×
×

آیا هر کس از مادرش قهر می کند، به سمت موسیقی می آید!؟

  • کد نوشته: 37019
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۹ام خرداد ۱۳۹۲
  • ۰
  • دیگر گذشت آن زمانی که یک خواننده با انتشار تک آهنگ یا یک آلبوم می توانست به شهرت برسد و تبدیل به ستاره شود. هر چه پیش می رویم بازار موسیقی نسبت به قبل شلوغ تر و شلوغ تر می شود و انتشار آهنگ های متعدد از طریق اینترنت، شبکه های ماهواره ای و البته […]

  • دیگر گذشت آن زمانی که یک خواننده با انتشار تک آهنگ یا یک آلبوم می توانست به شهرت برسد و تبدیل به ستاره شود. هر چه پیش می رویم بازار موسیقی نسبت به قبل شلوغ تر و شلوغ تر می شود و انتشار آهنگ های متعدد از طریق اینترنت، شبکه های ماهواره ای و البته آهنگ هایی با مجوز وزارت ارشاد باعث شده مخاطب موسیقی با حجم زیادی از آهنگ در ژانرهای مختلف روبرو باشد.

    مساله ای که از طرفی باعث می شود مخاطب بدون هیچ محدودیتی آهنگ ها را بشنود و در نهایت بهترین را انتخاب کند و از طرف دیگر کار خواننده ها را برای رسیدن به شهرت و جایگاهی مناسب در بین اهالی موسیقی سخت می کند.

    در این سال ها آنقدر تعداد خواننده ها زیاد شده است که می گویند هر کس از مادرش قهر می کند، به سمت موسیقی می آید اما هستندکسانی که نه به خاطر قهر کردن با اهالی خانه که به دلیل عشق و علاقه به موسیقی و همچنین استعدادی که در حوزه موسیقی دارند، به این وادی وارد شده اند و بدون توجه به مسائل حاشیه در حال طی کردن مسیر خود هستند تا شاید بتوانندن روزی امضاهای لازم را از مدیران دفتر موسیقی وزارت ارشاد جمع کنند و در نهایت با گرفتن مجوز، وارد بازار موسیقی مجاز کشور شوند و به صورت رسمی آهنگ های خود را منتشر کنند.

    در میان آشفته بازاری که هر روز خواننده ای جدید در ژانرهای مختلف (از پاپ و رپ بگیرید تا شیش و نه!) ظهور می کند و با انتشار آهنگ از طریق اینترنت و ساخت کلیپ و پخش آن از طریق شبکه های ماهواره ای رویای شهرت را در سر می پروراند، خوانندگانی هم هستند که به صورت زیرزمینی اما در چارچوب فعالیت می کنندو با انتخاب ترانه های خوب و ساخت ملودی های جدید و تنظیم های خلاقانه طرفداران زیادی برای خود دست و پا کرده اند.

    خواننده هایی که با نگاهی کوتاه به کارنامه کاریشان می توان حدس زد اگر موفق به اخذ مجوز شوند می توانند به عنوان ستاره های دنیای موسیقی مجاز بدرخشند و مخاطبان بیشتری نسبت به امروز داشته باشند. در این میان به اسامی قابل توجهی مثل زانیار خسروی، سعید مدرس، سیامک عباسی، رستاک، سینا حجازی و مهدی احمدوند مواجه می شویم! اسامی که فعالیت خوبی در حوزه موسیقی زیرزمینی دارند و توانسته اند با انتشار آهنگ ها و البته در بعضی موارد کلیپ های جذاب، طرفداران زیادی به دست بیاورند و نام خود را به عنوان ستاره های زیرزمینی مطرح کنند.

    نگاهی به استعدادهای زیرزمینی که سربرمی آورند

    بی میل مثل سعید مدرس

    سعید مدرس یکی از فعالین موسیقی زیرزمینی است که طرفداران زیادی دارد. او هر چند به اندازه زانیار مشهور نشده اما آهنگ هایش معمولا با ایده های نو همراه است و این موضوع در کنار صدای متفاوتش باعث شده طرفداران زیادی پیدا کند. آقای مدرس هم شرایطی شبیه به زانیار خسروی دارد. کسانی که با او در ارتباط هستند می گویند او هنوز درخواستی برای دریافت مجوز از دفتر موسیقی وزارت ارشاد ارائه نکرده است و ترجیح می دهد به همان کار خوانندگی و البته آهنگسازی ادامه دهد.


    نگاهی به استعدادهای زیرزمینی که سربرمی آورند

    متفاوت مثل سیامک عباسی

    نگاهی که به شعر و ترانه و ادبیات دارد فوق العاده است. سیامک عباسی را می گویم. کسی که در این چند سال اخیر با ترانه هایی که حاوی واژگان جدید و نگاهی نو به مسائل عاشقانه است، توانسته طرفداران زیادی برای خود به دست بیاورد. عباسی یکی از محبوبترین خواننده های فعال در بازار موسیقی غیررسمی کشور است. خواننده ای که علاوه بر خلاقیت در ترانه هایش، نوع خواندن جدیدی را هم انتخاب کرده و سبک خاص خود را در موسیقی دنبال می کند. آقای عباسی از یک جهت انسان را به یاد محسن چاووشی می اندازد.

    عباسی هم مثل روزهای اولی که محسن کارش را آغاز کرده بود، هیچ عکسی از خودش در رسانه ها منتشر نکرده و مخاطبانش بدون هیچ قضاوتی از چهره او با آهنگ هایش ارتباط برقرار می کنند. با توجه به سبک متفاوتی که عباسی برای خودش انتخاب کرده، ستاره شدن او نکته غیرقابل تصوری نیست.


    نگاهی به استعدادهای زیرزمینی که سربرمی آورند

    سلام بر مجوز

    اما در این بین سه اسم وجود دارد که مجاز شدن آنها بیشتر به واقعیت نزدیک است. سینا حجازی، رستاک و مهدی احمدوند هنرمندانی هستند که بیش از دیگران شانس دریافت مجوز فعالیت رسمی در بازار موسیقی را دارند. سینا حجازی که از دوستان نزدیک محسن چاووشی است، در سال های اخیر با نوع خواندن متفاوت و البته ترانه های خلاقانه ای که دارد، توانسته نام خود را به عنوان یک خواننده مدعی مطرح کند.

    حجازی بهار ۹۰ اولین آهنگ رسمی خود را از طریق تیتراژ سریال «مسیر انحرافی» منتشر کرد و برای شروع کار رسمی خود، با تلویزیون و مدیر وقت شبکه سه یعنی آقای پورمحمدی به توافق رسید. خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که سینا این روزها سخت مشغول کار روی اولین آلبوم مجاز خود است و اگر مشکلی پیش نیاید در آینده ای نه چندان دور باید منتظر آلبوم جدید وی باشیم.

    رستاک را هم تقریبا همه کسانی که به صورت جدی موسیقی را دنبال می کنند، می شناسند. خواننده ای که اسم هنری را برای خود انتخاب کرده که این روزها به عنوان نام یکی از محبوبترین گروه های سنتی کشور شنیده می شود! او علاوه بر صدای خوب و موسیقی قابل قبولش، به سراغ اشعار و کلام غیرمتعارف رفته و از این طریق توانسته طرفداران زیادی را به خود و آهنگ هایش جذب کند. آنطور که به نظر می آید او هم در مسیر دریافت مجوز است و به زودی آلبوم خود را منتشر می کند. اگر چه اشعار مورد استفاده رستاک، حاوی فحش و الفاظ رکیک نیست اما او اگر واقعا به دنبال دریافت مجوز است، باید روی ترانه هایش تجدید نظر کند و خود را به عرف جامعه موسیقی نزدیک تر کند. مهدی احمدوند خواننده ای است که تعداد زیادی آهنگ منتشر کرده و در تلاش است از این طریق گوش مخاطب را با خودش و آهنگ هایش آشنا کند.

    احمدوند تقریبا همان مسیری را طی می کند که یگانه، چا..شی، عبدالمالکی، پاشایی و … پیموده اند.او بیشتر به سمت آهنگ های غمگین رفته و با انتشار آن از طریق اینترنت توانسته نام خود را به گوش مخاطبان موسیقی برساند. با توجه به مسیری که احمدوند تا امروز پیموده است، به نظر می رسد مشکلی برای اخذ مجوز ندارد و راحت تر از دیگران می تواند وارد بازار رسمی موسیقی کشور شود. البته با توجه به اینکه نمونه های زیادی شبیه به صدا و ترانه های احمدوند وجود دارد، ستاره شدن او مشکل به نظر می رسد.


    نگاهی به استعدادهای زیرزمینی که سربرمی آورند

    محبوب مثل زانیار

    شاید محبوبترین اسمی که در بین زیرزمینی ها وجود دارد زانیار خسروی است. زانیار برادر سیروان خسروی است که این روزها به عنوان یکی از بهترین و پرکارترین تنظیم کننده ها و البته خواننده های کشور شناخته می شود. او کار خوانندگی را تقریبا همزمان با برادرش آغاز کرد و توانست از همان ابتدا مخاطبان زیادی را برای شنیدن آهنگ هایش مجاب کند. زانیار در کنار شهرتی که دارد خیلی هم محبوب است. این را می توان از تشویق مردم در کنسرت های سیروان به راحتی فهمید! تقریبا همه کسانی که در کنسرت های سیروان شرکت کرده اند با این جو آشنا هستند که حضور زانیار در سالن، جو سالن را به هم می ریزد و هر لحظه باید منتظر صدای یکی از حضار بود که با صدای بلند نام زانیار را فریاد می زند.

    در یکی از کنسرت های سیروان که در برج میلاد برگزار می شد، سیروان خسروی برادرش را معرفی کرد و از مردم خواست او را تشویق کنند، طرفداران سیروان آنقدر شدید و گرم زانیار را تشویق کردند که سیروان به شوخی گفت: دیگه داره حسودیم می شه! اما به نظر می رسد زانیار خودش تمایلی به مجاز شدن ندارد. این چیزی است که بعضی از اهالی موسیقی می گویند و یادآور می شوند زانیار فعلا می خواهد رویه قبلی را دنبال کند و هنوز تصمیمی برای مجاز شدن ندارد. زانیار این روزها فیلم «برف روی کاج ها» را روی پرده سینما دارد و دیگر تبدیل به یک ستاره جوان شده، ستاره ای که اگر مجاز شود می تواند اتفاقات جدیدی در بازار موسیقی رسمی کشور ایجاد کند.

    https://musiceiranian.ir/?p=37019
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *