×
×

موسیقی زبان صلح جهانی است

  • کد نوشته: 37135
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۲ام خرداد ۱۳۹۲
  • ۰
  • حسین علیزاده با تاکید بر اینکه موسیقی زبان صلح جهانی است از احترام و شناخت جهان نسبت به موسیقی و موسیقدانان ایرانی سخن گفت. حسین علیزاده سرپرست گروه “هم آوایان” با اعلام این خبر که کنسرت این گروه موسیقی در مهر ماه در سوئد برگزار می شود، گفت: این کنسرت با آواز محمد معتمدی و […]

  • حسین علیزاده با تاکید بر اینکه موسیقی زبان صلح جهانی است از احترام و شناخت جهان نسبت به موسیقی و موسیقدانان ایرانی سخن گفت.

    حسین علیزاده سرپرست گروه “هم آوایان” با اعلام این خبر که کنسرت این گروه موسیقی در مهر ماه در سوئد برگزار می شود، گفت: این کنسرت با آواز محمد معتمدی و همخوانی راحله برزگری و اجرای گروه موسیقی “هم آوایان” در تاریخ ۴ مهرماه در شهر اوپسالا و ۵ مهرماه در گوتنبرگ سوئد برگزار می‌شود.

    وی با مثبت خواندن رویکرد کشورهایی که میزبان گروه‌های هنری دیگر کشورها می‌شوند، بیان کرد: هر کشوری که گروهی از موسیقی ملت‌های مختلف را برای حضور در برنامه های فرهنگی خود دعوت می‌کند دلایلی برای این دعوت دارد؛ نخست اینکه به دلیل مالیاتی که از مردم می‌گیرد بخش مهمی از این بودجه را به برنامه های فرهنگی اختصاص می‌دهد که دعوت از هنرمندان سایر نقاط دنیا در این برنامه جای می گیرد.

    علیزاده افزود: از همین رو دولتمردان آن کشورها خود را ملزم می‌دانند تا مردم سرزمین‌شان را با فرهنگ‌های دیگر جهان آشنا کنند و به تبع در کنسرت‌هایی که در کشورهای اروپایی برگزار می‌شود شنونده‌های همان کشور نیز حضور دارند. البته ما در کنار مخاطبانی از کشور میزبان همچنین شاهد حضور هموطنان ایرانی نیز هستیم.

    آهنگساز قطعه “ترکمن” در توضیح دعوتی که از گروه‌های مطرح موسیقی در جهان می‌شود، گفت: موضوع تمام دعوت‌هایی که از گروه‌های مطرح موسیقی در دنیا می شود برخورد نزدیک با یک فرهنگ است. این دعوت‌ها تنها منحصر به کشورهای اروپایی نیست بلکه تمام فستیوال هایی که در کشورهای شرقی نیز برگزار می شود نیز به منظور آشنایی ملت ها با فرهنگ و هنر یکدیگر است.

    وی ادامه داد: به همین دلیل مسئولان فرهنگی در هر یک از کشورهایی که فستیوال‌های هنری برگزار می شود، بودجه های مربوط به این تعامل را فراهم می کنند و تامین هزینه ها صرفا از راه فروش بلیت نیست بلکه از بودجه ای که ویژه برگزاری چنین فستیوال هایی تعیین شده است، استفاده می کنند.

    علیزاده درباره دیگر فستیوال‌های هنری در جهان نیز توضیح داد:‌ همچنین برخی از فستیوال ها وجود دارد که ورود به آنها رایگان است و یا با حداقل قیمت بلیت‌ها در اختیار مردم و دانشجویان قرار می‌گیرد تا بتوانند در این مراسم‌های هنری شرکت کنند که بودجه‌ برگزاری چنین برنامه‌هایی در وزارتخانه‌ها به شکل سالانه تامین شده است. بنابراین هدف از برگزاری چنین جشنواره‌ها و کنسرت‌هایی معنوی و فرهنگی است.

    آهنگساز آلبوم “راز نو” با اشاره به استقبال گروه‌هایی که به این فستیوال‌ها دعوت می‌شوند، عنوان کرد: به دلیل همین تعامل فرهنگی است که هر گروهی برای اجرای کنسرت دعوت می شود این حضور را بی پاسخ نمی گذارد و استقبال می کند چراکه در سایه این حضور فرهنگ و هنر سرزمین خود را معرفی می‌کند و اشاعه می دهد.

    سازنده ساز “سلانه”  هنر موسیقی را زبان صلح جهانی دانست و گفت: در اوج مشکلات سیاسی که بین حاکمان کشورهای مختلف موجود دارد این هنر موسیقی است که به جای خصومت و درگیری با مسائل سیاسی به ایجاد دوستی ها و صلح جهانی بین ملت ها کمک می کند. نتیجه این آشنایی باعث تبادل داشته‌های فرهنگی ملت‌ها با یکدیگر می شود.

    علیزاده در پایان با اشاره به جایگاه موسیقی ایرانی در میان فرهنگ و هنر سایر کشورها گفت: دنیا طی چهار دهه گذشته، موسیقی و موسیقیدانان ایران را شناخته و ارزش و احترام ویژه‌ای برای آنها قائل است. هنر موسیقی به عنوان هنر مستقل در میان ملیت‌های مختلف مطرح است و بی‌شک برگزاری کنسرت در خارج از کشور هم شنونده‌های غیر ایرانی و هم شنونده‌های فارسی‌زبان ایرانی دارد و حتی در بسیاری از فستیوال‌ها سالن کنسرت موسیقی ایرانی با شنونده‌های غیرفارسی‌زبان پر می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=37135
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *