×
×

گرانترین و ارزانترین سازهای موسیقی کنار هم می‌نشینند

  • کد نوشته: 3787
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۶ام مهر ۱۳۸۹
  • ۱ دیدگاه
  • نشست مطبوعاتی گروه موسیقی شرقی صبح امروز(۲۶ مهر) با حضور سامان احتشامی(نوازنده پیانو و آهنگساز) و محسن شریفیان(نوازنده نی‌انبان) به مناسبت کنسرت دو روزه این گروه برگزار شد. در این کنفرانس سامان احتشامی گفت: این کنسرت شامل دو بخش ۴۵ دقیقه‌ای است که در آن قطعاتی برای پیانو، قطعاتی برای دو پیانو، قطعه‌ای برای پیانو […]

  • نشست مطبوعاتی گروه موسیقی شرقی صبح امروز(۲۶ مهر) با حضور سامان احتشامی(نوازنده پیانو و آهنگساز) و محسن شریفیان(نوازنده نی‌انبان) به مناسبت کنسرت دو روزه این گروه برگزار شد.
    در این کنفرانس سامان احتشامی گفت: این کنسرت شامل دو بخش ۴۵ دقیقه‌ای است که در آن قطعاتی برای پیانو، قطعاتی برای دو پیانو، قطعه‌ای برای پیانو و ویلون، قطعه‌ای برای کمانچه، پیانو و سازهای پوستی و دو قطعه به همراه پیانو، نی جفتی و نی‌انبان در آن اجرا می‌شود.
    وی افزود: این اولین باری است که نی جفتی و نی‌انبان با ساز پیانو تلفیق می‌شود.
    به گفته احتشامی در عصری که می‌توان با استفاده از کامپیوتر و نرم‌افزار بهترین موسیقی‌ها را نوشت و ضبط کرد، شاید فقط عنصر خلاقیت بتواند مردم را به سالن بکشاند که ما سعی کرده‌ایم در این کنسرت این کار را انجام دهیم. همچنین ما خواستیم در این کنسرت ساز پیانو که یک ساز کلاسیک و اشرافی به نظر می‌رسد را با ساز نی‌انبان همراه کنیم. مطمئن باشید نغماتی که در این کنسرت اجرا خواهیم کرد؛ تاکنون در هیچ جا ندیده‌ و نشنیده‌اید و تاکنون در هیچ جای دنیا اجرا نشده است.
    این آهنگساز با تاکید بر این موضوع که ساز نی‌انبان فاصله‌بندی ندارد، درباره چگونگی تلفیق نوای دو ساز نی‌انبان و پیانو گفت: من سعی کردم با استفاده از یکسری افکت‌ها و فواصل خاص در گام سی‌بمل ـ مینور و فامینور یک اجرای خوب و موفق از این دو ساز داشته باشم. همچنین این اجرا یک اجرای لایو و بدون دستکاری است تا بتوانیم با مخاطبان احساس واقعی خود را مطرح کنیم.
    در ادامه محسن شریفیان به عنوان نوازنده نی‌انبان گفت: ازنظر مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی، ساز پیانو، سازی است که آن را در خانه‌های اشرافی می‌توان پیدا کرد. از طرف دیگر شاهدیم که ساز نی‌انبان مخصوص منطقه جنوب است و بیشتر با طبقه فقیر سر و کار دارد. ما سعی کرده‌ایم که از هم‌نشینی این دو ساز؛ گفت‌وگوی تمدن‌ها و گفت‌وگوی فرهنگی را اجرا کنیم.
    شریفیان با تاکید بر این موضوع که نباید ترسید و باید به دنبال فضاهای نو برای جذب مخاطبان بود، خاطرنشان کرد: ما همیشه از خلق فضاهای جدید ترسیده‌ایم اما باید این تابوها را بشکنیم. همچنین این قطعات به صورت بداهه‌نوازی اجرا خواهد شد؛ البته از قبل قالب آن کاملا مشخص است.
    شریفیان ادعای ارائه‌ی یک کار حرفه‌ای با ساز پیانو و نی‌انبان را رد کرد و گفت: ما سعی کرده‌ایم که به واسطه آزمون و خطا؛ یک کار جذاب با ملودی‌های کاملا مطبوع را به گوش مخاطبانی برسانیم که همه خیلی دقیق هستند و خیلی شسته رفته به تالار وحدت می‌آیند.
    این نوازنده نی‌انبان گفت: بوشهر یکی از شهرهای گفت‌وگوی تمدن‌ها بوده است کما اینکه در این شهر دیگر آن موسیقی صرف سنتی معنی ندارد. شاید جالب باشد بدانید که در این شهر هفت کنسول‌گری مهم وجود داشته و در آن فرهنگ‌های مختلفی نظیر عرب، ترک، آفریقایی، هندی و لر زندگی می‌کردند. این موضوع خود بستر لازم برای گفت‌وگوی فرهنگی در این شهر را ایجاد کرده است.
    وی درباره این سنت‌شکنی و همراهی ساز نی‌انبان با پیانو نیز گفت: اکنون زمان موسیقی سنتی صرف دیگر به سر آمده است و بسیاری از آئین‌ها عوض شده است. شاید نشان دادن آئین‌های کار بوشهری دیگر با امکانات جدید نیاز به آن زورآزمایی قدیم نداشته باشد. در همین راستا موسیقی ما هم براساس نیاز زمان و شرایط تغییر می‌کند.
    این هنرمند با تاکید بر این موضوع که برای موسیقی‌های محلی اغلب تبلیغاتی وجود ندارد، اظهار داشت: مردمی که در مناطق مختلف زندگی می‌کنند به صورت روتین موسیقی منطقه‌ای خود را گوش می‌دهند و تغییر‌ها را متوجه نمی‌شوند و همچنین مسئولان این منطقه فکر نمی‌کنند مثلا ساز نی‌انبان که ساز منطقه بوشهر است در ردیف سازها نمی‌گنجد و سنتور ساز است.
    سرپرست گروه لیان با تاکید بر این موضوع که دیگر از مسئولان و متولیان فرهنگی انتقاد نخواهد کرد، خاطرنشان کرد: متاسفانه سیستم انتقادی در کشور ما کاملا برعکس است. به گونه‌ای که یک مدیر بعداز در تنگنا قرار دادن هنر موسیقی مورد تشویق قرار می‌گیرد و به او پست‌های بالاتری داده می‌شود.
    در ادامه سامان احتشامی با تاکید بر این موضوع که توزیع و تولید آلبوم موسیقی پیانو و نی‌انبان با قهوه تلخ و شیر و کره که در سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسد کاملا فرق دارد، تاکید کرد: متاسفانه بازار موسیقی درحال حاضر بسیار خراب است. بسیاری از مغازه‌های فروش سی‌دی هم‌اکنون تبدیل به فروش لوازم بچه شده‌اند. همچنین یک هنرمند اگر بخواهد یک کار ۵۰ دقیقه‌ای را ضبط کند دست‌کم باید سه میلیون بابت ضبط آن بپردازد که این هزینه‌ها از جیب وی هزینه می‌شود و تحت هیچ شرایطی برنمی‌گردد.
    این آهنگساز با اشاره به این موضوع که هیچ امنیت شغلی برای هنرمندان و برگزاری کنسرت‌های آنها وجود ندارد، تصریح کرد: تا زمانی که مجوز نگیرم حتی به اعضای خانواده‌ام هم خبر نمی‌دهم. حتی همین الان که در جمع خبرنگاران سخن می‌گویم، اطمینان ندارم که کنسرت سی‌ام مهر برگزار می‌شود. این همه درحالی است که از هم‌اکنون بلیط کنسرت‌های پینک‌فلوید در سال ۲۰۱۳ در اینترنت به فروش می‌رسد.
    وی درباره قطعات اجرایی در این برنامه گفت: در ابتدا قطعه معروف خواب‌های طلایی اثر استاد جواد معروفی در دهه ۳۰ با تکنیک‌های بیشتری اجرا خواهد شد. در این کنسرت قطعاتی از پرویز یاحقی، علی تجویدی، همایون خرم نیز اجرا خواهد شد. اجرای ساز دایره‌زنگی به همراه پیانو آخرین قطعه ما است و من بیشتر سعی کرده‌ام هم‌نشینی گران‌ترین ساز در دنیا را درکنار ارزان‌ترین ساز مطرح کنم.

    https://musiceiranian.ir/?p=3787
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *