×
×

ر در میان ناباوری هنرمندان خطه خراسان

  • کد نوشته: 35947
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۳۱ام اردیبهشت ۱۳۹۲
  • ۰
  •  محمدرضا رضادوست استاد موسیقی مقامی نیشابور در میان ناباوری هنرمندان خطه خراسان به دیدار حق شتافت. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه خراسان مسؤول امور هنری اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور با اعلام این خبر افزود: محمدرضا رضا دوست متولد ۲۱خرداد ۱۳۴۸ در نیشابور بود که زمزمه‌ها و لالایی‌های مادر و آوازهای پدرش او را از […]

  •  محمدرضا رضادوست استاد موسیقی مقامی نیشابور در میان ناباوری هنرمندان خطه خراسان به دیدار حق شتافت.

    به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه خراسان مسؤول امور هنری اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور با اعلام این خبر افزود: محمدرضا رضا دوست متولد ۲۱خرداد ۱۳۴۸ در نیشابور بود که زمزمه‌ها و لالایی‌های مادر و آوازهای پدرش او را از کودکی علاقه‌مند به موسیقی محلی کرد و ابتدا با دوستان همبازی و هم محله علاقمند به ساز دو تار شد.

    غلامرضا سلامتی گفت: چند سالی را به همین شکل بدون استاد تمرین کرد تا اینکه با استاد حسن‌پور عیدیان آشنا شد و در کلاس‌های ایشان شرکت کرد و در سال ۱۳۷۲ در دانشگاه فروسی مشهد رشته تربیت معلم قبول شد و این موقعیت خوبی بود که بتواند با اساتیدی چون محمد یگانه، مجتبی قیطاقی و… آشنا شود که مسیر موسیقی او را عوض کرد و بیشتر و بیشتر به سمت موسیقی مقامی کشیده شد.

    سلامتی اظهار داشت: رضادوست در این مدت با استاد بزرگ حاج قربان سلیمانی و بخشی ملا غلامحسین افکاری که پیرترین بخشی شمال خراسان است آشنا شد و از محضر این اساتید استفاده کرد بعد از اتمام تحصیلات، محل خدمت ایشان شهرستان خواف تعیین شد و این خود فرصتی بود مغتنم که بتواند از محضر استاد عثمان محمد پرست کسب فیض کند او موسیقی جنوب خراسان را در آنجا خوب درک کرد و باعث شد تا بر تجربیات او افزوده شود.

    مسؤول امور هنری اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور خاطرنشان کرد: پس از آن به نیشابور منتقل شد و در نیشابور شروع به تدرس دوتار کرد او همچنین در ساخت دوتار هم تجربیاتی داشت ودر سالهای پی در پی در جشنواره موسیقی مقامی نیشابور مقام اول تکنوازی را کسب کرده است و همچنین در چندین جشنواره نی استانی و کشوری نیز شرکت کرده است و از جشنواره موسیقی مقامی سال ۱۳۸۸ تا کنون به عنوان داور مسابقات بود.

    وی یادآور شد: این هنرمنددر زمینه‌ی تحقیق و پژوهش در موسیقی خراسان فعالیت می‌کرد و کتابی را به نام «بخشی نامه» نوشته است که در دست چاپ می‌باشد و در سطح شهر به عنوان نوازنده و مدرس دوتار سبک شمال خراسان فعالیت می‌کرد.

    سلامتی تصریح کرد:مرحوم محمد رضا رضا دوست استاد موسیقی مقامی نیشابور در۲۸ اردیبهشت ۹۲ همزمان با زادروز بزرگداشت حکیم عمر خیام بر اثر ضایعه قلبی دعوت حق را لبیک گفت و پیکر وی پس از تشییع باشکوه در قطعه هنرمندان بهشت فضل نیشابور آرام گرفت.

    https://musiceiranian.ir/?p=35947
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *