشان بیعت خواهیم کرد.

    دبیر پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت درباره سالن های اجرای جشنواره در تهران گفت: طی مذاکراتی که صورت گرفته، قرار است برنامه این جشنواره در سالن های تالار وحدت، تالار رودکی، برج میلاد، اریکه ایرانیان، سوره مهر، تالار اندیشه و محوطه باز باغ موزه برگزار شود. البته ما در حال تلاش هستیم تا اگر امکانات سالن های واقع در برج میلاد فراهم شود تمامی این اجراها به صورت یکجا در خود برج میلاد برگزار کنیم.

    برگزاری جشنواره در دو بخش گروه‌نوازی و آهنگسازی

    وی درباره بخش های رقابتی این جشنواره گفت: بخش رقابتی جشنواره موسیقی مقاومت در دو قسمت گروه نوازی و آهنگسازی برگزار خواهد شد. در قسمت گروه‌نوازی نیز گروه‌های شرکت کننده در چهار حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی(سنتی)، موسیقی کلاسیک غیر ایرانی، آواز جمعی و موسیقی روز یا مردمی به رقابت خواهند پرداخت.

    محمد گلریز همچنین افزود: در قسمت آهنگسازی نیز در سه حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی، موسیقی کلاسیک غیر ایرانی و آواز جمعی تعریف شده است. همچنین یک بخش ویژه ترانه سرایی نیز در نظر گرفته شده است که برای برگزاری آن از ترانه سرایان مطرح دعوت کرده‌ایم تا برای شرکت در این جشنواره سرودهایی را در زمینه مقاومت به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

    دبیر پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت درباره حضور گروه های خارجی نیز عنوان کرد: ما امسال دعوت از گروه‌های خارجی را بر عهده سفارت خانه‌ها گذاشته‌ایم تا با توجه به اشرافی که نسبت به مباحث فرهنگی کشورهای مورد نظرشان دارند گروه‌هایی را با معیارهایی که مدنظر هست به این جشنواره دعوت کنند. قرار است در این جشنواره شاهد حضور ارکسترهای ملی و سمفونیک کشورمان نیز باشیم و برنامه‌های مختلف دیگری را نیز در نظر گرفته ایم که به مرور زمان اعلام خواهد شد.

    ۷ مرداد؛ آخرین مهلت ارسال آثار

    بابک رضایی نیز در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: فراخوان جشنواره امسال علاوه بر اینکه فضایی را برای رقابت گروه ها ایجاد می کند فراگیری جالب توجهی نیز در بخش های مختلف موسیقی دارد. البته تبصره و اصلاحیه ای در شورای سیاستگذاری جشنواره در نظر گرفته شده که از این فرصت استفاده کرده و آن را به اطلاع رسانه ها می رسانم.

    دبیر اجرایی جشنواره در ادامه افزود: در فراخوان جشنواره تاکید شده بود که آثاری با موضوع مقاومت که تا کنون در هیچ کنسرت و یا آلبومی اجرا و منتشر نشده باشند می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. اما در اصلاحیه تصویب شده قرار است هر اثری با موضوع مقاومت که فقط در دوره‌های قبل جشنواره موسیقی مقاومت اجرا نشده باشد می‌تواند در این جشنوراه شرکت داده شود. تا کنون ۶۰ قطعه به دبیرخانه پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت رسیده است و تا ۷ مرداد همچنان متقاضیان فرصت ارسال آثارشان را به دبیرخانه این جشنواره دارند.

    بابک رضایی در مورد استان‌های میزبان جشنواره نیز گفت: همانطور که اشاره شد جشنواره در تهران برگزار خواهد شد؛ برای مشارکت استان‌های دیگر نیز فراخوانی به مراکز استان‌ها ارسال شده است که تا کنون ۳ استان کرمان جنوبی، ایلام و فارس در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند و پیش‌بینی می شود تا پایان مهلت تعین شده این تعداد به ۵ استان برسد.

    دبیر اجرایی جشنواره موسیقی مقاومت عنوان کرد: همچنین قرار است از سه آلبوم با موضوع مقاومت در طول برگزاری جشنواره رونمایی شود؛ همچنین یک آلبوم نیز به عنوان سمبل جشنواره منتشر خواهد شد.

    وی ادامه داد: قرار است در مراسم اختتامیه جشنواره که در تالار وحدت برگزار می‌شود از ۳ هنرمند پیشکسوت و فعال در حوزه موسیقی مقاومت تقدیر شود.

    رونمایی از پوستر جشنواره

    علی رضا پاشایی نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: این جشنوار برای دفتر موسیقی جزو استراتژیک‌ترین جشنواره‌ها محسوب می شود و جایگاه ویژه برای آن قائل هستیم. امسال هیچ اثر غیر موسیقایی در جشنواره موسیقی مقاومت اجرا نخواهد شد.

    سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: امسال بنا داریم تا از گروه‌هایی از کشورهای لبنان، مصر، عراق ، تونس و ترکیه دعوت کنیم تا در این جشنواره حضور داشته باشند.

    در پایان این نشست نیز از پوستر پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت که طراحی آن را یونس رجبی بر عهده داشته رونمایی به عمل آمد.

    https://musiceiranian.ir/?p=38760
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *