×
×

در نشست خبری کنسرت ملل گروه «آوای مهربانی» عنوان شد

  • کد نوشته: 37615
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲ام تیر ۱۳۹۲
  • ۰
  • نشست خبری کنسرت ملل گروه «آوای مهربانی» با حضور دولتمند خلف، خواننده و نوازنده تاجیک و سهیلا پورگرامی، سرپرست گروه آوای مهربانی و جعفری، مدیر روابط عمومی این گروه پیش از ظهر امروز سه شنبه ۲۸ خرداد با حضور اصحاب رسانه در تالار وحدت برگزار شد. در ابتدای این نشست دولتمند خلف،نوازنده و خواننده تاجیک […]

  • نشست خبری کنسرت ملل گروه «آوای مهربانی» با حضور دولتمند خلف، خواننده و نوازنده تاجیک و سهیلا پورگرامی، سرپرست گروه آوای مهربانی و جعفری، مدیر روابط عمومی این گروه پیش از ظهر امروز سه شنبه ۲۸ خرداد با حضور اصحاب رسانه در تالار وحدت برگزار شد.
    در ابتدای این نشست دولتمند خلف،نوازنده و خواننده تاجیک که قرار است روزهای یکم و دوم تیر در تالار وحدت به صحنه برود، گفت: من بار اول نیست که در تهران مهمان هستم، ۲۳ سال است که به تهران می‌آیم و هنرنمایی می‌کنم، اولین مرتبه به دعوت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای خاتمی در سال ۹۲ میلادی به تهران آمدم، دوست دیگری که برای اجرای برنامه از من دعوت کرد آقای مرادخانی بود و دوست دیگر من آقای جعفری است که ۲۳ سال است برای من صدابرداری می‌کند .
    این هنرمند افزود: تاکنون من در تمام تالارهای شهر تهران برنامه اجرا کرده ام و ۲ سال پیش نیز در تالار وحدت برنامه نوروزی اجرا کردم.
    دولتمند خلف یادآور شد: من با موسیقی سنتی مردم ایران سروکار دارم و تخصصم در فلک‌‌خوانی، پرده‌خوانی و موسیقی شمال خراسان است و چند بار گروه آوای مهربانی را دعوت کردم که در تاجیکستان در کنسرواتور با ما برنامه اجرا کنند.
    این هنرمند تاجیک با اظهار تاسف از درگذشت استاد جلیل شهناز اظهار داشت: من صدای تار جلیل شهناز را بسیار دوست دارم، تمام سی‌دی آثار این هنرمند را دارم. تارنوازی استاد شهناز بی‌نظیر بود.
    دولتمند خلف با بیان اینکه من در ایران دوستانی مثل محمدرضا شجریان، شهرام ناظری و اصفهانی دارم،گفت: از این این دوستان می‌خواهم روزهای یکم  و دوم تیر در کنسرت ما حضور پیدا کنند.
    این نوازنده تاجیک افزود: این اولین بار است که در ایران قطعه‌ای از جانب من و فرزندانم اجرا می‌شود.
    دولتمند خلف درباره سابقه فلک خوانی و پرداختن به فلک خوانی در موسیقی تاجیکستان گفت: ۳۵ سال پیش در کتابخانه‌ای در لندن از طریق پروفسور فارسی‌زبانی موسیقی فارس زبانان را واکاوی کردم که ریشه این موسیقی از چیست و کجاست در آن تحقیق بود که موسیقی فلک را در تاجیکستان کشف کردم و خیلی منابع پیدا کردم. در آن زمان شوروی حاکم بود و خیلی سخت می شد به این کار پرداخت فکر می‌کردند که این موسیقی مذهبی است، از زمان استقلال شوروی ما اجازه پیدا کردیم که این ژانر موسیقی تاجیک را در تاجیکستان و ایران اجرا کنیم من خرسندم که رییس‌جمهور تاجیکستان از این موسیقی حمایت می‌کنند و در این اجرا نیز فلک‌خوانی خواهم کرد.
    در ادامه این نشست سهیلا پورگرامی، سرپرست گروه اوای مهربانی نیز با اظهار تاسف از درگذشت استاد جلیل شهناز گفت: بیش از هر چیز قلب‌ها آزرده از درگذشت پدر معنوی موسیقی ما استاد جلیل شهناز است. اینها بزرگانی هستند که در قاموس موسیقی جایگزینی ندارند. همه خانواده موسیقی از درگذشت استاد شهناز ناراحت هستند.
    وی افزود: استاد دولتمند ۶ فرزند پسر دارند که با توانایی عالی و بالا سازهای کشورشان را می‌نوازند ما تنها بضاعت دعوت از ۲ فرزند وی را در این کنسرت داشتیم، یکی از قطعات به نام «وطن من» را که با ارکستر بزرگ اجرا می شد استاد قبول نکردند با ارکستر ۱۵نفره اجرا کنیم و به همین خاطر این قطعه حذف شد.
    سرپرست گروه آوای مهربانی درباره این کنسرت اظهار داشت: کنسرت در دو بخش اجرا می شود که هر دو بخش نیز در دوبخش اجرا خواهد شد در بخش اول به رسم مهمان‌نوازی ابتدا دولتمند خلف و پسرانش فلک خوانی خواهند کرد و در بخش دوم نیز گروه آوای مهربانی قطعاتی را در دستگاه شور اجرا می‌کنند. در بخش دوم کنسرت گروه آوای مهربانی، قطعاتی از موسیقی کردی، خراسانی و لری را اجرا خواهند کرد و سرانجام در بخش پایانی موسیقی تاجیکی و ایرانی در تالار وحدت اجرا خواهد شد.
    این هنرمند افزود: قطعات این کنسرت به انتخاب من بود، ما باید قطعاتی انتخاب می‌کردیم که به موسیقی تاجیک نزدیک بود، آهنگساز این کنسرت محمد ذوالنوری بود و کارهای موسیقی نواحی نیز به انتخاب من بود.
    پورگرامی تصریح کرد: قطعات «آشنایی» از عباس سجادی ،«بوی جوی مولیان» از رودکی، «خنده آسمانی» از علیرضا قزوه، «قوم به حج رفته»از مولانا و قطعه «دریا»از لایق شیرعلی از جمله قطعاتی هستند که در این کنسرت اجرا خواهند شد.
    دولتمند خلف درباره مخاطبان ایرانی گفت: تماشاگران و شنوندگان ایرانی ارزش بالایی دارند زیرا از فهم عمیق موسیقی سنتی و ادبیات فارس برخوردارند. دلیل علاقه من به مردم ایران این است که ما مردم تاجیک و ایران نتوانستیم ادبیات قدیم خود را از یاد ببریم و آن را حفظ کرده‌ایم.

    سهیلا پور گرامی درباره اجرای کنسرت ملل و تلفیقی نیز گفت: کنسرت ملل یکم و دوم تیرماه در تالار وحدت برگزار می‌شود در حالی که اجرای دیگری از گروه آوای مهربانی چهار و پنج تیر ماه با آهنگسازی پدرام درخشانی در همین تالار اجرا خواهد شد این کنسرت تلفیقی از موسیقی سنتی‌، پاپ و جاز است که با حمایت آقای صیفی مدیرعامل بنیاد رودکی برگزار می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=37615
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *