×
×

پاسخ تند و تیز معاونت هنری وزارت ارشاد درباره انتشار خبر «ممنوعیت تدریس سازهای جهانی در کشور»

  • کد نوشته: 37610
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲ام تیر ۱۳۹۲
  • ۰
  • حمید شاه آبادی که در برنامه «تازه به تازه، نو به نو» رادیو جوان سخن می گفت در ابتدای صحبت هایش گفت:« ساز و کار دانشگاه علمی کاربردی بسیار روشن است و نسبت این مرکز و ساز و کارهایش با وزارت ارشاد نیز بسیار واضح و روشن است. پس اگر رشته ای حذف یا اضافه […]

  • حمید شاه آبادی که در برنامه «تازه به تازه، نو به نو» رادیو جوان سخن می گفت در ابتدای صحبت هایش گفت:« ساز و کار دانشگاه علمی کاربردی بسیار روشن است و نسبت این مرکز و ساز و کارهایش با وزارت ارشاد نیز بسیار واضح و روشن است. پس اگر رشته ای حذف یا اضافه می شود، این دو موضوع کاملا از یکدیگر جدا هستند. تا جایی که به ما و مرکز علمی کاربری مربوط می شود باید عرض کنم که برخی کم توجهی در اطلاع رسانی و حوزه های مربوط به آن صورت گرفته است. دانشگاه علمی کاربری مثل وزارت علوم یک شورای گسترش دارد که عناوین درسی را مشخص می کند. رشته سازهای غیر ایرانی مثل رشته سازهای ایرانی در شورای گسترش این نهاد فرهنگی به تصویب رسیده و جزو دروس ارائه شده این حوزه است و در واقع از حیث تصویب دروس مشکلی وجود ندارد. بنابراین هیچ بحثی در این باره و مبنی برحذف تدریس سازهای غربی وجود ندارد.»
    معاونت هنری وزارت ارشاد در پاسخ به سوال «لوریس هویان» (رئیس گروه سازجهانی و رهبر ارکستر مرکز آموزش علمی – کاربردی) که پرسید: «خروجی از دانشکده علمی کاربردی نداشته ایم که تصمیمی مبنی بر حذف آن گرفته اید؟ این سوال سوال مهمی است…» ، پاسخ داد: «اصلا سوال مهمی نیست! چرا فکر می کنید این سوال مهم است؟ شما یک واحد مجری هستید. واحدی که اگر دانشگاه علمی کاربردی برایش درسی را تعریف کند برای ارائه ، خود مرکز دانشجو می گیرد و تدریس می کند. ممکن است به هر دلیلی در یک مقطعی یک رشته ارائه یا تدریس نشود. اصلا اگر فرض را هم بر این بگیریم که این درس در مراکز علمی و کاربردی حذف شده باشد. آیا کشور هیچ دانشگاه دیگری در ایران نیست که به تدریس این دروس بپردازد؟ اصلا مگر چند دانشجو برای این رشته ها وجود دارد که مشکل تا این حد حاد به نظر رسیده؟ اجازه بدهید من بین فضاسازی رسانه ای و واقعیت، مرز را مشخص نمایم. دو مرکز از مراکز موسسه علمی و کاربردی در حال ارائه درس موسیقی هستند. اصلا گیرم دانشگاه علمی و کاربردی روزی عنوان کرد که نمی خواهد در این رشته ها دانشجو بپذیرد. آیا این به معنی تعطیل شدن سرود جمعهوری اسلامی است؟! چرا مغلطه می کنید ؟! جوری اطلاع رسانی شده که انگار این رشته از تاریخ ایران حذف شده است. شاید برای یک ترم این موسسه نخواهد به تدریس این درس بپردازد.»
    هویان در ادامه پرسید: «خروجی بسیاری از ارکستر های ایران از واحد ۱۱ دانشگاه علمی کاربردی است. با تعطیلی آن ارکستر ها ضعیف نمی شوند؟» که «شاه آبادی» این بار برافروخته تر از قبل در پاسخ به این سوال گفت:«اصلا این طوری که شما می گوئید نیست. صدها هنرجوی موسیقی در دانشگاه های مختلف در حال آموزش اند و حتی در آزمونی هم که ما به تازگی برگزار کردیم ، از همه جا شرکت کننده داشتیم. نقل این اتفاق که حتی خود مسئولین دانشگاه علمی کاربردی هم اساسا حذف آنرا تائید نکرده اند و گستررش آن در فضای رسانه ای با این حجم، اصولا اشتباه است. همه ما فضاهای دانشگاهی را می شناسیم و می دانیم که در برخی ترم ها شاید برخی درسها و رشته ها به حد نصاب نرسند و تشکیل نشوند. آیا این اتفاق را باید تعبیر به حذف آن رشته یا درس کرد؟»
    آخرین سوال «لوریس هویان» نیز این چنین عنوان شد: «چند درصد از نوازنده های ما از فارغ التحصیل مراکزی به غیر از موسسه علمی کاربردی اند؟» که شاه آبادی در پاسخ به این سوال گفت:« اگر موضوع بحث این بود من حتما اطلاعات دقیق می دادم . به من گفتند که موضوعیت صحبت حذف تدریس سازهای غربی است و من همین جا اعلام می کنم که دروغ است! این خبر در فضای خاص انتخاباتی منتشر شد تا بهره برداری های خاص از آن صورت بگیرد. اصل ماجرا همینی بود که من گفتم. من هم حتما این ماجرا را پیگیری خواهم کرد. »
    در این برنامه چهره هایی چون فریدون شهبازیان، مصطفی پور تراب، بابک ریاحی پور، امید حاجیلی و بسیاری دیگر از چهره های موسیقی در مورد این خبر صحبت ها و انتقادات تند و تیزی را ارائه دادند و داغی بحث به جایی رسید که در انتهای برنامه «مجید انتظامی» نیز بروی خط تلفنی برنامه آمدو او نیز در بحث شرکت کرد.
    مدیران رادیو نیز برای نیمه کاره نماندن برنامه دقایقی را نیز به عنوان زمان اضافه به این برنامه واگذار کردند تا هیچ حرف و حدیثی درباره ناتمام ماندن آن باقی نماند.

    https://musiceiranian.ir/?p=37610
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *