×
×

سالار عقیلی: تأسیس «شبکه موسیقی» راه مبارزه با کارهای سخیف است/ دولت آینده به موسیقی توجه کند

  • کد نوشته: 35755
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۸ام اردیبهشت ۱۳۹۲
  • ۰
  • سالار عقیلی در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی برنا گفت: بزرگ‌ترین مشکل موسیقی ما، نداشتن حامی و متولی است و به همین دلیل، بسیاری از هنرمندها مجبور هستند کارهای‌شان را به شکل خودجوش انجام دهند؛ در حالی که در سایر زمینه‌ها ما با چنین مشکلی مواجه نیستیم و دولت حمایت خوبی می‌کند. در نهایت، این عدم […]

  • سالار عقیلی در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی برنا گفت: بزرگ‌ترین مشکل موسیقی ما، نداشتن حامی و متولی است و به همین دلیل، بسیاری از هنرمندها مجبور هستند کارهای‌شان را به شکل خودجوش انجام دهند؛ در حالی که در سایر زمینه‌ها ما با چنین مشکلی مواجه نیستیم و دولت حمایت خوبی می‌کند. در نهایت، این عدم حمایت‌ها باعث عقب نگه داشته شدن موسیقی ما می‌شود؛ چراکه این رفتارهای خودجوش معمولاً تا جایی ادامه دارد و از یک جا به بعد، هنرمند به‌نوعی کم می‌آورد. ای کاش دولت آینده از موسیقی حمایت بیشتری کند تا این هنر بتواند در مسیر تعالی قرار بگیرد.

    عقیلی درمورد تأثیر شبکه‌های تصویری در پیشرفت و دیده شدن موسیقی داخلی، با مهم تلقی کردن این شبکه‌ها، بیان داشت: فراموش نکنید که «هر چه دیده بیند، دل کند یاد» و درست به همین دلیل، مخاطبان، بیشتر جذب هنرهای دیداری می‌شوند و معمولاً از موسیقی‌هایی استقبال می‌کنند که دارای کلیپ باشند. یکی از علت‌های بیشتر شنیده شدن موسیقی پاپ و محبوب شدن آن نزد مخاطبان این است که این‌گونه کار موسیقایی از صبح تا شب از شبکه‌های ماهواره‌ای در حال پخش است و نمی‌توان منکر تأثیر تصویر درعلاقه‌مندی مردم به یک اثر شد.

    او ادامه داد: اگر ما دوست داریم موسیقی فاخر ما پیشرفت کند و به‌نوعی با موسیقی سخیف مقابله کنیم، باید یک شبکه قانونی تأسیس کنیم که در چارچوب و قوانین تعریف‌شده، موسیقی‌هایی را پخش کند تا از این طریق بتواند ذائقه مخاطب را تغییر دهد.

    خواننده آلبوم «مایه‌ ناز» تصریح کرد: همیشه به‌دنبال این بودم که کاری درزمینه موسیقی ارائه دهم که همه مردم آن را گوش بدهند و تنها مورد توجه قشر خاص نباشد و صرفاً آثارم را جوان‌ترها یا پیرها و… گوش ندهند. تلاشم بر این بوده است که اثرم با اقبال عمومی مواجه شود؛ چرا که به نظرم یک هنرمند زمانی به موفقیت دست پیدا می‌کند که بتواند طیف‌های مختلف از مخاطبان را راضی کند.

    او در پاسخ به این سؤال که آیا سلیقه مخاطب نسبت به گذشته تغییری کرده است، گفت: با توجه به پیشرفتی که ما در زمینه‌های مختلف داشتیم، مردم نسبت به قبل بسیار آگاه‌تر شده‌اند و این‌طور نیست که یک هنرمند هر اثری را وارد بازار کند و تصور داشته باشد که قطعاً با اقبال مخاطبان مواجه می‌شود؛ چراکه سلیقه مردم به‌دلیل تنوعی که در هنر موسیقی وجود دارد، سخت شده است و آن‌ها نسبت به هنرموسیقی آگاه‌تر شده‌اند. به همین دلیل، یک هنرمند قبل از آن‌که وارد این فضا شود، باید مخاطب‌شناسی کند و بداند که قرار است هنرش را به چه قشری ارائه دهد.

    سالار عقیلی در مورد تنوعی که در سبک‌های مختلف ایجاد شده است، گفت: نباید فراموش کرد که معمولاً روی برخی کارها تبلیغ زیادی صورت می‌گیرد و به همین خاطر، ممکن است نسبت به کارهای دیگر بیشتر شنیده شود. از طرفی نباید فراموش کرد که جامعه احتیاج به سرگرمی و تفنن دارد و اگر همه مردم بخواهند از صبح تا شب صرفاً موسیقی سنتی بشنوند، بی‌شک افسردگی می‌گیرند. باید در جامعه همه نوع موسیقی وجود داشته باشد و نباید فراموش کرد که موسیقی مرز نمی‌شناسد و باید پاها را فراتر گذاشت و به دنبال جذب سلیقه اقشار مختلف مردم بود و اثری را ارائه کرد که همه مردم دوست دارند. در هر حال، کشف سلیقه مردم هم کار راحتی نیست و اگر هنرمندی بتواند به این درجه از شناخت برسد، بی‌شک با موفقیت بیشتری مواجه می‌شود.

    او اضافه کرد: نزدیک به ۲۰ سال است که در کشورهای مختلف کنسرت برگزار می‌کنم. نکته جالب برایم، علاوه بر حضور و استقبال ایرانی‌ها در اجراهای برون مرزی، استقبال غیرایرانی‌هایی است که با علاقه‌ای خاص در این کنسرت‌ها شرکت می‌کنند.

    https://musiceiranian.ir/?p=35755
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *