×
×

نبض بازار موسیقی در دستان تاجران بی‌هنر

  • کد نوشته: 36187
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۴ام خرداد ۱۳۹۲
  • ۰
  • اردوان کامکار با اعلام جزییات تازه‌ترین آلبوم موسیقایی‌اش از شرایط تهیه و تولید آلبوم موسیقی انتقاد کرد و گفت که ناشران موسیقی حاضرند از آثار درجه چندم پاپ به جای آثار فاخر ایرانی حمایت کنند. این نوازنده سنتور در گفتگو با خبرنگار مهر از انتشار تازه‌ترین اثر موسیقایی خود با همکاری یک خواننده صاحب‌نام خبر […]

  • اردوان کامکار با اعلام جزییات تازه‌ترین آلبوم موسیقایی‌اش از شرایط تهیه و تولید آلبوم موسیقی انتقاد کرد و گفت که ناشران موسیقی حاضرند از آثار درجه چندم پاپ به جای آثار فاخر ایرانی حمایت کنند.

    این نوازنده سنتور در گفتگو با خبرنگار مهر از انتشار تازه‌ترین اثر موسیقایی خود با همکاری یک خواننده صاحب‌نام خبر داد و گفت: اثر جدیدی که روانه بازار موسیقی می‌شود یکی از آلبوم‌های متفاوت من در عرصه آهنگسازی است. این آلبوم که تقریبا مراحل پایانی تولید را سپری می‌کند تلفیقی از تکنوازی سنتور و چندین ساز پرکاشن است که فرم متفاوتی دارد و ملودی‌های آن برگرفته از نواهای محلی است که در آن قدرت‌نمایی نوازنده و خواننده نمایان می‌شود.

    وی ادامه داد: به دلیل وسواسی که در انتخاب خواننده این آلبوم دارم تاکنون مذاکراتی را با تعدادی از خوانندگان مطرح موسیقی انجام دادم که به محض نهایی شدن، نام این خواننده را اعلام می‌کنم اما می‌توانم بگویم تجربه خوانندگی در این اثر موسیقایی می‌تواند یکی از متفاوت‌ترین تجربه‌های خوانندگی موسیقی ایران باشد.

    تاجران شکست‌خورده دیروز، تولیدکنندگان موسیقی امروز

    کامکار با انتقاد از شرایط این سال‌های تولید موسیقی در کشورمان گفت: متاسفانه شرایط تهیه و تولید آثار موسیقایی در کشورمان بسیار نامطلوب است و آنچه بیشتر مورد توجه اغلب تولیدکنندگان موسیقی قرار گرفته است توجه صرف به موسیقی پاپ و آثاری در این حوزه است. البته من به هیچ عنوان منکر تولید آثار موسیقایی پاپ نیستم اما قائل به این موضوع هستم که توجه به تولید آثار در حوزه موسیقی ایرانی باید بیش از اینها مورد توجه قرارگیرد.

    آهنگساز فیلم سینمایی”سنتوری” تصریح کرد: احساس می‌کنم عده‌ای از تولیدکنندگان موسیقی که وارد این کار شده‌اند اشتباهی این مسیر را انتخاب کرده‌اند چرا که آنها تاجران شکست‌خورده‌ای هستند که وقتی به بن‌بست رسیدند برای ادامه کار عرصه موسیقی را انتخاب کردند و اتفاقا موفق هم بوده‌اند. ولی نگاه غیرفرهنگی عده‌ای از این تولیدکنندگان آنچنان به موسیقی ایران ضربه‌زده که من به عنوان یک موزیسین حرفه‌ای گرفتار شرایط فراهم شده از سوی آنها شده ام.

    وی گفت: متاسفانه در این مدت که برای تولید آثارم به برخی از موسسات مراجعه کردم شاهد بدترین برخوردها از سوی همین تهیه‌کنندگان موسیقی بودم که در هیچ شرایطی ارزش هنرمندان ایرانی را درک نمی‌کنند و این مساله موجب شد که در مقاطعی از موسیقی کناره‌گیری کنم. متاسفانه کار این آقایان به جایی رسیده که به خود اجازه هر توهینی را می‌دهند و به خاطر پول حاضرند بدترین برخوردها را داشته باشند.

    کامکار افزود: متاسفانه تعدادی از این تاجران موسیقی با مراجعه هنرمندان ارزشمند موسیقی ایران برای تهیه و تولید آلبوم آنچنان بی‌ادبانه با آنها رفتار می کنند که توصیف آن سخت است. حتی تعدادی از آنها در کمال جسارت اعلام می کنند که آثار درجه چندم موسیقی پاپ برای ما از آثار مرتبط با موسیقی ایرانی ارزش بیشتری دارد و نمی‌توانیم پذیرای اثری باشیم.

    عضو گروه موسیقی کامکارها با بیان اینکه پشتوانه مدیریتی تولیدکنندگان موسیقی باید یک پشتوانه فرهنگی آبا و اجدادی باشد از مدیران موسیقی خواست با نظارت بیشتری نسبت به نحوه اعطای مجوز تاسیس موسسات تولید آثار موسیقایی اقدام کنند.

    وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه من هنرمند خوش‌شانسی هستم که وقتی درباره آلبوم جدیدم با آقای توتونچیان (مدیرعامل شرکت ققنوس) مذاکره کردم تمام شرایط مادی و معنوی من را پذیرفتند و با من در این زمینه همکاری کردند. این همکاری به حدی برای من غیرمنتظره بود که باید از تلاش‌های وی تقدیر کنم.

    دانلود رایگان “ریز دانه‌های الماس” در اینترنت

    خالق آلبوم موسیقی “ریز دانه‌های الماس” که چندی پیش توسط شرکت آواسازان ققنوس روانه بازار موسیقی شده است به تجربه‌ تولید این آلبوم اشاره کرد و گفت: قبل از تولید این آلبوم تصمیم داشتم آثار دیگری را منتشر کنم منتها به دلایلی تصمیم گرفتم این آلبوم را برای حضور در بازار موسیقی آماده کنم.

    وی افزود: قبل از تولید رسمی این آلبوم تصمیم داشتم به دلیل همان شرایط نابسامانی که به آن اشاره کردم تمامی قطعات را روی اینترنت به صورت رایگان قرار دهم تا همه علاقه‌مندان موسیقی از آن استفاده کنند. حتی بسیاری از شاگردانم از من می‌خواستند که هر چه زودتر این قطعات را هر طور که شده در اختیار آنها قرار دهم اما خوشبختانه یک نفر پیدا شد و ارزش ها را فهمید و به ما گفت با رعایت تمام ضوابط حاضر به تولید آلبوم است. از این جهت تلاش کردم با ایجاد یک سری تغییرات مجموعه قطعات را در قالب آلبوم “ریز دانه‌های الماس” منتشر کنم.

    به گفته کامکار، ملودی‌های استفاده شده در این قطعه برگرفته از ملودی های محلی است که تا کنون کمتر در این قالب استفاده شده اند. ضمن اینکه برخی از ملودی های این آلبوم که از موسیقی بلوچستان است آنچنان عجیب و متفاوت است که از لحاظ شنیداری یکی از آثار متفاوت موسیقی در این حوزه خواهد بود.

    وی در پایان با اشاره به قطعه “راه کابل” این آلبوم هم گفت: “راه کابل” از سه موتیو مختلف و ملودی‌های خاطره‌انگیز افغانی که جنبه سرود ملی هم دارد تشکیل شده که از بلوچستان تا کابل سه ترانه را در بر می‌گیرد. البته در این قطعه سعی کردم به ذوق و سلیقه خودم تغییراتی را ایجاد کنم تا بتوانم به وسیله ملودی “پل والری” این سه ترانه را به هم مربوط کنم.

    https://musiceiranian.ir/?p=36187
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *